אגדה עירונית (סרט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אגדה עירונית
Urban Legend
בימוי ג'יימי בלאנקס עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי ג'ינה מת'יוז
מייקל מק'דונל
ניל מורטיז
תסריט סילביו הורטה עריכת הנתון בוויקינתונים
עריכה ג'יי קסידי
שחקנים ראשיים ג'ארד לטו
אלישיה ויט
רבקה גייהארט
ג'ושוע ג'קסון
לורטה דיוויין
טארה ריד
מייקל רוזנבאום
רוברט אנגלונד
מוזיקה כריסטופר יאנג
צילום ג'יימס כרסאנטיס
מדינה ארצות הברית, קנדה עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה Original Film עריכת הנתון בוויקינתונים
חברה מפיצה סרטי טריסטאר
שיטת הפצה וידאו על פי דרישה עריכת הנתון בוויקינתונים
הקרנת בכורה 25 בספטמבר 1998
משך הקרנה 99 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט אימה, סרט סלאשר, סרט נעורים עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 14,000,000‏$
הכנסות 72,527,595‏$
הכנסות באתר מוג'ו urbanlegend
סרט הבא אגדה עירונית 2
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אגדה עירוניתאנגלית: Urban Legend) הוא סרט אימה משנת 1998, אשר בוים על ידי ג'יימי בלנקס. חלקים מהסרט צולמו במכללת "טריניטי", בפורט הופ, בטורונטו ובאוקברידג', אשר כולם נמצאים באונטריו, קנדה. לסרט יצאו שני סרטי המשך: אגדה עירונית 2 שיצא לקולנוע בשנת 2000, והשלישי הוא אגדה עירונית 3 שיצא רק לספריות הווידאו בשנת 2005 ולא הוקרן בבתי הקולנוע. הסרט יצא בישראל ב-29 באפריל 1999.

הופעתה של אלישיה ויט זיכתה אותה במועמדות לפרס סאטורן לשחקן צעיר.

תקציר העלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט נפתח כאשר סטודנטית צעירה, מישל מנסיני, מגיעה בלילה לתחנת דלק. עובד התחנה המגמגם אשר לקח את כרטיס האשראי שלה כדי לשלם מודיע לה שיש בעיה עם כרטיס האשראי ומבקש ממנה להיכנס למשרד שלו כדי לדבר עם חברת האשראי. שם הוא נועל אותה בפנים. מישל חושבת שהוא מנסה לתקוף אותה ולכן היא מרססת אותו בגז מדמיע ובורחת למכונית ונוסעת. עובד התחנה יוצא מהחנות וברגע זה מתגלה שהוא ניסה להזהיר אותה כשהוא צועק ש"יש מישהו במושב האחורי". באמצע הנסיעה, האיש מהמושב האחורי אשר לבוש במעיל פרווה ולא רואים את פניו עורף את ראשה של מישל בעזרת גרזן.

בינתיים בקמפוס, סטודנט בשם פרקר ריילי מספר את האגדה העירונית על מסדרון סטנלי לחבריו; בשנת 1973, מורה לפסיכולוגיה מתקדמת איבד את שפיותו, נכנס למסדרון סטנלי ששימש כמגורי הבנים, והרג את כל התלמידים שגרו שם בעזרת סכין ציידים והתאבד. הסיפור מבוזה על ידי העיתונאי של בית הספר, פול גרדנר, אך נותר דבוק בראשן של נטלי סימון וחברתה הטובה, ברנדה בייטס. יום למחרת שתי הבנות, יחד עם פארקר, חברו הטוב, דיימון ברוקס, חברתו של פארקר, סשה תומאס ופול, משתתפים בהרצאה של פרופסור ווקסלר המציג את רעיונות האגדות העירוניות ומוכיח שאינן נכונות ומפריח את האגדה העירונית על שתיית מי סודה ואכילת סוכריות קופצות בו זמנית בעזרתם של ברנדה ודיימון.

נטלי שומעת על מותה של מישל ומזועזעת. דיימון מציע לה לדבר, והשניים נוסעים אל היער הקרוב. נטלי מגלה לו שהיא הייתה חברה של הקורבן, אף על פי שלא דיברה איתה במשך שנים. דיימון מנסה לפתות אותה באמצעות סיפור על חברה מזויפת מנוחה, אך הוא נדחה. דיימון יוצא מהרכב כדי להשתין, אך מותקף על ידי הרוצח, שתולה אותו על עץ בעזרת חבל קשור למכונית. כאשר הרוצח ניגש לנטלי, היא מנסה לדרוס אותו, וללא ידיעתה חונקת את דיימון בתהליך. גופתו של דיימון נופלת אל תוך השמשה הקדמית ונטלי בורחת אל מחוץ היער, צורחת, לביתן של ריס וילסון, שומרת האבטחה ומספרת על המקרה. השתיים, יחד עם עוד כמה שוטרים חוזרים ליער, אך לא מגלים את המכונית או את גופתו של דיימון.

