Preußens Gloria

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

Preußens Gloria מגרמניתעברית: תפארת פרוסיה) היא יצירה צבאית ידועה מהמאה ה-19, שהולחנה על ידי יוהאן גוטפריד פייפקה (1817–1884).

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

Preußens Gloria נכתבה בשנת 1871 לאחר ניצחונה של ממלכת פרוסיה במלחמת צרפת–פרוסיה, מה שהוביל לאיחוד המדינות הגרמניות ולהקמתה של הקיסרות הגרמנית בהובלת פרוסיה. כחלק ממצעד הניצחון של הכוחות החוזרים, היצירה הושמעה לראשונה בפומבי בפרנקפורט על האודר, שם התגורר חיל המצב של פייפקה. מכיוון שפייפקה ניגן את היצירה רק באירועים חשובים, היצירה לא הייתה ידועה לציבור הרחב במשך זמן רב. בשנת 1909 הופיע כתב היד הרשמי של המנגינה הכמעט נשכחת ועובד מחדש על ידי המפקח הצבאי-מוזיקלי פרופ' גראוורט. זמן קצר לאחר מכן כתב היד החדש נכלל באוסף צעדות הצבא הפרוסי.

עם עליית המפלגה הנאצית לשלטון בשנת 1933, היצירה המפורסמת הפכה למרכיב מרכזי של ניצחון לאומני שהונע על ידי תנועת התעמולה להחזרת תהילה לשעבר עבור האומה. הניצחונות הפרוסים נתפסו באותה תקופה כהשתקפות של עליונות אידאולוגית וגזעית גרמנית.

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

תזמורת צועדת מנגנת את המארש בקובלנץ, 2011

כיום זו אחד מיצירות הצבא הגרמני הידועות ביותר. לעיתים קרובות היא מנוגנת על ידי הבונדסוור בטקסים רשמיים ובביקורי מדינה. זוהי גם מנגינה סטנדרטית בהרכבים צבאיים בינלאומיים רבים. בגרמניה מנגנים אותה לעיתים קרובות להקות לא מקצועיות בשל הפופולריות שלה. היא אומצה גם על ידי יחידות בצבאות אחרים, למשל, השיר מנוגן לעיתים קרובות על ידי להקות מארש בצפון אירלנד. כמו כן, הוא מנוגן במצעדים הצבאיים של צ'ילה, בביצוע הצבא הצ'יליאני. הוא מנוגן גם על ידי להקת הצבא השוודית המלכותית.

בסוף פרק 3 של "עולם במלחמה", נפילת צרפת, היצירה מושמעת ברקע קטעי הסרטים החדשים של מצעד הניצחון הגרמני במורד שאנז אליזה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא שירים ובנושא גרמניה. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.