אופוסום חדפי חוטמני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאופוסום חדפי חוטמני
מצב שימור
מצב שימור: קרוב לסיכוןנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: קרוב לסיכון
קרוב לסיכון (NT)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: אופוסומים חדפיים
משפחה: אופוסומים חדפיים
סוג: אופוסום חדפי חוטמני
מין: אופוסום חדפי חוטמני
שם מדעי
Rhyncholestes raphanurus
Osgood, 1924
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אופוסום חדפי חוטמני או אופוסום חדפי צ'יליאני (שם מדעי: Rhyncholestes raphanurus) הוא מין של יונק כיס דרום-אמריקני זעיר במשפחת האופוסומים החדפיים שחי בדרום הרי האנדים באמריקה הדרומית ומהווה מין יחיד בסוגו. הוא תואר מדעית לראשונה בשנת 1924 על ידי הזואולוג האמריקני וילפרד הדסון אוזגוד ומשמעות שמו המדעי היא ״בוזז ארוך-אף כרובי״ המתייחס לנבירה באדמה ולזנב העבה. האופוסום החוטמני הוא המין הדרומי ביותר במשפחתו.

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום החוטמני הוא יונק-כיס קטן שבמאפייניו הפיזיים נראה מעין שילוב של חולדה וחדף. אורך ראשו וגופו 11–13 ס״מ, אורך זנבו 7–9 ס״מ, ומשקלו כ-21 גרם. מבנה הגוף גוצי, קומפקטי ודק, הראש צר ומחודד עם חוטם זרבובי ארוך במיוחד שהעניק למין את שמו. האוזניים קטנות ומעוגלות והעיניים זעירות ומנוונות. הגפיים האחוריות גדולות ומפותחות יותר מהקדמיות ובעלות טפרים גדולים. הזנב קצר יותר מהגוף, קירח ועבה במיוחד, ומשמש לאגירת שומן לעתות מחסור. אין הבדלים חיצוניים ניכרים בין הזכר לנקבה, אך יש הבדלים במבנה הניבים (לזכר ניב חד-שורש ולנקבה ניב דו-שורש). הנקבה חסרת כיס בדומה לשאר הסוגים במשפחה.

כמצופה מיונק השוכן באזורים קרים למדי, לאופוסום החוטמני פרווה גסה, צפופה ועבה במיוחד. צבעה הכללי חדגוני-אחיד ונע בין חום שוקולד כהה לחום ביסטר-שחור, חום קפה או חום אגוז. הצד התחתון עשוי להיות בעל גוון דהוי יותר, אך באופן כללי אין אצלו הצללת נגד. הסנטר והלחיים עשויים להיות בהירים, אך לרוב צבע הראש זהה גם הוא לצבע הגוף. קצה החוטם ורוד. האוזניים, הזנב וכפות הידיים והרגליים בצבע סגלגל, חום-שחרחר או ורוד כהה.

לאופוסום החוטמני 2 תת-מינים:

  • R. r. continentalis - מצוי ביבשת.
  • R. r. raphanurus - מצוי באי צ׳ילואה.

תפוצה ואקולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אופוסום החוטמני אנדמי לחלק הדרומי של הרי האנדים באמריקה הדרומית, והוא בין הכיסאים הדרומיים ביותר בעולם; טווח התפוצה שלו מצומצם מאוד, והוא נפוץ בעיקר בפרובינציות לוס לאגוס ולוס ריוס בדרום-מרכז צ'ילה כולל האי צ'ילואה, עם גלישה קטנה לתוך הקצה המערבי של פרובינציית ריו נגרו בארגנטינה. בית הגידול שלו מורכב מיער גשם ממוזג לח ורטוב של אשור דרומי באזורי שפלה נמוכים עד מדרונות הרריים ברום 1,135 מטר מעל פני הים, עם נוכחות גבוהה של כיסי סבך צפופים.

בשל מיעוט הלכידות בטבע, מעט מאוד ידוע על המין; הוא פעיל לילה ועשוי לחיות בגפו או בקבוצות משפחתיות קטנות; הוא נמצא בעיקר על האדמה, ויכול לטפס במידת הצורך. חוש הראיה שלו ירוד והוא מתבסס בעיקר על חוש השמיעה והריח. ניזון מפטריות וחסרי חוליות שונים, ומאתר אותם באמצעות חיטוט ונבירה בפסולת העלים שבקרקעית היער עם חוטמו הארוך. חסרי חוליות מהווים 54% מהתזונה, שלשולים 7% ופטריות ומזון צמחי אחר כ-39%. את שעות היום הוא מבלה במחילות ובולי עץ שנפלו או בקינים שבנה לעצמו מעלים. ההתעבות של הזנב באזור הסתיו מצביעה על כך שהמין צובר שומן בזנבו לעתות מחסור בחורף, ועשוי ככל הנראה להיכנס לתרדמת חורף זמנית. הרגליו החמקניים של האופוסום מקטינים את החשיפה שלו לטורפים, כשהטורפים הפוטנציאליים העיקריים הם ככל הנראה כוס המחילות ונחשי חלזונות.

סגנון הרבייה של האופוסום החוטמני אינו ידוע, ועשוי להיות פוליגמי או מונוגמי; הרבייה יכולה להתרחש בכל השנה ללא עונה קבועה. הנקבה ממליטה שגר של 5–7 צאצאים או יותר שזוחלים לעבר הבטן ונצמדים לפטמות. מכיוון שמעולם לא נתפסה נקבה עם גורים מפותחים, סביר להניח שהיא מגדלת אותם בקינים במקום לשאת אותם על גבה.

מצב[עריכת קוד מקור | עריכה]

האופוסום החוטמני מסווג על ידי הרשימה האדומה של IUCN במצב השימור קרוב לסיכון (NT) ועל סף מצב פגיע (VU), עקב ירידה מתמשכת באוכלוסייה הנגרמת מאובדן בית גידולו באמצעות בירוא יערות ופעילות אנושית אחרת, שהובילו ככל הנראה לירידה בשיעור של 20% מהאוכלוסייה בראשית המאה ה-21. נדרשים מחקרים נוספים על טווח התפוצה המדויק והשפעות האיומים על המין, מאחר שמצבו עלול להיות חמור יותר ממה שידוע. האופוסום שוכן במספר אזורים מוגנים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אופוסום חדפי חוטמני באתר הרשימה האדומה של IUCN