למחרת, מכיוון שלתקרית לא נותרו שום עקבות, איש אינו מאמין לסיפורה של נטלי, בעיקר בשל נטייתו של דיימון למתיחות מסוג זה, ופארקר משער שהוא נסע לטיול סקי יחד עם חבריו. נטלי מבינה שמותו של דיימון, כמו גם הרצח של מישל, דומים לאגדות עירוניות מפורסמות, והולכת לספרייה יחד עם סשה כדי לקרוא על אגדות עירוניות ומוצאות בספר על אגדות עירוניות מידע על מותם של מישל ודיימון. במהלך שהותה בספרייה, מותקפת שותפתה הגותית לחדר, טאש, ונחנקת למוות על ידי הרוצח. כשנטלי חוזרת לחדר היא חושבת שטאש מקיימת יחסי מין (דבר אותו עשתה בעבר), נטלי אינה מדליקה את האור והולכת לישון. רק בבוקר מגלה נטלי ההמומה את גופתה של טאש, בצירוף המילים "אינך שמחה שלא הדלקת את האור" משורבטות על הקיר. אנשי בית הספר מסיקים כי טאש התאבדה.

בניסיון לגלות יותר פרטים על טבח מסדרון סטנלי, פורצים נטלי ופול למשרדו של פרופסור וקסלר. הם מוצאים, בין השאר, מעיל פרווה שחור וגרזן. וקסלר מפתיע אותם ולוקח אותם לדיקן אדמס. נטלי ופול חושפים את חשדם, כי פרופסור וקסלר הוא רוצח. הדיקן נוזף בהם, מודיע לפול שהוא מפוטר ממערכת העיתון, ולנטלי שהשארותה בקמפוס היא על תנאי לאור "תקרית של עבריינות תנועה" שקרתה בעבר. נטלי הולכת לבריכת השחייה ושם היא חושבת שהרוצח מנסה לרצוח את ברנדה אך מתברר שזו סטודנטית אשר לבשה מעיל דומה. בהמשך, חושפת נטלי לברנדה את עברה שלה עם מישל: מתברר שלילה אחד, נסעו נטלי ומישל במכוניתן עם פנסים כבויים, ורדפו אחרי הנהג הראשון שנקרה בדרכן. כמעשה קונדס מישל סינוורה אותו בהבזק אור פתאומי מפנסי הרכב למרות התנגדותה של נטלי, וכתוצאה מכך איבד הנהג שליטה ונהרג בהתרסקות מכוניתו. על נטלי ומישל הוטל בעקבות המקרה עונש על תנאי, אך האירוע מוסיף לרדוף את נטלי. ברנדה טוענת כי נטלי צריכה להרחיק מחשבות אלה מראשה, ומציעה לה להתלוות אליה למסיבה שנערכת על ידי פארקר לכבוד 25 שנים לטבח מסדרון סטנלי.

לקראת סוף השבוע, מותקף הדיקן במוסך ונדרס על ידי מכוניתו. לאחר מכן הוא משופד בחלק האחורי שלה בעזרת יתדות החירום. מאוחר יותר, מוצאת ריס את משרדו של וקסלר ריק ובו החפצים שבורים ושלולית ענקית של דם. בינתיים, פול גילה כי הטבח במסדרון סטנלי התרחש במציאות וכי וקסלר היה האדם האחרון שנותר בחיים. במהלך המסיבה הוא מספר את הדבר לנטלי ומסיק שווקסלר, רדוף על ידי זיכרון הטבח, הפך לרוצח. פול מבקש סליחה מנטלי ומנשק אותה, מה שמרגיז את ברנדה, המעוניינת בפול בעצמה ולכן היא הולכת מהמסיבה.

