גינאנדרומורפיזם

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
גיננדרמורף של פרפר ממין כחליל השברק (Polyommatus icarus)
גיננדרמורף של פרפר ממין כחליל השברק (Polyommatus icarus)

גִּינְאַנְדְּרוֹמוֹרְפִיזְם הוא אורגניזם שמכיל מאפיינים זכריים ונקביים כאחד בקרב יצורים בעלי רבייה מינית. המונח מגיע מיוונית γυνή (gynē) 'נקבה', ἀνήρ (anēr) 'זכר' ו-μορφή (morphē) 'צורה', והוא משמש בעיקר בתחום האנטומולוגיה. גינאנדרומורפיזם מזוהה לרוב בבעלי חיים שיש להם דימורפיזם מיני חזק כמו מינים מסוימים של פרפרים, עכבישים ועופות, אך הוכר בסוגים רבים אחרים של אורגניזמים.

גינאנדרומורפיזם נמצא במיני בעלי חיים רבים, במשפחות שונות. הדבר כולל פרפראים (פרפרים ועשים) מאז שנות ה-1700. הוא נצפה גם בסרטנים, כגון לובסטרים וסרטנים, בעכבישאים, קרציות, זבובים, ארבה, צרצרים, שפיריות, נמלים, טרמיטים, דבורים, לטאות, נחשים, מכרסמים, וציפורים. גינאנדרומורפים הם בדרך כלל נדירירים אבל הדיווח עליה תלוי בקלות הזיהוי שלו (האם המין הוא בעל דו-צורתיות זוויגית גבוהה) ובמידת החקירה של אזור או אורגניזם. לדוגמה, עד שנת 2023 דווח על גינאנדרומורפיזם ביותר מ-40 מיני ציפורים, אך הרוב המכריע של אלה הם מההאזור הפלארקטי (הכולל את אירופה וצפון אסיה) ואת האזור הנארקטי (הכולל את צפון אמריקה), לכן סביר שיש תת-דיווח ביחס לחלקים אחרים של העולם שנחקרים פחות מבחינה ביולוגית.

גיננדרמורף שונה מהרמאפרודיט, בעל חיים או צמח המתרבה ברבייה מינית ומייצר גם תאי מין נקביים וגם תאי מין זכריים.[1] תופעה אחרת שיש המתבלבלים בינה לבין גינאנדרומורפיזם היא כימרה. יצור רב תאי שהתפתח (במעבדה או בטבע) מתאים סומטיים, של שני פרטים שונים, שצורפו יחדיו. ולכן יש לו לתאים סומטיים שונים, שיש להם מטען גנטי שונה זה מזה.[1]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא גינאנדרומורפיזם בוויקישיתוף