ZTV

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ZTV
פרטי הערוץ
מדינה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת הממלכה המאוחדת
תאריך השקה 1 במאי 1992
תאריך סגירה 1 באוגוסט 2010
בעלות Viasat /Modern Times Group
www.ztv.se

ZTV היה ערוץ טלוויזיה שוודי בבעלות Viasat. הוא נוסד בפברואר 1991, במתכונת של רצועת שידורים בערוצי טלוויזיה ו-TV4 והפך לערוץ עצמאי ברשתות הכבלים השוודיות במאי 1992. הכוונה הייתה ליצור גרסה שוודית ל-MTV ולכן ההתמקדות של הערוץ הייתה בעיקר במוזיקה. מאז מאי 2006, רוב התוכניות שלו כללו קטעי וידאו. יום השידורים האחרון של הערוץ היה 1 באוגוסט 2010.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ZTV היה בתחילה גם תחנת רדיו משולבת שנקרא Z-Radio ובמספר תדרי רדיו ברחבי הארץ. ערוץ ZTV החל לשדר במאי 1992 והיה בבעלות Modern Times Group, שגם החזיקה בערוצים TV3 ו-TV6. בתוך כמה שנים במהלך שנות ה-90 רוב התוכניות של MTG הופקו בידי ZTV. הערוץ נחשב אז כבעל רף גבוה, וכמו כן היה התחלה חשובה בקריירה של מנהיגים צעירים שהחלו את דרכם בערוץ.

שנים ראשונות: גיבוש הערוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר 1991 החל ZTV לשדר כמה שעות אחר הצוהריים בערוצים TV3 ו-TV4. התוכניות שודרו בו-זמנית באמצעות תחנות רדיו מקומיות ברחבי הארץ בניסיון לאתגר את מונופול הרדיו השוודי.

ב-1 במאי 1992 ZTV זכה בערוץ עצמאי דרך רשתות הכבלים בערים הגדולות. הרעיון של ZTV היה להוות חלופה שוודית מקורית ל-MTV. הערוץ היה מעורב וחדשני.

שיפור במעמד הערוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

התוכן של הערוץ הלך והשתפר בהדרגה, וכעבור כמה שנים הערוץ הצליח לפתח לעצמו פרופיל ייחודי, שפנה לצופים צעירים רבים. רוב התוכן של ZTV עסק במוזיקה. כמו כן הפקות עצמיות כללו גם בידור ותרבות.

במשך כמה שנים, כאשר מנכ"ל חדש ניהל את הערוץ, תוכניות רבות וחדשניות הופקו בתקווה לשמור על איכות. חלקן זכה בהצלחה משמעותית בקרב קהל הצופים.

בין התוכניות שנרכשו ושודרו בידי ZTV במשך זמן רב כללו את התוכנית של דייוויד לטרמן ומשפחת סימפסון. בסוף שנות ה-90 תוכניות רכש בערוץ הפכו למשמעותיות יותר, כאשר למשל הערוץ החל לשדר עוד קומדיות אמריקאיות ועוד.

שידורים מלונדון מסביב לשעון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בסוף שנות ה-90 עבר הערוץ מסטוקהולם ללונדון, בעיקר בשל כללי הפרסום המקלים הקיימים בבריטניה.

ב-26 בינואר 2004 השיק ZTV עיצוב חדש לערוץ.

מערוץ הנוער לערוץ לקהל הגברי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בספטמבר 2004 השתנה פרופיל הערוץ. הבעלים של MTG רצו למשוך יותר צעירים ולכן החלו לתת לערוץ פרופיל יותר "זכרי". קודם לכן הערוץ התחרה בערוץ MTV, אך לאחר מכן הוא ניסה לקחת צופים מ-Kanal 5.

היצירות של הערוץ שעסקו במוזיקה ירדו בהדרגה. במקומן, החל הערוץ לשדר היאבקות, אבל גם להתמקד בעיקר בכדורגל. בעבר ליגת האלופות שודרה ב-TV3. אך שידורים אלו הועברו ל-ZTV כדי שיוכל לקחת נתח שוק משמעותי בשוק הטלוויזיה בשוודיה.

הכדורגל הצליח בערוץ. שיא השידורים של הערוץ היה 175 אלף צופים לתוכנית "סודות קבורה" בשנת 2002, אך במהירות השיא נשבר עם תחילת שידורי הספורט בערוץ. המחצית השנייה במשחק בין אייאקס ליובנטוס נצפתה בידי 345 אלף צופים. כמעט פי 2 יותר מהשיא הקודם של הערוץ. בשנת 2005 חיזק הערוץ את פנייתו לקהל גברי כאשר מגזין הכדורגל Avspark הועבר לערוץ מ-TV3.

פיצול הערוץ ל-2[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-9 במאי 2006, עקב כישלונו של הערוץ להתחרות ב-Kanal 5 הושק ערוץ חדש בשם TV6 שעברו אליו תוכניות שונות מערוץ ZTV והוא השתלט על האפיק בו שודר הערוץ ברשתות הכבלים. הערוץ החדש התבסס על הקונספט של ZTV בשנים האחרונות - ניסיון למשוך צופים צעירים.

באותו זמן כש-TV6 החל לשדר, ZTV הושק מחדש. הערוץ החדש היה זמין רק למשקי בית שלהם מנוי ל-Viasat או בוקסר או באינטרנט. מה שאומר שלערוץ היה פוטנציאל צמיחה קטן מבעבר, כשהוא היה זמין בקרב יותר משקי בית.

רענון וסגירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2008 החל ZTV שב להשקיע הרבה בייצור עצמי. בערבים שודרה הופעה חיה ממבשלת מינכן, שנקראה "ZTV מציגה". כמו כן הערוץ שיתף פעולה עם חברות הפקה שונות.

האתר ztv.se שודרג ופותח על מנת להציג תוכניות ייחודיות של הערוץ באינטרנט.

ב-2010 נסגר הערוץ.

תוכניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ZTV בוויקישיתוף