אדוארד שאמיס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אדוארד דייוויד שאמיס
Edward David Shames
לידה 13 ביוני 1922
ארצות הבריתארצות הברית נורפולק, וירג'יניה, ארצות הברית
פטירה 3 בדצמבר 2021 (בגיל 99)
ארצות הבריתארצות הברית וירג'יניה ביץ', וירג'יניה, ארצות הברית
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
השתייכות הצבא האמריקניהצבא האמריקני צבא ארצות הברית
תקופת הפעילות 19421973 (כ־31 שנים)
דרגה קולונל (צבא ארצות הברית) קולונל במילואים
פעולות ומבצעים
מלחמת העולם השנייה
עיטורים
כוכב הארד כוכב הארד
לב הארגמן  לב הארגמן (3 פעמים)
תפקידים אזרחיים
עובד של הסוכנות לביטחון לאומי

אדוארד דייוויד שאמיסאנגלית: Edward David Shames;‏ 13 ביוני 19223 בדצמבר 2021) היה קצין יהודי בצבא ארצות הברית, אשר לחם במהלך מלחמת העולם השנייה במסגרת פלוגה ה' של רגימנט מוצנח מס' 506. לאחר המלחמה שירת בסוכנות לביטחון לאומי כמומחה למזרח התיכון.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אדוארד שאמיס נולד בנורפוק שבמדינת וירג'יניה לדייוויד וסיידי, מהגרים יהודים מרוסיה. אדוארד היה הילד הקטן במשפחה - היו לו שתי אחיות ואח גדולים. הוריו ניהלו חנות מכולת בנורפוק. כשהיה אדוארד בן חמש, נפטר אבי המשפחה. דודו מצד אימו עזר בניהול העסק ובגידול הילדים. בגיל 18 התחתן אדוארד עם ליליאן הופמן בת ה-16 ועבר לגור עם הורי אשתו.

שאמיס התנדב לשירות בספטמבר 1942. לפי בקשתו, הוצב ביחידת צנחנים. הוא עבר טירונות בפלוגה ט' של הגדוד השלישי ברגימנט מוצנח 506 בבסיס שנמצא במדינת ג'ורג'יה. בהמשך נשלח לבריטניה, שם קודם לתפקיד סמל מבצעים. לאחר מספר חודשים בתפקיד חזר להיות לוחם בגדוד שלו.

הוא השתתף עם יחידתו בצניחה מבצעית בנורמנדי במסגרת מבצע אוברלורד. במהלך הקרבות בנורמנדי, בזכות תפקודו בשדה הקרב, קודם לדרגת לוטננט שני (סגן משנה). הוא מונה לפקד על מחלקה 3 בפלוגה ה' של הגדוד השלישי ברגימנט המוצנח 506. הוא פיקד על המחלקה במהלך מבצע מרקט גארדן. בהמשך נטל חלק בקרב על הבליטה. הוא השתתף בשחרור מחנה הריכוז לנדסברג, שם נחשף לזוועות השואה. במהלך המלחמה נפצע שלוש פעמים ועוטר בכוכב הארד. את המלחמה סיים באוסטריה.

שאמיס חזר לארצות הברית בנובמבר 1945, לאחר שחרור מן השירות של כל חיילי דיוויזיה 101. לאחר שובו החל לעבוד בסוכנות לביטחון לאומי, ובמקביל לעבודתו בסוכנות המשיך לשרת בכוחות המילואים של צבא ארצות הברית. הוא פרש משירות המילואים בשנת 1973 בדרגת קולונל. הוא פרש לגמלאות מהסוכנות לביטחון לאומי בשנת 1982.

שאמיס התגרש מאשתו הראשונה, ליליאן, לאחר שובו מאירופה. בשנת 1946 התחתן בשנית, עם אידה אפרים, איתה חי עד מותה בשנת 2019. לזוג נולדו שני בנים. אדוארד שאמיס נפטר בגיל 99 בביתו בווירג'יניה ביץ'. השאיר אחריו שני בנים, ארבעה נכדים ו־12 נינים. הוא נקבר בבית העלמין הצבאי בנורפוק, כאשר ארונו מלווה במשמר כבוד של חיילי הדיוויזיה ה-101. הוא היה אחד מאחרוני ותיקי פלוגה ה' - לאחר מותו נשאר בחיים רק אחד מחיילי הפלוגה: ברדפורד פרימן (שילך לעולמו ביולי 2022).

בשנת 2001 יצאה סדרת הטלוויזיה האמריקאית "אחים לנשק", בה אדוארד שאמיס הוא אחד הגיבורים. את דמותו גילם השחקן ג'וזף מיי.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אדוארד שאמיס בוויקישיתוף