Vitalogy

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Vitalogy
אלבום אולפן מאת פרל ג'אם
יצא לאור 22 בנובמבר 1994 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוקלט 1994 בסיאטל, וושינגטון; אטלנטה, ג'ורג'יה; ניו אורלינס, לואיזיאנה
סוגה גראנג'
רוק אוונגרדי
פאנק
הארד רוק
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 55:30
חברת תקליטים אפיק רקורדס
הפקה ברנדן או'בראיין, פרל ג'אם
כרונולוגיית אלבומים של פרל ג'אם
.Vs
(1993)
Vitalogy
(1994)
No Code
(1996)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Vitalogy הוא אלבום האולפן השלישי של להקת פרל ג'אם שיצא בדצמבר 1994. האלבום כונה אלבום קונספט על ידי חלק מהמבקרים, והוא מתואר רבות כאלבום ייחודי ואף משונה, בגלל הטקסטים הביזאריים ברובם והמוזיקה הניסיונית שלו.

האלבום זכה למועמדות לפרס גראמי לאלבום השנה.

סקירה כללית[עריכת קוד מקור | עריכה]

האלבום, יצא בפורמט המזכיר ספר רפואה עתיק. החוברת המצורפת אליו מכילה דיונים בנושאי רפואה ואיכות חיים, המבוססים על ספר בעל אותו השם מתחילת המאה העשרים שאדי ודר מצא במכירת חצר. הוא יצא בתחילה בפורמט של תקליט ויניל והפך לתקליט הוויניל הראשון מאז המצאת התקליטור שנכלל ברשימת האלבומים הנמכרים (הגיע למקום ה-55). בפורמט של תקליטור, האלבום הגיע למקום הראשון במצעד מכירות האלבומים של בילבורד.

מילות השיר "Whipping" מודפסות מעל עצומה נגד הפלות המיועדת לביל קלינטון. רבים מאמינים כי השיר "Immortality" מתאר את סצנת התאבדותו של קורט קוביין ("כתב משורבט ומתמוסס, קופסת סיגרים על הרצפה") למרות שוודר עצמו הכחיש זאת והשיר בוצע בגרסאות שונות בהופעות עוד לפני מותו של קוביין. שירים רבים אחרים באלבום עוסקים במרומז בלחצים הנובעים מתהילה ומאובדן של פרטיות.

השיר "Corduroy" הפך ללהיט בקרב המעריצים, והוא מבוצע כמעט בכל הופעה. השיר "Spin the Black Circle" ("סובבו את העיגול השחור") העניק לפרל ג'אם את פרס גראמי היחיד בו זכתה מעולם, על שיר ההארד רוק הטוב ביותר לשנת 1996. השיר מתחיל בנגינה מהירה ועוצמתית של גיטרה אחת, שאליה מצטרפת גיטרה נוספת, ואז ודר מתחיל לשיר בצרחות ובסגנון "גראולינג" עד לסוף השיר. לדבריו של ודר השיר מושפע מאהבתם של חברי הלהקה לתקליטי ויניל, אך רבים מאמינים ששיר זה ושירים נוספים באלבום עוסקים בהתמכרות לסמים.

את השיר "Better Man" כתב ודר על אביו החורג, במספר הופעות חיות נשמע ודר אומר "שיר זה מוקדש לממזר שנשא לאשה את אימי". לאחר שאביו הביולוגי נפטר אימו של ודר נישאה בשנית, וודר האמין שהיא עשתה זאת משיקולים כלכליים בלבד ופחדה לעזוב את בעלה כאשר הוא החל להיות אלים כלפיה.

הרצועה "Hey Foxymophandlemama, That's Me" החותמת את האלבום הוא לדעת רבים הביזארית ביותר בקטלוג של פרל ג'אם. היא מורכב בעיקר מפידבקים מעוותים, תיפופים קלים, ולולאות מעוותות של הקלטות של מטופלים אמיתיים בבית חולים פסיכיאטרי. השיר הוא הארוך ביותר באלבום ותורם לאווירה הניסיונית השולטת בו.

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל השירים נכתבו על ידי פרל ג'אם, אלא אם כן צוין אחרת:

  1. "Last Exit" (2:54)
  2. "Spin the Black Circle" (2:48)
  3. "Not for You" (5:52)
  4. "Tremor Christ" (4:12)
  5. "Nothingman" (ודר/אמנט) (4:35)
  6. "Whipping" (2:35)
  7. "Pry, To" (1:03)
  8. "Corduroy" (4:37)
  9. "Bugs" (2:45)
  10. "Satan's Bed" (ודר/גוסארד) (3:31)
  11. "Better Man" (ודר) (4:28)
  12. "Aye Davanita" (2:58)
  13. "Immortality" (5:28)
  14. "Hey Foxymophandlemama, That's Me" (A.K.A - "Stupid Mop") (7:44)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]