אבן אל-עלקמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אבן אל-עלקמי
محمد بن أحمد بن علي ابن أحمد الأسدي البغدادي
לידה 1197
בגדאד, בית עבאס עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 1258 (בגיל 61 בערך)
בגדאד, השושלת האילח'אנית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה בית עבאס, האימפריה המונגולית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה כאזמיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים חילה, בגדאד עריכת הנתון בוויקינתונים
תפקיד וזיר החליף (124420 בפברואר 1258) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אבו טאלב מוחמד מואייד א-דין אל-אסרי אל-בע'דאדי בן אחמד אל-עלקמיערבית: ابو طالب محمد مؤيد الدين الاسري البغدادي بن احمد العلقمي; סביבות 1197 – סביבות 1258) היה וזיר שיעי ממוצא פרסי בחצרו של אל-מסתעצם, הח'ליף העבאסי האחרון שמשל בבגדאד.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אבן עלקמי התחנך בפרס. הוא למד במדרסה והיגר לבגדאד, שם מצא תעסוקה כפקיד בחצר הח'ליפות. בשנת 1244 מונה לווזיר תחת אל-מסתעצם. אבן עלקמי קשר קשר עם הולאגו חאן בתיווכו של הפילוסוף השיעי ממשהד, טוס נסיר א-דין א-טוסי. הוא קיווה שלאחר שבגדאד תיפול, תימסר לידיו משרת מושל העיר. הוא אכן זכה לכהן כמושל, אך רק לחודשים ספורים. הוא נפטר בעיר ונקבר בקרבת המקדש השיעי של האימאמים ה-7 וה-9 בקזימין, ובנו עז א-דין ירש אותו כמושל, אף הוא למשך חודשים ספורים, עד שהוחלף בידי עטאא אל-מולכ אל-ג'ביני.

מסופר מפי היסטוריונים סונים כי לאחר שנכנס לעיר הוא "הושפל על ידי הטטרים ונאלץ לרכוב על חמור. אישה אחת שראתה אותו אמרה לו: 'האם כך ראית את בני עבאס נוהגים?, וכעת הגענו למצב זה בשל מעשי ידיך'. לאחר מכן הסתגר בביתו למשך יומיים וזאת הסיבה שמת מודאג ועצוב". בזיכרון ההיסטורי הערבי מציינת דמותו משל לבוגד (לרוב שיעי) במדינה המבקש למסור אותה בידי אויבים חיצוניים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]