Live and Let Die

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"Live and Let Die"
סינגל בביצוע פול מקרטני וכנפיים
יצא לאור 1 ביוני 1973
סוגה רוק מתקדם
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
בי-סייד "I Lie Around"
אורך 3:12
חברת תקליטים אפל רקורדס
כתיבה פול מקרטני
לינדה מקרטני
לחן פול מקרטני
לינדה מקרטני
הפקה ג'ורג' מרטין
כרונולוגיית סינגלים של פול מקרטני וכנפיים
"My Love"
(1973)
"Live and Let Die"
(1973)
"Helen Wheels"
(1973)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

"Live and Let Die" (בעברית: "חיה ותן למות") הוא סינגל מאת להקת הרוק הבריטית פול מקרטני וכנפיים, אשר שוחרר ב-1 ביוני 1973. השיר שימש כשיר הנושא של הסרט "חיה ותן למות", השמיני בסדרת סרטי ג'יימס בונד. השיר זכה להצלחה רבה, הגיע למקומות גבוהים במצעדי הפזמונים ברחבי העולם, והיה מועמד לפרסים רבים. השיר נחשב עד היום לאחד משיריו הידועים של מקרטני, ולאחד משירי הבונד הטובים ביותר בכל הזמנים.

כתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוד לפני שהסתיימה כתיבת התסריט של חיה ותן למות, החלו המפיקים הארי זלצמן ואלברט ברוקולי לחפש מבצע לשיר הנושא. זלצמן היה מעוניין בשירלי באסי או בתלמה יוסטון, אולם ברוקולי החליט לפנות לפול מקרטני.[1] מקרטני, ששנתיים לפני כן הקים יחד עם אשתו לינדה את להקת "כנפיים", ביקש מברוקולי לשלוח לו עותק של הרומן "חיה ותן למות" מאת איאן פלמינג. מקרטני התרשם מאוד מהספר וכתב את השיר במהירות. לצורך הפקת השיר התאחד מקרטני עם חברו מימי הביטלס ג'ורג' מרטין.

"חיה ותן למות" היה שיר הבונד הראשון מסוגת הרוק. במהלך הסרט מופיעה גם גרסה אחרת של השיר, אשר מבוצעת במועדון בהארלם בידי הזמרת בי ג'יי ארנאו.

קבלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר היה שיר הבונד המצליח ביותר עד אותה תקופה. הוא הגיע למקום הראשון בשלושה ממצעדי המוזיקה בארצות הברית, ולמקום השני בבילבורד הוט 100. במצעד הסינגלים הבריטי הגיע השיר למקום התשיעי. השיר גם היה שיר הבונד הראשון שהיה מועמד לפרס אוסקר לשיר המקורי הטוב ביותר. עד ימינו נחשב השיר לאחד משירי הבונד הטובים ביותר. השיר נחשב גם לאחד משיריו הבולטים ביותר של מקרטני, והוא נהג לסיים אתו את הופעותיו.

להקת Guns N' Roses ביצעה גרסת כיסוי לשיר באלבומה Use Your Illusion I משנת 1991.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Benitez, Vincent P. (2010). The Words and Music of Paul McCartney: The Solo Years. Santa Barbara, Calif.: Praeger. p. 50.