אומיד כוכבי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אומיד כוכבי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1982 (בן 42 בערך)
גונבאד-י קאבוס, איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה איראן עריכת הנתון בוויקינתונים
השכלה אוניברסיטת טקסס באוסטין עריכת הנתון בוויקינתונים
מעסיק ICFO עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה
  • פרס האגודה האמריקאית לקידום המדע לחופש ואחריות במדע (2014)
  • פרס אנדריי סחרוב (2014) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אומיד כוכביפרסית: امید کوکبی; נולד ב-1982) הוא פיזיקאי ניסויי איראני באוניברסיטת טקסס באוסטין אשר נעצר באיראן כאשר חזר מארצות הברית כדי לבקר את משפחתו ב-30 בינואר 2011.[1] תחילה הוא הואשם ב"איסוף מידע ושיתוף פעולה נגד הביטחון הלאומי", אך לאחר שזוכה מהאשמות העיקריות הוא נשפט על "התקשרות עם מדינה עוינת (ארצות הברית)" ו"הכנסות לא חוקיות". על אף שהכחיש את ההאשמות נגדו, נידון כוכבי בסופו של דבר למאסר של 10 שנים.

בספטמבר 2013 האגודה הפיזיקאית האמריקאית הודיעה שכוכבי יחלוק את פרס אנדריי סחרוב לשנת 2014 על "האומץ שלו לסרב להשתמש בידע שלו בפיזיקה כדי לעבוד על פרויקטים שמסוכנים לאנושות ועל עמידתו בפני לחץ פיזי ופסיכולוגי קיצוני".

בנובמבר 2013 ארגון אמנסטי אינטרנשיונל הפיץ הודעה לעיתונות על כך שהם רואים בכוכבי כ"אסיר מצפוני, שנאסם אך ורק בשל סירובו לעבוד בפרויקטים צבאיים של איראן וכתוצאה מהאשמות מזויפות הקשורות לקשרי ההשכלה הלגיטימיים שלו עם מוסדות אקדמאיים מחוץ לאיראן". הארגון דרש את שחרורו המיידי וללא תנאי.

באוקטובר 2014 האגודה האמריקאית לקידום המדע (AAAS) העניקה לכוכבי את אות המדע החופשי והאחראי "על עמידתו האמיצה ומוכנותו לשאת מאסר ולא לפגוע בהשקפה המוסרית שהמומחיות המדעית שלו לא תשמש לשימושים הרסניים ועל מאמציו לספק תקווה וחינוך לאסירים דומים".

חייו והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

כוכבי שייך לטורקמנים, קבוצה אתנית מוסלמית סונית ברובה. הוא דורג במקום ה-29 במבחן הכניסה לאוניברסיטאות באיראן, שמתקיים מדי שנה ובו מיליון משתתפים. הוא החל את לימודיו באוניברסיטת שריף לטכנולוגיה ב-2000 והשלים תואר ראשון כפול בפיזיקה יישומית והנדסה מכנית. ב-2007 עבר לספרד, שם למד לתואר שני בפוטוניקה באוניברסיטה הפוליטכנית של קטלוניה במכון למדעי הפוטוניקה (ICFO) בברצלונה. אומיד החל את לימודי הדוקטורט שלו באוניברסיטת טקסס באוסטין ב-2010. הוא פרסם יותר מעשרים מאמרים משותפים, בהם 7 בכתבי עת מדעיים.

מאסר[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך חופשה בשנת 2011, נסע כוכבי לאיראן כדי לבקר את משפחתו. בפברואר 2011 נעצר בנמל התעופה הבינלאומי האימם חומייני בדרכו לטוס חזרה לארצות הברית, והוא הושם בצינוק במשך 36 ימים לאחר מעצרו. במכתב פתוח כוכבי טען שהרשויות מנסות להשיג את שיתוף הפעולה שלו עבור תוכנית הגרעין האיראנית באמצעות איומים עליו ועל בני משפחתו.

לאחר 15 חודשים של מעצר ללא משפט ודחייה של שני משפטים ביולי ובאוקטובר 2011, כוכבי הועבר למעצר בטהראן ב-13 במאי 2012. על פי סנגורו, סעיד חליל, כוכבי נשפט בפני השופט אבולגהאסם סלווטי עם קבוצה של 10–15 אנשים באותו המשפט, תחת אישום משותף של שיתוף פעולה עם המודיעין הישראלי (המוסד). בעוד שאסירים אחרים הודו בפומבי בשידור בטלוויזיה, כוכבי הכחיש את כל האשמות ולא דיבר במשפט. הוא נידון ל-10 שנים במאסר, שנותר גם לאחר ערעור שהתקיים ב-19 באוגוסט 2012.

כמה איגודים מקצועיים של פיזיקאים, בהם איגוד הפיזיקאים האמריקאי, האגודה הבינלאומית להנדסה אופטית SPIE, האגודה האופטית האמריקאית (OSA) והאגודה האופטית האירופית הביעו מחאה נגד מאסרו. במכתבים הפתוחים שפרסמו למנהיג העליון של איראן, האיתוללה עלי ח'אמנאי, נכתב כי כוכבי אינו פעיל פוליטית ולא היה מעורב באף תנועה פוליטית באיראן. כוכבי הוא מומחה לטכנולוגיית לייזר, ומומחיות זו ייתכן שהובילה לניסיון להשתמש בו כדי לעבוד עבור תוכנית הגרעין האיראנית, בתחום של הפרדת איזוטופים.

מאז 2007, מספר בעלי אזרחות כפולה אמריקאית-איראנית או האמריקאים ממוצא איראני עמדו בפני מעצר, מאסר או תביעה פלילית בעת ביקור באיראן.

במכתב פומבי לעלי שאריף ממרץ 2013, שעל פי כוכבי היה שותפו לחדר באוניברסיטת שריף לטכנולוגיה בטהראן, טען כוכבי כי התבקש לשתף פעולה עם הצבא לפני ובמהלך מעצרו, אך תמיד סרב.[2]

ב-24 בנובמבר 2015 הועבר אומיד לבית החולים טלגהני בטהראן, בשל אבנים בכליות.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Shuster, Mike (7 באוקטובר 2011). "Iran Charges Student Who Was In the U.S." NPR. {{cite news}}: (עזרה)
  2. ^ Catanzaro, Michele (26 באפריל 2013). "Iranian says he was jailed for refusing to engage in military research". Nature. נבדק ב-3 במאי 2014. {{cite news}}: (עזרה)
  3. ^ "Untreated Kidney Stones Sends Imprisoned Physicist Omid Kokabee to Hospital". International Campaign for Human Rights in Iran (באנגלית). נבדק ב-2016-02-13.