ג'ון אנסטר פיצג'רלד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ון אנסטר פיצג'רלד
John Anster Fitzgerald
לידה 19 בספטמבר 1819
למבת', הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1906 (בגיל 86 בערך) עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות ציור פיות עריכת הנתון בוויקינתונים
צאצאים פלורנס הארייט פיצג'רלד עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ון אנסטר פיצג'רלדאנגלית: John Anster Fitzgerald; 19 בספטמבר 1819 – 1906) היה צייר פיות בתקופה הוויקטוריאנית.[1] רבים מציורי הפיות שלו חשוכים ומכילים דימויים של שדים, והתייחסויות לשימוש בסמים. יצירתו הושוותה לציורים הסוריאליסטיים של הירונימוס בוש ופיטר ברויגל.[2]

ביוגרפיה וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנת לידתו בלמבת בדרום לונדון לא ברורה. הוא היה ממוצא אירי, בנו של המשורר ויליאם תומאס פיצג'רלד.

בשנת 1849 נישא פיצג'רלד למרי אן באר (1830-1899). הם גידלו לפחות ארבעה בנים ושתי בנות.

כאמן, נראה כי פיצג'רלד לימד את עצמו. עבודתו הוצגה לראשונה באקדמיה המלכותית לאמנויות בלונדון בשנת 1845. הוא גם הציג בחברת האמנים הבריטיים ובחברה המלכותית לצבעי מים. בסוף שנות החמישים של המאה ה-19, הוא יצר סדרת פיות חג מולד למגזין " Illustrated London News ".[3]

פיצג'רלד העניק ליצירותיו כותרות שלעיתים קרובות לא נתנו אינדיקציה ברורה לנושאים שצייר. סוחרי אמנות ואספנים כינו אותם בשמות משלהם לעיתים קרובות, מה שגרם לבלבול גדול ברישום האוסף האמנותי שלו. חלק מכותרותיו של פיצג'רלד, כמו "חלום הצינור" ו"החולם השבוי," מסבירים אולי "שפיצג'רלד היה בקיא בסוגי האופיום, שהיה הסם השכיח בתקופה הוויקטוריאנית."

פיצג'רלד יצר "תמונות מדהימות של פנטזיה טהורה עם פיות, שבבסיסן נושא ספרותי כלשהו."[4] ציוריו משתמשים לרוב בצבעים מבריקים, בעיקר אדומים, וסגולים, כמו בציור "רובין השבוי". הוא ייצר סדרה גדולה של ציורים על נושא רובין קוק - בין השאר, מי הרג את קוק רובין? ו"פיות ישנות בקן ציפור."

לפיצג'רלד היו קשרים מוגבלים עם אמנים אחרים. הוא בילה בעיקר במועדון הלונדוני שלו, מועדון הסאבאג'.חברי עמיתים, שזכרו אותו לאחר מוותו, זכרו שהוא היה חקיין מיומן של השחקנים הגדולים של אותה תקופה - אדמונד קין, צ'ארלס קמבל, וויליאם צ'ארלס מקארדי.

העבודה הסופית שפיצג'רלד הציג באקדמיה המלכותית, בשנת 1902, הייתה תמונה של "אליס בארץ הפלאות". זייפני אמנות מהמאה העשרים פעלו ביצירת תמונות פיות מזויפות של פיצג'רלד. הזיופים התגלו כאשר בחינה שלהם חשף פיגמנטים מודרניים. הזיוף הובא לידיעת הציבור בעזרת תערוכת ציורי הפיות הוויקטוריאניים בשנת 1998 באקדמיה המלכותית לאמנויות.

בתו הצעירה, פלורנס הארייט פיצג'רלד (1857–1927), הייתה ציירת ופסלת. היא נישאה לאמן הנוף ולטר פולן בישופ (1856–1936) בשנת 1889.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'ון אנסטר פיצג'רלד בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ John Anster Christian Fitzgerald (1819-1906), Victorian Art History, www.avictorian.com
  2. ^ Summary Bibliography: John Anster Fitzgerald, www.isfdb.org
  3. ^ Nicola Bown, Fairies in Nineteenth-Century Art and Literature, Cambridge, Cambridge University Press, 2001.
  4. ^ Christopher Wood, Victorian Painting, Boston, Little, Brown & Co., 1999; p. 45.