הונאת אבהות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

הונאת אבהותאנגלית: Paternity fraud) היא סוג של הונאה בה האם קובעת שהגבר הלא נכון הוא האב הביולוגי של הילד שלה, על אף שהיא יודעת או חשודת בכך שהוא איננו האב הביולוגי, ובאופן זה היא הופכת את האב הלא ביולוגי להורה של הילד באופן רשמי על פי החוק.[1]

להונאת אבהות יכולים להיות מניעים שונים, לדוגמה, לגרום לאב הלא ביולוגי לשלם דמי מזונות לאם, או לוודא שהצאצא יקבל את האזרחות של האב הלא ביולוגי, ובאופן זה גם האם תקבל בהמשך אשרת שהייה.

פעילי זכויות גברים טוענים כי במקרים של הונאת אבהות ישנם קורבנות פוטנציאליים רבים - האב הלא ביולוגי, הילד שנשללה ממנו/ממנה מערכת יחסים עם האב הביולוגי, והאב הביולוגי שנמנעה ממנו מערכת יחסים עם בנו/בתו. נפגעים נוספים כוללים גם את משפחת האב הלא ביולוגי. בפרט, במקרים בהם הגבר נאלץ לשלם דמי מזונות עבור ילד של אדם אחר, הדבר עלול לגרום לו, לאשתו הנוכחית, ולילדיו הביולוגיים למצוקה כלכלית.

במחקרים שבוצעו במהלך שנות ה-90 של המאה ה-20 נמצא כי השכיחות של מקרי הונאות אבהות הם כ-1.4% עד 1.6% מכלל הילדים שנולדו בבריטניה, 2.8% מכלל הילדים שנולדו בצרפת, ו-0.8% מכלל הילדים שנולדו בשווייץ.[2]

בתחומי שיפוט רבים ברחבי העולם האפשרות לערער באופן חוקי על מקרים של הונאות אהבות מוגבלת. למשל, בתחומי שיפוט מסוימים חל איסור על הגברים לערער על כך שהם האבהות הביולוגים, משום שהוגדר על פי חוק תקופת זמן מוגבלת בה מותר מבחינה חוקית לשנות סטטוס זה גם אם יש ראיות המעידות שלא מדובר באב הביולוגי, או בתחומי שיפוט בהן לנשים מותר לטעון מי הוא האב הביולגי מבלי שמותר יהיה לאותו הגבר להפריך טענות אלו.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ B, Jacobs, Melanie (2004). "When Daddy Doesn't Want to Be Daddy Anymore: An Argument Against Paternity Fraud Claims". Yale Journal of Law & Feminism (באנגלית). 16 (2).
  2. ^ Bellis MA, Hughes K, Hughes S, Ashton JR (September 2005): "Measuring paternal discrepancy and its public health consequences"
ערך זה הוא קצרמר בנושא חוק ומשפט. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.