דמיס רוסוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דֶמִיס רוּסוֹס
Ντέμης Ρούσος
דמיס רוסוס בהופעה בבאקו ב-2013
דמיס רוסוס בהופעה בבאקו ב-2013
לידה 15 ביוני 1946
אלכסנדריה, ממלכת מצריםממלכת מצרים ממלכת מצרים
פטירה 25 בינואר 2015 (בגיל 68)
אתונה, יווןיוון יוון
שם לידה ארטמיוס ונטוריס רוסוס
מקום קבורה בית הקברות הראשון של אתונה עריכת הנתון בוויקינתונים
מוקד פעילות יוון עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות 19632014 (כ־51 שנים)
עיסוק זמר
סוגה רוק, רוק מתקדם, רוק פסיכדלי, פופ, מוזיקה עממית-לאיקו, מוזיקת עולם במגוון שפות.
סוג קול טנור די גרציה, Tenore contraltino עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה מועדפת ערבית מצרית, איטלקית, פורטוגזית, אנגלית, יוונית, גרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
כלי נגינה גיטרה בס, גיטרה חשמלית.
חברת תקליטים Philips Records
שיתופי פעולה בולטים The Idols ‏ (1965-1967)
בנה של אפרודיטה (1967-1972)
ואנגליס
פרסים והוקרה אביר בלגיון הכבוד עריכת הנתון בוויקינתונים
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דֶמִיס רוּסוֹסיוונית: Ντέμης Ρούσος;‏ 15 ביוני 1946, אלכסנדריה, מצרים25 בינואר 2015, אתונה, יוון) היה זמר יווני שפעל במגוון סוגות מוזיקליות, החל מרוק מתקדם ופסיכדלי, דרך פופ וכלה במוזיקת עולם. הוא שר במגוון שפות ועיקר להיטיו היו באנגלית ובצרפתית.

ראשית הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמיס נולד למשפחה מהקהילה היוונית באלכסנדריה שבמצרים. אביו יורגוס רוסוס עבד כמהנדס. ב-1956, לאחר משבר סואץ, נאלצו היוונים לעזוב את מצרים בחוסר כל, ומשפחתו של רוסוס עברה ליוון. לאחר שהתבססו החל רוסוס הצעיר לעסוק במוזיקה וב-1965 הצטרף ללהקת "The Idols" שביצעה גרסאות כיסוי ולא זכתה להצלחה מרובה.

בלהקת "בנה של אפרודיטה"[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – בנה של אפרודיטה

ב-1968 חבר לקלידן ואנגליס והמתופף לוקאס סידראס להקמת להקת בנה של אפרודיטה. הלהקה נחשבה פורצת דרך בתחום הרוק המתקדם ושילבה גם קטעי רוק פסיכדלי. באמצע אותה שנה הוציאה הלהקה את הסינגל הראשון שלה שנקרא "Rain and Tears" והוא הגיע לצמרות המצעדים באירופה ובישראל. השיר שכלל אלמנטים מפרי עטו של המלחין הקלאסי יוהאן פכלבל מכר למעלה ממיליון עותקים והגיע לזהב.

באוקטובר יצא אריך הנגן הראשון של הלהקה שנקרא "End of the World", כלל בתוכו את הסינגל הראשון ושילב רוק פסיכדלי ובלדות. ב-1968 בעקבות הצלחת תקליטה הראשון, יצאה הלהקה לסיבוב הופעות באירופה ואף הופיעה בהופעת אורח בפסטיבל סן רמו. בינואר 1970 הוציאה הלהקה את תקליטה השני שנקרא "It's Five O'Clock" ומתוכו הצליח מאוד שיר הנושא.

ביוני 1972 הוציאה הלהקה את אלבומה הכפול "666"(אנ'), ששילב ארט רוק עם רוק פסיכדלי, נחשב לאלבומה הטוב ביותר ולאחד מאלבומי הקאלט הראשונים בתחום מוזיקת הרוק. האלבום מכר למעלה מ-20 מיליון עותקים. עם צאתו התפרקה הלהקה וחבריה פנו לקריירת סולו.

קריירת הסולו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רוסוס יצא למסע הופעות יחיד ברחבי אירופה והוציא מספר אלבומים בהם התבלט סגנונו החדש שהיה קליט יותר ומורכב פחות מוזיקלית. רוסוס עבר לסוגת הפופ עם זליגה למוזיקה יוונית עממית וידע שורת להיטי זהב ברחבי אירופה כגון: "(Velvet Mornings" (triki triki mon amour‏, "Forever and Ever"‏, "My Friend the Wind"‏, ו-"Goodbye, My Love, Goodbye". באמצע שנות ה-70 ידע רוסוס הצלחה גם בישראל. ביוני 1975, ביקר רוסוס בישראל והופיע במספר ערים.

במצעד השנתי של רשת ב' ב-1974 הגיע למקום ה-15 עם השיר "My Only Fascination" וב-1975 למקום ה-25 עם השיר "From Souvenir To Souvenir". רוסוס החל להקליט במספר שפות ובכלל זה יוונית ויפנית וב-1982 חזר לשתף פעולה עם ואנגליס כשכתב את השיר "Tales of the Future" לפסקול הסרט "בלייד ראנר". במהלך שנות ה-80 חלה נסיגה בקריירה של רוסוס, משקלו האמיר לכדי 147 קילוגרמים והיו לכך השלכות על מצב בריאותו. בנוסף, היעדר ההצלחה המוזיקלית גרם לו לדיכאון קליני בגינו טופל רפואית.

ב-14 ביוני 1985 היה רוסוס אחד מהנוסעים שנחטפו במהלך חטיפת טיסה 847 של TWA, וממשלת יוון שחררה תמורתו ותמורת 7 נוסעים יוונים נוספים את המחבל עלי עטוה.

ב-1989 חזרה ההצלחה להאיר פנים לרוסוס לאחר דואט בשם "Young Love" שביצע עם הזמר הגרמני דראפי דויטשר. ב-1993 הוציא את האלבום "Insight". בהמשך יצא למסע הופעות בדובאי, ברוסיה ובבריטניה. ב-2006 יצא אלבומו "live in Brasil" וב-2009 האלבום "Demis".

במאי 2014 ביטל הופעה בישראל בשל מצבו הבריאותי[1]. בינואר 2015 אושפז בבית חולים פרטי באתונה ושם ב-25 בינואר הלך לעולמו מסרטן הכבד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דמיס רוסוס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]