גמר גביע אירופה לאלופות 1988

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גמר גביע אירופה לאלופות 1988
אירוע עונת 1987/1988 בגביע אירופה לאלופות בכדורגל
6 - 5 בפנדלים
תאריך 25 במאי 1988
מיקום נקרשטדיון, שטוטגרט, גרמניה
שיפוט לואיג'י אניולין (איטליה)
צופים 64,000
1987
1989
uefa.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

גמר גביע אירופה לאלופות 1988 התקיים בנקרשטדיון בשטוטגרט, גרמניה ב-25 במאי 1988, ובו נקבע כי הזוכה בטורניר גביע אירופה לאלופות לעונת 1987/1988 היא פ.ס.וו. איינדהובן ההולנדית, שניצחה במשחק את בנפיקה ליסבון הפורטוגלית בתוצאה 6-5 בדו-קרב בעיטות עונשין, לאחר שוויון 0-0 בסיום ההארכה. משחק הגמר נעל את המהדורה ה-33 של גביע אירופה לאלופות.

פ.ס.וו. העפילה לראשונה בתולדותיה לגמר גביע אירופה לאלופות, והייתה להולנדית השלישית שזוכה בתואר (אחרי אייאקס אמסטרדם ופיינורד), והראשונה מזה 15 שנים. בנפיקה, שזכתה בתואר בשתי הופעותיה הראשונות בגמר גביע אירופה בתחילת שנות ה-60, העפילה לגמר בפעם השישית בתולדותיה, והראשונה לאחר עשרים שנים בדיוק.

שתי הקבוצות העפילו לטורניר בעקבות זכייתן באליפות בעונת 1986/1987. פ.ס.וו. השלימה זכייה מרשימה באליפות הולנד, בפער 16 נקודות מאייאקס ועם שני הפסדי ליגה בלבד. בנפיקה זכתה באליפות פורטוגל בתום קרב צמוד עם פורטו, עם הפסד ליגה אחד בלבד לאורך העונה כולה. זכייתה של פ.ס.וו. בגביע אירופה השלימה עבורה זכייה בטרבל לעונת 1987/1988. בנוסף, חמישה משחקניה היו שותפים לזכייתה של הולנד בטורניר יורו 1988 באותו הקיץ.

משחק הגמר נערך בנקרשטדיון בשטוטגרט בפעם השנייה בתולדות המפעל, ולראשונה מאז ניצחונה של ריאל מדריד 2-0 על סטאד ריימס בעונת 1958/1959. המשחק עצמו היה מאוזן ברובו. על אף שלא נכבשו בו שערים, שתי הקבוצות הגיעו למספר מצבי הבקעה שלא נוצלו. לאחר שוויון 0-0 בתום הארכה, עברה ההכרעה לדו-קרב פנדלים. חמש הבעיטות הראשונות של כל קבוצה נכבשו, ואת הפנדל השישי של בנפיקה עצר השוער הנס ואן ברויקלן והעניק לקבוצתו את התואר הראשון בתולדותיה.

הדרך אל הגמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

פ.ס.וו. איינדהובן[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסיבוב הראשון פגשה פ.ס.וו. את גלאטסראיי הטורקית. המשחק הראשון באיינדהובן הסתיים בניצחון 3-0 למארחת משלושה שערים שנכבשו במחצית השנייה. בגומלין הייתה קרובה גלאטסראיי לקאמבק מרשים כשכבר הובילה 2-0 במחצית, אך התוצאה נותרה עד לסיום ואיינדהובן עלתה לשלב הבא.

בשמינית הגמר פגשה פ.ס.וו. את ראפיד וינה האוסטרית. במשחק הראשון בחוץ הצליחה איינדהובן להפוך פיגור 1-0 במחצית לניצחון 2-1 בסיום. בגומלין השלימה הקבוצה ניצחון כפול עם 2-0 שהעניק לה את הכרטיס לשלב רבע הגמר.

ברבע הגמר פגשה פ.ס.וו. את בורדו הצרפתית. במשחק הראשון בבורדו, נקלעה איינדהובן לפיגור כבר לאחר עשרים דקות, אך חמש דקות להפסקה איזנה משערו של וים קיפט, שער חוץ חשוב עבור ההולנדים. במשחק הגומלין לא נכבשו שערים, ושער החוץ של קיפט הפך למכריע בהתמודדות, שכן איינדהובן העפילה לחצי הגמר בזכות חוק שערי חוץ.

