ג'ובאנה טינטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'ובאנה טינטי
Giovanna Tinetti
טינטי מרצה על טלסקופ החלל אריאל ב-2018
טינטי מרצה על טלסקופ החלל אריאל ב-2018
לידה 1 באפריל 1972 (בת 52)
טורינו, איטליה עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אסטרונומיה
מקום מגורים אנגליה
מקום לימודים אוניברסיטת טורינו עריכת הנתון בוויקינתונים
מנחה לדוקטורט Luigi Sertorio עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
תלמידי דוקטורט David M. Kipping עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Moseley medal (2011) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ג'ובאנה טינטיאיטלקית: Giovanna Tinetti;‏ 4 באפריל 1972, טורינו איטליה) היא אסטרוביולוגית איטלקייה. פרופסורית לאסטרונומיה ביוניברסיטי קולג' לונדון. טינטי ידועה בהיותה הראשונה שזיהתה אדי מים באטמוספירה של כוכב לכת חוץ-שמשי[1].

השכלה ומסלול מקצועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

לטינטי תואר ראשון באסטרופיזיקה -1997, ותואר שני בהידרודינמיקה -1998, ודוקטורט בפיזיקה תאורטית - 2003, שלושתם מאוניברסיטת טורינו. בהמשך עשתה פוסט-דוקטורט במכון החדש לאסטרוביולוגיה במעבדה להנעה סילונית (JPL) של נאס"א בפסדינה, קליפורניה. ב־2005 עברה למכון לאסטרופיזיקה של פריז (Institut d'astrophysique de Paris)(אנ'). ב-2007 עברה ליוניברסיטי קולג' לונדון, שם היא פועלת עד היום[2].

ב-2013 מונתה למתאמת תוכנית EChO (אנ') -הצעה לסוכנות החלל האירופית של טלסקופ חלל[3]. כיום היא החוקרת הראשית של תוכנית ARIEL(אנ'), טלסקופ חלל מיועד לשיגור ב-2028[4].

פעילותה המדעית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחילת דרכה עסקה בפיזיקה תאורטית והדוקטורט שלה היה בפיזיקת חלקיקים. אולם לקראת הפוסט-דוקטורט עברה לתחום של כוכבי הלכת החוץ שמשיים.

טינטי היא מחלוצי השימוש ב-infrared, transit spectroscopy לגילוי המבנה המולקולרי של אטמוספירת כוכבי הלכת החוץ-שמשיים. ב-2007 זיהתה אדי מים באטמוספירה של כוכב הלכת החוץ שמשי HD 189733b (אנ'). ב-2008 הייתה שותפה לצוות בינלאומי שגילה עקבות של מתאן באותו כוכב לכת.

מדע פופולרי[עריכת קוד מקור | עריכה]

טינטי פעילה בהנגשה לציבור הרחב של מדעי החלל ובמיוחד את כוכבי הלכת החוץ-שמשיים. היא מופיעה בקביעות בתוכניות האסטרונומיה של ה-BBC[5], וכותבת פודקאסטים. ב-2013 הוציאה באיטלקית ספר מדע פופולרי על כוכבי הלכת החוץ-שמשיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]