האג'רה ח'אן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
האג'רה ח'אן
ہاجرہ خان
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
מידע אישי
לידה 29 בדצמבר 1993 (בת 30)
קראצ'י, פקיסטן
עמדה חלוצה, קשרית
מועדונים מקצועיים כשחקנית*
שנים מועדונים הופעות (ש)
2008–2014
2014-
2014–2015
דייה
בלוצ'יסטן יונייטד
Sun Hotels and Resorts
21 (41)
5 (3)
13 (53)
נבחרת לאומית כשחקנית
2010– נבחרת פקיסטן בכדורגל נשים פקיסטן 16 (5)
* הנתונים מתייחסים למשחקי הליגה בלבד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

האג'רה ח'אןאורדו: ہاجرہ خان; נולדה ב-29 בדצמבר 1993) היא כדורגלנית פקיסטנית, והקפטן של נבחרת פקיסטן בכדורגל נשים.[1] היא משחקת בתפקיד חלוצה או קשרית. היא הצטרפה לנבחרת הלאומית ב-2009 ומובילה אותה כקפטן מאז 2014.

תחילת דרכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ח'אן נולדה ב-29 בדצמבר 1993 בקראצ'י, פקיסטן.[2] מגיל צעיר חלמה להיות ספורטאית מקצועית, אך לא שיחקה אז כדורגל, אלא התמקדה בכדורסל ואתלטיקה. היא התגלתה על ידי מאמנת מועדון כדורגל נשים דייה (DWFC), סעדיה שייח', כשערכה הליכי גיוס להקמת קבוצה מחוזית. ח'אן שיחקה לראשונה בגיל 14 והבקיעה תשעה שערים בשלושה משחקים עבור DWFC, אשר זיכה אותה בתואר מלכת השערים של הטורניר.

קריירה מקומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בינואר 2014 החליטה לעזוב את DWFC ולהצטרף למועדון בלוצ'יסטן יונייטד.[3] ח'אן זכתה באליפות פקיסטן בכדורגל נשים עם קבוצה זו ב-2014, והבקיעה את השער היחיד נגד המועדון הקודם שלה בגמר.[4] לאחר מכן היא קיבלה הצעה לשחק עבור המועדון המלדיבי Sun Hotels and Resorts FC ‏(SHR) באליפות האיים המלדיביים בכדורגל נשים.[5]

בקיץ 2015, ח'אן הייתה במבחנים בגרמניה למשך חודש, אך לא יכלה לקבל הצעה לבוא לשחק עבור מועדון גרמני בדואיסבורג, בשל בעיות ויזה.[6] 

ח'אן חזרה הביתה והמשיכה לשחק במועדונים בלוצ'יסטן יונייטד ו-SHR, ובנבחרת פקיסטן. היא הכדורגלנית הפקיסטנית היחידה (מכל מגדר) להבקיע 100 שערים בקריירת המועדון.

מועדון נוכחי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מועדון כדורגל נשים בלוצ'יסטן יונייטד, קטה, פקיסטן

מועדונים קודמים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מועדון כדורגל נשים דייה (DWFC), קראצ'י, פקיסטן
  • Sun Hotels and Resorts Football Club ‏(SHR), האיים המלדיביים

סטטיסטיקות מועדון[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה קבוצה משחקים שערים
2008-13 מועדון כדורגל נשים דייה (DWFC) 21 41
2013-14 Sun Hotels and Resorts Football Club ‏(SHR) 5 3
2014-הווה מועדון כדורגל נשים בלוצ'יסטן יונייטד (BUWFC) 13 53

קריירה בינלאומית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2009, ח'אן הצטרפה לנבחרת פקיסטן למשחקי דרום אסיה 2010 שנערכו בדאקה, בנגלדש.[7] לאחר השתתפותה באירוע הזה, איחוד הכדורגל של פקיסטן (PFF) בחר בח'אן להשתתף בקורס אימון כדורגל נשים מטעם פיפ"א בקולומבו, סרי לנקה.[8] בדצמבר 2010, היא שיחקה במשחקי הבכורה של אליפות נשים SAFF (פדרציית הכדורגל של דרום אסיה), והגיעה עם נבחרת פקיסטן לחצי הגמר.

ח'אן עשתה היסטוריה כשהוזמנה למבחנים בגרמניה מטעם שלושה מועדונים בגיל 21, הכדורגלנית הראשונה מפקיסטן להיות מגויסת מטעם קבוצה בינלאומית. 

היא אז הפכה לכדורגלנית הפקיסטנית הראשונה (מכל מגדר) לחתום על חוזה בינלאומי ב-2014 כשהצטרפה למועדון SHA באיים המלדיביים.[9] 

היא הייתה לקפטן הנבחרת הלאומית של פקיסטן בגיל 20.