בחצי הגמר, מול קבוצת הפאר הספרדית ריאל מדריד, חזר על עצמו המצב משלב רבע הגמר. איינדהובן התארחה באצטדיון סנטיאגו ברנבאו ונקלעה לפיגור כבר בדקה השישית משערו של הוגו סאנצ'ס, אך דווקא הקשר האחורי אדוארד לינסקנס היה זה שמצא את השוויון בדקה ה-19. שוויון 0-0 בגומלין הביתי העניק לפ.ס.וו. את הכרטיס לגמר הראשון בתולדותיה, וזאת על אף שניצחה רק בשלושה מתוך שמונת משחקיה בטורניר, ולא ניצחה בארבעה משחקים רצופים.

בנפיקה ליסבון[עריכת קוד מקור | עריכה]

אלופת פורטוגל פתחה את הופעותיה בסיבוב הראשון מול פרטיזן טירנה האלבנית. המשחק הראשון בליסבון הסתיים בניצחון 4-0 לבנפיקה, ובנוסף הורחקו במהלכו ארבעה משחקני טירנה. בעקבות ההרחקות החליטה אופ"א לפסול את האלבנים, משחק הגומלין לא נערך ובנפיקה העפילה כבר לאחר משחק אחד לשלב שמינית הגמר.

בשמינית הגמר פגשה בנפיקה את אורהוס הדנית. בנפיקה לא מצאה את הרשת במשחק הראשון בדנמרק, והמשחק הסתיים בשוויון 0-0. בגומלין גברה בנפיקה 1-0 על אורהוס והעפילה לרבע הגמר.

בשלב רבע הגמר פגשה בנפיקה את אנדרלכט הבלגית. בנפיקה הרשימה עם ניצחון 2-0 במשחק הראשון בבית, וגם הפסד חוץ 1-0 לא מנע ממנה את הכרטיס לחצי הגמר.

בשלב חצי הגמר פגשה בנפיקה את סטיאווה בוקרשט הרומנית. משחק החוץ של בנפיקה הסתיים בשוויון 0-0, ובגומלין צמד שערים שני בטורניר לרוי אגואש העניק לקבוצתו את המקום בגמר השישי בתולדותיה, עם ניצחון 2-0. בנפיקה ספגה רק פעם אחת בשבעה מפגשים במהלך הטורניר.

הולנדהולנד פ.ס.וו. איינדהובן סיבוב פורטוגלפורטוגל בנפיקה ליסבון
יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני יריבה סיכום משחק ראשון משחק שני
טורקיהטורקיה גלאטסראיי 3 – 2 3 - 0 (בית) 0 - 2 (חוץ) סיבוב ראשון אלבניהאלבניה פרטיזן טירנה 4 – 0 4 - 0 (בית) לא נערך
אוסטריהאוסטריה ראפיד וינה 4 – 1 2 - 1 (חוץ) 2 - 0 (בית) שמינית הגמר דנמרקדנמרק אורהוס 1 – 0 0 - 0 (חוץ) 1 - 0 (בית)
צרפתצרפת בורדו 1 – 1 1 - 1 (חוץ) 0 - 0 (בית) רבע גמר בלגיהבלגיה אנדרלכט 2 – 1 2 - 0 (בית) 0 - 1 (חוץ)
ספרדספרד ריאל מדריד 1 – 1 1 - 1 (חוץ) 0 - 0 (בית) חצי הגמר רומניה (1965-1989)רומניה (1965-1989) סטיאווה בוקרשט 2 – 0 0 - 0 (חוץ) 2 - 0 (בית)

סיכום המשחק[עריכת קוד מקור | עריכה]

פ.ס.וו. איינדהובן צעדה אל הגמר הראשון בתולדותיה, תחת הדרכתו של כדורגלן העבר של הקבוצה חוס הידינק. הייתה זו עונתו הראשונה של הידינק כמאמן, והוא הוביל את קבוצתו אל הגמר לאחר שכבר זכה עמה בדאבל המקומי של אותה עונה. בקבוצה כיכבו אז חמישה שחקנים שזכו מאוחר יותר בקיץ עם הולנד ביורו 1988, ובהם השוער הנס ואן ברויקלן, הבלם רונאלד קומאן ועוד. את הקבוצה הוביל כקפטן המגן הבלגי, אריק גרטס.

מנגד, גם מאמן היריבה הוביל את קבוצתו לגמר בעונתו הראשונה כמאמן בוגרים, וגם הוא שיחק בה ככדורגלן בטרם פרש. טוני אוליביירה, ששיחק 13 שנים בבנפיקה ורשם קרוב ל-400 הופעות ליגה במדיה, שימש כעוזר מאמן במשך חמש שנים, ובאותה עונה שימש לראשונה כמאמן ראשי. בנפיקה נשענה על הגנה חזקה, וכמעט שלא ספגה שערים לאורך הטורניר.

