Silo (סדרת ספרים)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתקיים דיון בו מוצע לאחד ערך זה עם הערך 144 קומות.
אם אין התנגדויות, ניתן לאחד את הערכים שבוע לאחר הצבת התבנית.
מתקיים דיון בו מוצע לאחד ערך זה עם הערך 144 קומות.
אם אין התנגדויות, ניתן לאחד את הערכים שבוע לאחר הצבת התבנית.

Silo (מילולית: ממגורה) הוא שמה של סדרת ספרים דיסטופית מאת יו האווי. הסדרה כוללת תשעה ספרים, שחמשת הראשונים בה תורגמו לעברית על ידי דידי חנוך ופורסמו כרומן אחד בשם 144 קומות בהוצאת כנרת זמורה דביר.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכדור הארץ שאחרי אסון אפוקליפטי, האנושות נאחזת בהישרדות בסילו, היא הממגורה; עיר תת־קרקעית המשתרעת על פני 144 קומות מתחת לפני השטח. הסדרה עוקבת בתחילה אחר דמותו של הולסטון, השריף של הסילו, כשהספרים הבאים מתמקדים בדמויותיהם של ג'ולייט, ג'הנס ומארנס. עלילה מתמשכת של הסדרה מתמקדת במסתורין מאחורי הסילו וסודותיו על פני חמשת הספרים הראשונים בסדרה, המכונים ״צמר״. שלושה ספרים נוספים, תחת השם ״משמרת״, מהווים פריקוול לסדרה. ספר תשיעי, בשם ״אבק״, מאחד את קווי העלילה.

מספר מחקרים ממסגרים את הסיפור בתוך הז'אנר הדיסטופי מאחר שהסדרה כוללת כמה מהמאפיינים של ספרות מסוג זה, כלומר שלטון טוטליטרי, מרד של הדמויות הראשיות או הפרדה מתוכננת בין אזורים אנושיים למרחבי טבע פראיים.

צמר[עריכת קוד מקור | עריכה]

"אם השקרים לא יהרגו אותך, האמת תעשה זאת."

הולסטון, הוא השריף של הממגורה (הסילו). כל תושבי הממגורה למדו שהעולם החיצון רעיל וקטלני וכל מי שמביע רצון לצאת החוצה נשלח לנקות את החיישנים החיצוניים. אלה שנשלחים בדרך זו בחוץ מנקים בהכרח את החיישנים לפי ההוראות אבל מתים כמה דקות לאחר מכן. שלוש שנים לפני אירועי הסיפור, אשתו של הולסטון השתכנעה שהעולם החיצון ראוי למגורים ושמחלקת טכנולוגיה (המפעילה את החיישנים החיצוניים) הנתה את שאר תושבי הממגורה. היא הלכה לנקות מרצון אבל כנראה נספתה.

שלוש שנים מאוחר יותר, עדיין מתאבל על אובדן אשתו, גם הולסטון מבקש לצאת החוצה. הוא מקבל חליפת מגן ונשלח החוצה, אבל כשהוא יוצא מהממגורה, הוא רואה עולם בריא ותוסס. מעודד מהמראה הזה, הוא מנקה בשמחה את החיישנים החיצוניים של הסילו ואז חוקר את הסביבה. עם זאת, הוא נאלץ להסיר את הקסדה שלו כשנגמר לו האוויר ובשלב זה, הוא מגלה שהעולם למעשה רעיל ואשתו מתה. מגן החליפה הסתיר את המציאות עם תמונה שנוצרה על ידי מחשב. הולסטון מת ליד גופתה הנטושה של אשתו. ֶ דרוש שריף חדש כדי להחליף את הולסטון שאך זה מת. ראשת העיר ג'הנס וסגן השרי מארנס יוצאים למסע לאזורים הנמוכים ביותר של הממגורה כדי לראיין את ג'ולייט, המועמדת הבכירה שלהם לתפקיד השריף. בדרך הם נתקלים באזורים שונים של הממגורה, כולל מחלקת הטכנולוגיה המסתורית. ברנרד, ראש הטכנולוגיה, דורש למנות את המועמד המועדף שלו לשריף, אבל ג׳הנס דוחה את חששותיו. באופן פרטי, ג'הנס שוקל גם מערכת יחסים עם מארנס.

