דוד שמידל

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרב מיכאל דוד שמידל
הרב דוד מיכאל שמידל
הרב דוד מיכאל שמידל
לידה 2 באפריל 1934 (בן 90)
י"ז בניסן תרצ"ד
וינה אוסטריה הפדרלית אוסטריהאוסטריה
כינוי רב דויד
מדינה ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום פעילות בני ברק, טבריה, קוממיות ישראל ישראלישראל
השתייכות יהדות
תחומי עיסוק יושב ראש אתרא קדישא
תפקידים נוספים שיעורים בלימוד התלמוד, רמב"ם
רבותיו הרב יצחק זאב הלוי סולובייצ'יק, הרב אברהם ישעיהו קרליץ, הרב גדליה נדל, הרב משה שמואל שפירא
בת זוג מרת עליזה שמידל
צאצאים 8 בנות ובן
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרב דוד מיכאל שמידל (נולד בי"ז בניסן תרצ"ד, 2 באפריל 1934) הוא יושב ראש ארגון אתרא קדישא. ראש כולל, עורך תורני ופעיל במאבקי היהדות החרדית בישראל בנושאי דת ומדינה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

נולד בווינה, אוסטריה, בן יחיד לפנחס ומרים שמידל, משפחה הונגרית. ב-1939, בהיותו כבן חמש, עלה עם משפחתו לארץ ישראל אביו התפרנס מקמעונאות[דרושה הבהרה]. למד בישיבת סלבודקה בבני ברק אז התקרב אל הרב אברהם ישעיהו קרליץ ה"חזון איש" ובהמשך היה מתלמידיו של הרב גדליה נדל. לאחר מכן למד בישיבת באר יעקב אצל הרב משה שמואל שפירא.

נישא לעליזה, שהייתה מורה למקצועות קודש בסמינר הרב וולף בבני ברק. לבני הזוג שמונה בנות ובן.

פעילות ציבורית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1956 פעל בשליחות הרב יצחק זאב סולובייצ'יק במאבק נגד החפירות בקבר הרמב"ם בטבריה[1]. בשנות ה-60 היה פעיל במאבק החרדי נגד מערכת הבריאות בפרשת ניתוחי המתים בישראל וחבר בוועדה הציבורית להגנת כבוד האדם שהקים הרב רפאל סולובייצ'יק.

החל מאמצע שנות ה-70 ולאחר פטירת העסקן הרב אברהם ברוך ארטן הוא עומד בראש ארגון אתרא קדישא הנאבק נגד חפירות בבתי קברות יהודים בישראל ובתפוצות ומארגן הפגנות סוערות נגד חפירות בשטחי קבורה. בשנת 1979 נעצר בשל מעורבותו בהפגנות במתחם מחנה צבאי שהוקם אז בהר שנאן בטענה לפגיעה בקברי אמוראים[2] בראשית העשור השני של המאה ה-21 התנהל מאבק פנים-חרדי נגד הארגון, שבעקבותיו חתמו רבנים מחוג חזון איש על כרוז המוחה על הפגיעה בכבודו של הרב שמידל.

פעילות תורנית[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך עשרות שנים עמד בראש כולל אברכים "מתיבתא דרבי יוחנן" בבית הכנסת של ראשוני החסידים בטבריה שחבריו למדו בו במשך כל ימות השבוע, וחזרו לביתם לשבת. בראשית העשור השני של המאה ה-21, לאחר שגדלה הקהילה החסידית בטבריה, נסגר הכולל והרב שמידל בשנת תשע"א עבר לקוממיות. הוא חבר המערכת של הוצאת שבתי פרנקל.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דוד שמידל בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]