Virtual Insanity

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: וק:תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
יש לערוך ערך זה. הסיבה היא: וק:תרגמת.
אתם מוזמנים לסייע ולערוך את הערך. אם לדעתכם אין צורך בעריכת הערך, ניתן להסיר את התבנית.
"Virtual Insanity"
סינגל בביצוע ג'מירוקוואי
מתוך האלבום Travelling Without Moving
יצא לאור 21 באוגוסט 1996 עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה אסיד ג'אז עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת תקליטים S2 רקורדס עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Virtual Insanity (בעברית: אי שפיות וירטואלית) הוא שיר של להקת ה-פאנק הבריטית Jamiroquai, שיצא ב-19 באוגוסט 1996 כסינגל השני מתוך אלבום האולפן השלישי שלהם, Travelling Without Moving . השיר משלב חלקים מלהיט הפוסט-דיסקו של ג'וסלין בראון "Somebody Else's Guy", והקליפ עטור הפרסים שלו שוחרר בספטמבר 1996. "Virtual Insanity" היה להיט ראשון באיסלנד והגיע למקום השלישי ב- מצעד הסינגלים בבריטניה. מלבד הפיכתו ללהיט מוביל בפינלנד, אירלנד ואיטליה, השיר גם טיפס למקום ה-38 במצעד Billboard Modern Rock Tracks עם יציאת הסינגל בארצות הברית ב-1997. השיר גם זיכה את הלהקה בפרס גראמי להופעה ווקאלית פופ הטובה ביותר על ידי צמד או קבוצה.

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מילות השיר קיבלו השראה מטיול בעיר תת-קרקעית בסאפורו, יפן: "הכל היה מכוסה בשלג ולא היה אף אחד בסביבה. [ירדנו] במדרגות האלה שהובילו למטה לכל העיר המחתרתית הזו... עם כל הצבע. ורעש שאתה מקבל ברחובות יפניים".

מבחינה נושאית, המילים עוסקות בנושאים כמו אוכלוסיות יתר, שיפור גנטי אנושי, אאוגניקה וקריסה אקולוגית.

ה-B-side הראשון של הסינגל הוא השיר "Do U Know Where You're Coming From", בשיתוף עם M-Beat. הוא שוחרר כסינגל מוקדם יותר בשנת 1996. הצד השני של הסינגל הוא "Bullet". השיר מתחיל במבוא של 3 שניות כלי הקשה, ועובר להקדמה ארוכה, קלסטרופובית מאוד. במהלך החלק הזה נשמעות ברקע שירה חלשה מאוד, תוך כדי התקדמות המנגינה.

בתחילת השיר מופיע סאונד שסמפל מהסרט הנוסע השמיני. זהו רצף הצלילים כאשר ה-S.O.S. האות מופיע על מסכי ספינת החלל נוסטרומו בתחילת הסרט.

קבלת פנים ביקורתית[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר זכה לביקורות חיוביות ממבקרי מוזיקה. העיתון הסקוטי Aberdeen Press and Journal ראה בו "מגניב אם נדוש מבחינה לירית". ג'סטין צ'דוויק מאלבומיזם כתב ש"הגרוב המונע על ידי פסנתר באמצע טמפו" מוצא את הזמר "מקונן על התפשטות הטכנולוגיה על חשבון הקשר האנושי והשימור של הפלנטה שלנו", כפי שהוכח בצורה הטובה ביותר בפזמון עם שורות כמו, "תמיד נראה כאילו, נשלטים על ידי האהבה הזו שיש לנו / על חסר תועלת, מתפתל, הטכנולוגיה החדשה שלנו / הו, עכשיו אין קול - כי כולנו חיים מתחת לאדמה". הוא הוסיף, "בעוד שהשיר עצמו שיקף את הסאונד הבוגר והמלוטש יותר של Jamiroquai באותה תקופה, זה היה הסרטון הנלווה שנחשף בחודש הבא שהפך לרגע הטרנספורמטיבי של הלהקה. לארי פליק מ"בילבורד" תיאר את זה כ"מתפתל" ו"מחזק פאנק". מבקר מליברפול אקו ציין, "אם אתה מפסיק לרקוד, ומקשיב למילים, אתה רואה צד חדש לגמרי לזמר ג'יי קיי". שבוע המוזיקה דירג אותו בארבעה מתוך חמישה, וכתב: "מפתיחת הפסנתר הפשוטה שלו ואילך, הרצועה המדהימה הזו, המוקלטת ללא רבב, אינה מטעה תו. עדות נוספת לכך שג'יי קיי מתבגר מוזיקלית". טד קסלר מ-NME הכריז עליו כפנינה "מרירה מתוקה" וסינגל "משובח". סם טיילור מהאובזרבר ציין את ה"סנוק חסר המאמץ" שלו.

הקליפ[עריכת קוד מקור | עריכה]

"virtual insanity" הוא הקליפ הידוע ביותר של ג'מירוקוואי. הוא בוים על ידי הקולנוען, הבמאי והתסריטאי האנגלי ג'ונתן גלייזר. בטקס פרסי המוזיקה של MTV לשנת 1997, הוא זכה ב-10 מועמדויות, וזכה בארבעה פרסים, כולל "סרטון פורץ דרך" ו"הסרטון הטוב ביותר של השנה". בשנת 2006, הוא נבחר במקום התשיעי על ידי צופי MTV בסקר על קליפים ש"שברו את הכללים". הסינגל שוחרר בארצות הברית בשנת 1997. בטקס פרסי המוזיקה של MTV ב-1997, Jamiroquai ביצעו את השיר, ושחזרו את הקונספט המפורסם של הזזת הרצפה עם שני חדרים נעים על גלגלים, הולכים לכיוונים שונים, כדי שג'יי קיי ירקוד עליהם.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקליפ של "virtual insanity" עבר פרודיות בקליפים שונים ובתוכניות טלוויזיה; אוסטין מהון ופיטבול קיבלו ממנו השראה בסרטון לסינגל שלהם "Mmm Yeah" משנת 2014, והוא אחד מהשירים הרבים שנערכו בפרודיה בסרטון לסינגל "40oz. on Repeat" של FIDLAR משנת 2015. פרודיות בולטות אחרות כוללות פלאשבק מפרק 12 של העונה 14 של איש משפחה ופרק 2021 של Robot Chicken. הקליפ גם היווה השראה למשחק וידאו בשם Jamiroquai Game, שבו השחקן חייב להימנע מהאובייקטים השונים בסצנה, בדומה לסרטון. גרסת רמיקס כיסוי לשיר שנוצרה על ידי WaveGroup ו-DJ TK-ST הופיעה במשחק הווידאו המוזיקה Beatmania משנת 2006.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הקודם:
1996: הסמאשינג פאמפקינס – "Tonight, Tonight"
פרס הווידאו קליפים של MTV לצילום הטוב ביותר
1997: ג'מירוקוואי – "Virtual Insanity"
הבא:
1998: "Criminal" – פיונה אפל
הקודם:
1996: הסמאשינג פאמפקינס – "Tonight, Tonight"
פרס הווידאו קליפים של MTV לאפקטים הויזואליים הטובים ביותר
1997: ג'מירוקוואי – "Virtual Insanity"
הבא:
1998: מדונה – "Frozen"