ג'הנס ומארנס פוגשים את ג'ולייט באזור המכונות, הרמה הנמוכה ביותר של הממגורה. ג'ולייט מוכיחה את עצמה במהירות כאחראית, עקשנית ועצמאית, מה שמרשים את ג'הנס. לאחר הבעת היסוס, ג'ולייט מסכימה לקחת את התפקיד בתנאי שהיא מורשית לבצע תחזוקה מכנית, הדורשת הפסקת חשמל. במסעם חזרה, ג'הנס ומרנס מתחילים במערכת יחסים רומנטית באופן פרטי. ברנרד מתרגז לגלות שג'הנס מינתה רשמית את ג'ולייט להיות השריף החדש, והוא גם כועס על מארנס שתמך בהחלטה זו. זמן קצר לאחר מכן, ג'הנס חולה. ברגעיה האחרונים, היא מבינה שצרכה רעל מהמזנון של מארנס. ברנרד הרעיל את המזנון של מארנס ושלה.

בינתיים, ג'ולייט משלימה את פרויקט התחזוקה החיוני על הגנרטור הראשי של הממגורה. היא מקבלת את הבשורה על מותה הפתאומי של ראשת העיר.

ג'ולייט ממשיכה לחקור את המסתורין של הממגורה, חקירה שמפגישה אותה עם ראש מחלקת הטכנולוגיה ולוקאס, אסטרונום צעיר וחבר במחלקה. מערכת היחסים המתגברת בין לוקאס וג'ולייט משמשת רקע לשלוש הנובלות הנותרות, כאשר מסתורין הממגורות מתגלה בהדרגה.

משמרת[עריכת קוד מקור | עריכה]

מהווה פריקוול לסדרה. מסופר מנקודת מבטם של דונלד קין, חבר קונגרס צעיר וטרוי, ראש סילו.

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

טלוויזיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מאז פרסומו הראשוני, נעשו ניסיונות מרובים להתאים את סדרת הספרים לסרט או לסדרת טלוויזיה. זכויות הסרט לסיפור נמכרו במאי 2012 לפוקס המאה העשרים והבמאים רידלי סקוט וסטיב זאיליאן נשקלו כמפיקים לסרט. הפרויקט מעולם לא יצא לפועל עקב רכישת פוקס על ידי דיסני. ביולי 2018, רשת AMC הודיעה כי לטויה מורגן יעבד את הספרים כסדרה. הסדרה הועברה מאוחר יותר ל-Apple TV+. במאי 2021 נשלחו הודעות לעיתונות לפיהן גרהם יוסט יכתוב את הסדרה, מורטן טילדום ישמש כבמאי ורבקה פרגוסון תככב ותשמש כמפיקה בפועל. האווי, רמי אובושון, נינה ג'ק ואינגריד אסקיידה משמשים גם כמפיקים בפועל. באוגוסט 2021, טים רובינס הצטרף לצוות השחקנים לגלם את ברנרד. הצילומים התרחשו בהודסדון, הרטפורדשייר בממלכה המאוחדת בסוף 2021 עד אביב 2022. הסדרה שוחררה לצפייה בשרתי Apple TV+ ב-5 במאי 2023.

קומיקס[עריכת קוד מקור | עריכה]

ביולי 2013, הוכרז כי הוצאת הקומיקס החדשה של אמזון, Jet City Comics, תוציא עיבוד קומיקס לסדרה. ג'ימי פלמיוטי וג'סטין גריי יעבדו את הסיפור וג'ימי ברוקסטון ייצור את האיורים. ב-9 ביולי 2013, האווי פרסם תצוגה מקדימה של עטיפת הקומיקס בבלוג שלו. הרומן הגרפי פורסם באוגוסט 2014.