דיבור מתוך שינה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דיבור מתוך שינה (סוֹמְנִילוֹקיה somniloquy) הוא תופעה פאראסומנית של דיבור בקול רם בעת השינה. ה"דיבור" יכול לנוע בין צלילים פשוטים וחסרי משמעות למשפטים ארוכים. אנשים בסביבתו של אדם המדבר בשנתו עשויים להבין או שלא להבין את שהוא אומר.

דיבור בשינה מתרחש לרוב בעת התעוררות חולפת ממצב של שנת NREM ‏(Non-REM sleep, שינה שאינה שנת רע"מ - כלומר אחד משלבי השינה שבו אין ריצוד עיניים מהיר), שפירושה מעבר שאינו למישרין משלב אחד בשינה העמוקה למשנהו, והתוצאה היא יקיצה חלקית. בנוסף יכולה ההפרעה להתרחש גם במהלך שנת REM, אז היא מהווה מעין פריצה מוטורית של דיבור שנחווה בחלום; מילים שנאמרות בחלום מושמעות אז בקול.

דיבור מתוך שינה יכול להתרחש כשלעצמו או כביטוי של הפרעות שינה אחרות, כגון:

דיבור מתוך שינה נפוץ למדי, ומדווח בשכיחות של 50% אצל ילדים, כשאצל רובם מפסיקה התופעה עם הגיעם לבגרות מינית. עם זאת הוא עשוי להישאר גם במהלך הבגרות: כ-4% מהמבוגרים מדברים בשנתם. בנוסף, נראה שהתופעה עשויה להתרחש אצל מספר בני משפחה (מסיבות גנטיות או סביבתיות).

דיבור בשינה עשוי להיות קשור בחום. כשלעצמו הוא אינו מזיק, אולם הוא יכול להעיר אחרים ולגרום חרדה – במיוחד במקרה שהוא מפורש כדיבור מפוכח על ידי הסובבים. במקרה שהדיבור הוא דרמטי במיוחד, בוטה או רגשני, הוא עשוי להצביע על הפרעת שינה אחרת (ראו לעיל).

ניתן לנטר דיבור בעת השינה באמצעות אדם אחר או באמצעות שימוש במכשיר הקלטת קול; מכשירים שיכולים לזהות גלי קול ומופעלים רק עם הזיהוי הם המתאימים ביותר לצורך זה. מכשיר פוליסומנוגרף (מקליט-שינה) מציג אפיזודות של דיבור מתוך שינה שיכולות להתרחש בכל אחד משלבי השינה.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא בריאות. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.