פול מבקש מפרקר להפסיק את המסיבה, היות שרוצח סדרתי מסתובב ברחבי הקמפוס. פרקר מסרב ולועג לו. לאחר מכן במטבח, מקבל פרקר שיחת טלפון המפתה אותו להיכנס לשירותים, שם תוקף אותו הרוצח, מכריח אותו לשתות כימיקלים לשירותים וסוכריות קופצות, והורג אותו. בינתיים, בתחנת הרדיו, מדברת סשה בשידור כאשר קשר הרדיו מתנתק לפתע על ידי סופה המתחוללת באזור. סשה אינה שמה לב שרודי, סטודנט שעובד בחדר הבקרה של הרדיו, נחנק למוות על ידי הרוצח. סשה מביטה מבעד לזגוגית, ורואה את הרוצח כשזה מנפץ את הזגוגית. סשה צורחת ורצה אל מחוץ לחדר; היא אינה מודעת לכך שהיא עדיין בשידור, ולכן זעקותיה לעזרה נשמעות ברדיו. עם זאת, איש אינו מאמין לתוכן הזעקות מלבד נטלי, שרצה בגשם לתחנת הרדיו כדי להציל את סשה. לאחר מרדף קצר ברחבי התחנה, חוזרת סשה לחדר הבקרה ורואה את נטלי נכנסת לבניין. נטלי מזהירה את סשה כי הרוצח מאחוריה, אך אין בכך כדי להציל את סשה שנרצחת מיד לאחר מכן.

נטלי בורחת מהתחנה, מוצאת את ברנדה ופול, והשלושה נוסעים למצוא עזרה. פול משכנע את הבנות שהרוצח הוא וקסלר. כאשר פול עוצר בתחנת דלק ונכנס למשרד כדי להשתמש בטלפון, נטלי וברנדה מתפייסות ומגלות את גופתו של וקסלר בתא המטען, וחושבות שפול הוא הרוצח ומחליטות לברוח חזרה לקמפוס. נטלי מאבדת את ברנדה אבל עושה את דרכה אל הכביש, שם אוסף אותה השרת של בית הספר. כשהשרת מבזיק על מכונית עם פנסי רכבו, סוטה זו מנתיבה, משנה את כיוון נסיעתה ופותחת במרדף אחריהם, ונטלי מגלה כי נהגה הוא הרוצח (אף על פי שפני הרוצח לא נחשפות עדיין) אשר, מוריד מהכביש את מכוניתו של השרת אשר ומתרסקת. ההתרסקות הורגת את השרת אך נטלי נותרת בחיים, ועושה את דרכה לעבר מסדרון סטנלי. היא שומעת את ברנדה צורחת מבפנים, לכודה, כפי שהדבר נראה באותו רגע, בידי הרוצח. כאשר נטלי פורצת לתוך האולם, היא מגלה את גופותיהם של דיימון, של פארקר, ושל הדיקן ואילו גופתה של ברנדה על מיטה. כאשר נטלי מתחילה לבכות, מישהו נותן לה מכת אגרוף לראש ונטלי מאבדת הכרה.

נטלי מתעוררת ומוצאת את עצמה קשורה למיטה. הרוצח נכנס וחושף את עצמו כברנדה. היא מגלה כי הצעיר, שלמותו גרמו נטלי ומישל, היה החבר שלה שהיה אמור להתחתן איתה, ומסע ההרג של חבריה של נטלי הוא נקמה על מותו והיא החליטה להרוג בשיטות הרג מאגדות עירוניות. בדומה לאגדה "גניבת הכליה", מחליטה ברנדה לחתוך את בטנה של נטלי ולקחת את כלייתה. ברנדה מתחילה לחתוך כאשר ריס מתפרצת פנימה, מצמידה את ברנדה לקיר ביומי אקדח ומשחררת את נטלי. אולם, ברנדה מצליחה לדקור את ריס בסכין שהחביאה על גופה. בקרב שמתפתח ביניהן על האקדח מנצחת ברנדה, והיא יורה בריס מטווח קצר. כעת מתכוונת ברנדה לירות בנטלי, וחושפת את תקוותה כי לאחר מותה של נטלי היא תזכה בפול שבור הלב אשר יסקר כתבה על הרציחות ויהפוך לעיתונאי מפורסם. בשלב זה מופיע פול ומנסה להערים על ברנדה בכך שהוא אוהב את הרעיון שלה ולגרום לה לתת לו את האקדח ולירות בנטלי העצמו. ברנדה יודעת שהוא מנסה להערים עליה ומסרבת. היא מחליטה לירות בשניהם, אך בעודה מתלבטת במי לירות קודם, שולפת ריס הפצועה אקדח נוסף ויורה בברנדה. נטלי תופסת את האקדח ויורה בברנדה, אשר נופלת מהחלון.