המשחק עצמו לא התעלה לרמה התקפית גבוהה. שתי הקבוצות התקשו להשיג את השליטה במשחק. בנפיקה התבססה על כדורים גבוהים מעבר לקו ההגנה ושיחק בעיקר לכיוון צד שמאל של ההתקפה. מנגד, הופעה מרשימה של ואן ברויקלן בשער מנעה מבנפיקה מספר מצבים מסוכנים.

לאחר שוויון 0-0 בתום הארכה, עבר המשחק להכרעה בדו-קרב בעיטות עונשין. איינדהובן בעטה ראשונה, ובתום חמש בעיטות ראשונות לכל קבוצה לא נרשמו החמצות, והתוצאה עמדה על שוויון 5-5. אנטון יאנסן עמד בלחץ וכבש את הפנדל השישי של איינדהובן. מנגד, ואן ברויקלן עצר את הפנדל של המגן הימני אנטוניו ולוסו, והעניק לקבוצתו את גביע אירופה הראשון בתולדותיה.


25 במאי 1988 הולנדהולנד פ.ס.וו. איינדהובן 0–0ה פורטוגלפורטוגל בנפיקה ליסבון נקרשטדיון, שטוטגרט, גרמניה
צופים: 64,000
שיפוט: איטליהאיטליה לואיג'י אניולין
(סיקור)
    תוצאת פנדלים  
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים רונאלד קומאן
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים וים קיפט
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים איוואן נילסן
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים חראלד וננבורג
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים סורן לרבי
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים אנטון יאנסן
6–5 הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים אלזו קואליו
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים דיטו
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים חאג'רי רדואן
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים אנטוניו פאצ'קו
הבקיע בעיטה בדו-קרב פנדלים קרלוס מוזר
החטיא בעיטה בדו-קרב פנדלים אנטוניו ולוסו
 

הרכבי הקבוצות[עריכת קוד מקור | עריכה]

פ.ס.וו. איינדהובן
בנפיקה ליסבון
פ.ס.וו. איינדהובן:
שוער 1 הולנדהולנד הנס ואן ברויקלן
מגן ימני 2 בלגיהבלגיה אריק גרטס (קפטן)
בלם 3 דנמרקדנמרק איוואן נילסן
בלם 4 הולנדהולנד רונאלד קומאן
מגן שמאלי 5 דנמרקדנמרק יאן היינצה
קשר ימני 8 הולנדהולנד חראלד וננבורג
קשר מרכזי 6 הולנדהולנד ברי ואן ארלה
קשר מרכזי 10 דנמרקדנמרק סורן לרבי כרטיס צהוב בדקה ה-106 106'
קשר שמאלי 7 הולנדהולנד אדוארד לינסקנס
חלוץ 9 הולנדהולנד וים קיפט
חלוץ 11 הולנדהולנד הנס חילהאוס הוחלף בדקה ה-105 105'
מחליפים:
מגן 12 הולנדהולנד אדיק קוט
חלוץ 13 הולנדהולנד אריק ויסקאל
קשר 14 הולנדהולנד אנטון יאנסן נכנס כמחליף בדקה ה-105 105'
קשר 15 הולנדהולנד וילי ואן דה קרקהוף
שוער 16 הולנדהולנד פטריק לודוויקס
מאמן:
הולנדהולנד חוס הידינק
בנפיקה ליסבון:
שוער 1 פורטוגלפורטוגל סילבינו לאורו
מגן ימני 2 פורטוגלפורטוגל אנטוניו ולוסו
בלם 3 פורטוגלפורטוגל דיטו
בלם 5 ברזילברזיל קרלוס מוזר
מגן שמאלי 4 פורטוגלפורטוגל אלבארו מגאליאש
קשר ימני 7 ברזילברזיל צ'יקיניו קרלוס
קשר מרכזי 6 ברזילברזיל אלזו קואליו
קשר מרכזי 10 פורטוגלפורטוגל שאו האן (קפטן)
קשר שמאלי 8 פורטוגלפורטוגל אנטוניו פאצ'קו
חלוץ 11 פורטוגלפורטוגל רוי אגואש הוחלף בדקה ה-56 56'
חלוץ 9 שוודיהשוודיה מאטס מגנוסון הוחלף בדקה ה-112 112'
מחליפים:
שוער 12 פורטוגלפורטוגל מנואל בנטו
מגן 13 פורטוגלפורטוגל סמואל קינה
קשר 14 פורטוגלפורטוגל אדלינו נונש
חלוץ 15 מרוקומרוקו חאג'רי רדואן נכנס כמחליף בדקה ה-112 112'
חלוץ 16 ברזילברזיל וואנדו נכנס כמחליף בדקה ה-56 56'
מאמן:
פורטוגלפורטוגל טוני אוליביירה

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]