סטטיסטיקות בינלאומיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה קבוצה משחקים שערים
2010-הווה נבחרת פקיסטן לכדורגל נשים  16 5

ענפי ספורט נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדורעף[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשחקי החוף של דרום אסיה בשנת 2011, שנערכו בהמבנטוטה, סרי לנקה, ח'אן שיחקה עבור נבחרת פקיסטן, וזכתה במדליית ארד.[10]

קידום ספורט נשים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ח'אן, שמופיעה תדיר בפרסומות, כולל לקוקה קולה,[11] ומשמשת גם כשגרירת UNICEF, מנצלת את הניראות הלאומית והבינלאומית שלה כדי לקדם תנאים שוויוניים יותר עבור נשים בספורט בפקיסטן, וכן לקדם השתתפות מוגברת של ילדות ונשים בספורט. כשבמחנה אימונים ב-2018 השכר לנשים היה $3 ליום, לעומת $10 ליום לגברים, היא הקימה קול מחאה, אליה הצטרפו שחקניות אחרות בקבוצה. המחאה הצליחה, ובאפריל 2018 הודיעה הממשלה שתעלה את שכרן של הנשים להשתוות לזו של הגברים. מחאה זו הצטרפה למחאות גוברות מצד כדורגלניות ברחבי העולם באשר לתנאים בענף. לדבריה של ח'אן, בפקיסטן - אשר מדורגת שנייה מהסוף ביחס לנשים במדד הפערים המגדריים הגלובלי - יש יחס שלילי ואף תוקפני כלפי ספורטאיות. במגרש הביתי, כדי לשפר את רמת הכדורגל של נשים בפקיסטן, היא מארגנת משחקים ידידותיים ומשחקי ראווה עבור הנבחרת, שבלתי פעילה במרחב הבינלאומי מזה שלוש שנים. משום שאין לנבחרת מתקני אימונים, תקציבים ותשתיות, ואין לה השתייכות לפיפ"א, היא לא תוכל להשתתף במשחקי אסיה 2018. ברמה הבינלאומית, ח'אן הצטרפה לקהילות כגון Right To Play וכן Equal Playing Field, איגוד בינלאומי שמקדם כדורגל נשים, הן באמצעות משחקים והן בהעלאת מודעות ושיתוף מידע. היא מעידה שהיחס משתפר, אם כי לאט, כמו למשל ברגיעה ביחס להופעת נבחרת הנשים במכנסיים קצרים במשחקים.[12]

ח'אן הגישה TED Talk באפריל 2018, באסלאמאבאד, ויש לה תוכניות לפתוח אקדמיה לספורט עבור נשים וילדות.[13]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • הפרופיל בהתאחדות הכדורגל של פקיסטן (PFF)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Hajra Khan – national Hero of women football | FootballPakistan.com (FPDC)". www.footballpakistan.com.
  2. ^ "Hajra's footballing journey and her four aspirations - The Express Tribune". The Express Tribune.
  3. ^ Naveed, Malik Riaz Hai (17 בינואר 2014). "FPDC Exclusive: Hajra Khan moving from Diya to BU". Football Pakistan. {{cite news}}: (עזרה)
  4. ^ Naveed, About Malik Riaz Hai (13 בפברואר 2014). "Winner of All Sindh Noor Women Football Championship crowned: Balochistan United Women Football Club". Football Pakistan. {{cite news}}: (עזרה)
  5. ^ Raheel, Natasha (14 בינואר 2015). "Hajra's footballing journey and her four aspirations". The Express Tribune. {{cite news}}: (עזרה)
  6. ^ Raheel, Natasha (24 באוגוסט 2015). "Back from Germany: Hajra content with her stint in Europe". The Express Tribune. {{cite news}}: (עזרה)
  7. ^ "Hajra links up with Maldives' top club". Dawn. 3 ביוני 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  8. ^ "Pride of Pakistan : Hajra Khan". DailyTimes.
  9. ^ "Germany calling: Hajra to create history with trip to Europe - The Express Tribune". The Express Tribune (באנגלית אמריקאית).
  10. ^ "Hajra Khan handed Trials in German Bundesliga | DESIblitz". DESIblitz (באנגלית בריטית). נבדק ב-2016-02-11.
  11. ^ Here’s how Coca Cola responded to this Pakistani female footballer Hajra Khan for promoting football in Pakistan, Daily Pakistan, January 31, 2018
  12. ^ Pakistan footballer Hajra Khan: ‘It’s changing. Slowly, but it’s changing’, Geneva Abdul, The Guardian, 18 May 2018
  13. ^ Six women athletes who are changing the game, Medium, February 7, 2018