נטלי ופול נוסעים כדי לקבל עזרה עבור ריס ותוהים כיצד עתידים האירועים להפוך לאגדה עירונית. לפתע מופיעה ברנדה במושב האחורי ותוקפת אותם עם גרזן. פול מאבד את השליטה על הרכב ומתרסק על גשר, וברנדה עפה דרך השמשה הקדמית לתוך הנהר שמתחת והשניים צופים בגופתה נסחפת עם הזרם.

במעבר מהיר קדימה, לתקופה מאוחרת יותר, בקמפוס אחר, סטודנט בקבוצת סטודנטים אחרת, המספר לחבריו את סיפור האירועים המתוארים בסרט. הסטודנטים האחרים אינם מאמינים לסיפור למעט בחורה אחת, הטוענת שהסיפור נכון, אך הפרטים אינם מדויקים. היא מזמינה את הסטודנטים לשמוע את הגרסה האמיתית לאירועים. בקלוז אפ על פני הדוברת, מתברר כי מדובר בברנדה עם תסרוקת אחרת, וכך מסתיים הסרט.

צוות שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגדות עירוניות שהופיעו/הוזכרו בסרט[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • מתקשרת לתוכנית הרדיו של סשה אומרת שהיא החליפה את הגלולות למניעת היריון של שותפה לחדר עם אספירין.[1]
  • מישל נהרגת על ידי הרוצח במושב האחורי. אגדה זו נזכרת גם על ידי אנשים שונים המסתכלים במושב האחורי או מדברים על זה.[2]
  • ברנדה ונטלי מנסות להעלות את רוחה של בלאדי מרי.[3]
  • פרופסור וקסלר מזכיר את האגדה האורבנית על השמרטפית והאיש מלמעלה. האגדה מוזכרת שנית על ידי פרקר רגעים לפני מותו.[4]
  • פרופסור וקסלר מציע לאכול סוכריות קופצות ולשתות סודה בעת ובעונה אחת. מותו של מייקי הקטן מוזכר על ידי ברנדה. הרוצח מבצע אגדה זו על פרקר, אך מחליף סודה עם כימיקלים לשירותים.[5]
  • דיימון נתלה על עץ בזמן שנטלי מחכה במכונית.[6]
  • חברי כנופיה נוסעים עם אורות כבויים, הם רודפים אחרי הנהג הראשון שמהבהב אליהם ומורידים אותו מהכביש או הורגים אותו. האגדה מוזכרת על ידי סשה בספרייה. מאוחר יותר מתגלה שנטלי ומישל עשו זאת, וכתוצאה מכך הרגו גבר צעיר, בהמשך הרוצח עושה זאת על נטלי והשרת ולבסוף נחשף כמניע המרכזי של הרוצח.[7]
  • נטלי מוצאת את השותפה של לחדר חנוקה למוות ואת המילים "אינך שמחה שלא הדלקת את האור" משורבטים על הקיר.[8]
  • פול מצליח לפתוח את דלת משרדו הנעולה של פרופסור ווקסלר בעזרת כרטיס אשראי.
  • האגדה על התוקף המתחבא מתחת למכונית ומשסע את הקרסוליים של קורבנו מבוצע על דיקן אדמס.[9]
  • אורח במסיבה טוען שבשיר "Love Rollercoaster" של The Ohio Players נשמעת צרחה של קורבן רצח.[10]
  • פרקר מוצא את השרידים של הכלב שלו במיקרוגל, הדומה לאגדת "האישה הזקנה שייבשה את הכלב הרטוב שלה במיקרוגל"[11]
  • ברנדה מנסה לשחזר את אגדת "חטיפת הכליה" על נטלי.[12]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Baby Headache, באתר Snopes
  2. ^ The Killer in the Backseat, באתר Snopes
  3. ^ Bloody Mary, באתר Snopes
  4. ^ The Babysitter and the Man Upstairs, באתר Snopes
  5. ^ Death of Little Mikey, באתר Snopes
  6. ^ The Boyfriend's Death, באתר Snopes
  7. ^ Lights Out!‎, באתר Snopes
  8. ^ Aren't You Glad You Didn't Turn on the Light?‎, באתר Snopes
  9. ^ The Unkindest Cut, באתר Snopes
  10. ^ The Ohio Slayers, באתר Snopes
  11. ^ The Microwaved Pet, באתר Snopes
  12. ^ You've Got to Be Kidneying, באתר Snopes