ביראג' מוהאן דאס גופטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ביראג' מוהאן דאס גופטה
বিরাজ মোহন দাশগুপ্ত
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1889
פטירה 1945 (בגיל 56 בערך)
ענף מדעי פרזיטולוגיה, בקטריולוגיה
מקום מגורים הודו הבריטיתהודו הבריטית הודו הבריטית
תרומות עיקריות
גילוי הטפיל Plasmodium knowlesi
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פרופ' בִּירָאג' מוֹהָאן דָּאס גּוּפְּטַהבנגלית: বিরাজ মোহন দাশগুপ্ত, ‏ 18891945) היה פרזיטולוג בנגלי נודע, אשר התפרסם בעקבות גילוי הטפיל Plasmodium knowlesi, אחד ממחוללי מחלת המלריה באדם אשר נפוץ בעיקר בדרום-מזרח אסיה, גילוי משותף לו ולפרזיטולוג הבריטי רוברט נולס (Robert Knowles)[1].

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם סיום לימודי הרפואה החל דאס גופטה, בשנת 1921, לעבוד בתור חוקר במחלקה לפרוטוזואולוגיה בבית הספר לרפואה טרופית שבקולקטה. בשנת 1931 הובא מסינגפור אל בית הספר מקוק סרטנים אשר הפגין סימנים ברורים של מלריה. G. H. Campbel, אחד החוקרים בבית הספר, הצליח לזהות את טפילי ה-Plasmodium בדמו של המקוק וסיפר על כך למנהלו ליונל אברארד נאפייר (Lionel Everard Napier), אשר הזריק בתורו את טפילי ה-Plasmodium לשלושה קופים בריאים (שני מקוקי סרטנים ומקוק רזוס). מקוק הרזוס פיתח סימני מלריה חריפים ונאפייר, שהיה מודע למחקר שהתנהל במחלקת פרוטוזואולוגיה אודות מחלת המלריה בקופים, החליט להעביר לדאס גופטה את המקוק החולה. דאס גופטה, אשר עבד עם נולס, שמר על הטפיל עד לשובו של האחרון מחופשה ויחד החלו לחקור את המיקרוביולוגיה, המורפולוגיה והפתוגנזה של הטפיל. תחילה הם הראו כי בהיותם מאכסנים טבעיים של הטפיל, מפגינים מקוקי סרטנים פרזיטמיה נמוכה לעומת מקוקי רזוס. בשנת 1932 פרסמו השניים מאמר בו הם תיארו מין חדש של Plasmodium וכיצד יש ביכולתו להדביק הן קופים והם בני אדם, וזאת לאחר ביצוע ניסוי מוצלח בו הדביקו במלריה שלושה מתנדבים. במאמר אף ציינו כי לטפיל זה מחזור אריתרוציטי של כ-24 שעות ולו מורפולוגיה המזכירה את Plasmodium malariae. נולס ודאס גופטה לא נתנו שם לטפיל החדש והיו אלה החוקרים Sinton ו-Mulligan, אשר בשנת 1932 הוכיחו כי המחזור האריתרוציטי של הטפיל המדובר אכן אורך כ-24 שעות, תבעו את השם המדעי Plasmodium knowlesi כהוקרה לפועלו של רוברט נולס[2][3].

בשנת 1943 מונה דאס גופטה לתפקיד מנהל בית הספר לרפואה טרופית בקולקטה, תפקיד אותו מילא עד למותו בשנת 1945. בכך היה למנהלו ההודי השני של המוסד[2].

בנו, הַרִיסְדְּהָאן דָּאסגּוּפְּטַה (Harisadhan Dasgupta), היה במאי קולנוע הודי[4].

פרסומיו[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך חייו פרסם דה גופטה למעלה מ-70 מאמרים בתחום הפרזיטולוגיה והבקטריולוגיה בכתבי עת מדעיים שונים, דוגמת: Indial Medical Gazette, ‏Indian Journal of Medical Research ו-Parasitology[5]. כמו כן הוציא לאור שלושה ספרים:

  • B. M. D. Gupta, R. Knowles and Ronald Senior-White: Studies in the parasitology of malaria. Indian Medical Research Memoirs 18. Calcutta: Thacker, Spink & Co. 1930.
  • B. M. D. Gupta, R. Knowles and B. C. Basu: Studies in Avian Spirochaetosis: Parts I & II. Indian Medical Research Memoirs 22. Calcutta: Thacker, Spink & Co. 1932.
  • B. M. D. Gupta, R. Knowles: Knowles's introduction to medical protozoology (2nd ed.). Calcutta: U. N. Dhur & Sons. 1944.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Antinori S, Galimberti L, Milazzo L, Corbellino M. (2013). Plasmodium knowlesi: the emerging zoonotic malaria parasite. Acta tropica. 125(2):191-201. PMID 23088834.
  2. ^ 1 2 Calcutta School of Tropical Medicine.
  3. ^ Singh B, Daneshvar C. (2013). Human infections and detection of Plasmodium knowlesi. Clinical Microbiology Reviews. 26(2):165-84. PMID 23554413.
  4. ^ Harisadhan Dasgupta - An Indian film director.
  5. ^ רשימת הפרסומים המדעיים של פרופ' ביראג' מוהאן דאס גופטה במאגר מידע ביבליוגרפי PubMed.