Jingo

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Jingo
מידע כללי
מאת טרי פראצ'ט
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
נושא מלחמה עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1997
הוצאה בעברית
תרגום לא תורגם
סדרה
סדרת ספרים עולם הדיסק, השומרים
ספר קודם Feet of Clay
הספר הבא The Fifth Elephant
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Jingo הוא הספר העשרים ואחד בסדרת ספרי "עולם הדיסק" של טרי פראצ'ט והרביעי בסדרת ספרי משמר העיר, תת-סדרה בתוך סדרת הספרים הגדולה. הספר ראה אור ב-1997. הוא נכתב בהשראת הסכסוך (האמיתי) על האי פרדיננדיה.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מספר על מתיחות שמתעוררת בין העיר אנק מורפורק לקלאטץ' אודות אי קטן בשם לשף (Leshp) שעלה על פני המים בים המעגל וששתי המדינות טוענות לבעלות עליו. כתוצאה מהטענות הללו המתיחות המדינית בין אנק מורפורק לקלאטץ' עולה ושתי המדינות עומדות על סף מלחמה, בניסיון לפתור את המשבר בדרכים דיפלומטיות קלאטץ' שולחת לאנק מורפורק את הנסיך קופורא.

קלאטץ' הוא שמה של יבשת מדברית ענקית וכן של המדינה הגדולה ביותר בה. הממלכה של קלאטץ' היא השתקפותה של האימפריה העות'מאנית והשבטים הערבים של עולמינו, בעבר חלקה הייתה בשליטת האימפריה של אנק מורפורק. על אף שאנשי אנק מורפורק חושבים אותם לפראיים פרימיטיבים ללא כל חוזק צבאי ומתייחסים אל תושביה באופן גזעני, אנשי הממלכה מתגלים כבעלי תרבות עשירה וטכנולוגיה מתקדמת ביותר.

בעת קבלת הפנים נעשה ניסיון התנקשות בנסיך, שניצל ממוות רק תודות לאנשי המשמר, שמשאיר אותו פצוע קשה. עתה המצב הדיפלומטי מחמיר, בחקירה ההתנקשות מפקד המשמר ווימס מוצא את גופת האחראי, מתנקש בן אנק מורפורק, ומוצא גם עדויות לכך שההתנקשות הוזמנה על ידי הקלאטצ'ים אולם העדויות הללו נראות לו מזויפות והוא ממשיך בחקירתו כדי לחשוף את האמת.

בינתיים אנק מורפורק נכנסת לפסיכוזה מלחמתית כהשתקפות לרגשות העממיים בעולמנו בתחילת מלחמת העולם הראשונה, מכיוון שלעיר אין צבא קבע כבר זמן רב האצילים מקימים גדודי מתנדבים שבני אנק מורפורק נוהרים אליהם. האמונה הרווחת היא שהמלחמה עם קלאטץ' תגמר במהירות מכיוון שהקלאטצ'ים יינגפו בסימן הראשון לצבא האנק מורפורקי. האציל האבלוק וטינרי מודח ובמקומו עולה לשלטון לורד ראסט שמצטיין בהיותו בור בענייני צבא ופוליטיקאי כושל.

וויימס שהודח מתפקידו כמפקד המשמר מחליט להקים גדוד מתנדבים משלו, זכות שהוא זכאי לה כבעלת תואר אבירות, כל חברי המשמר מתגייסים לגדוד החדש הם יוצאים לקלאטץ' להמשך החקירה ולהציל את הסמלת אנגואה שנחטפה בשעה שרחרחה (פשוטו כמשמעו) על הספינה של הקלאטצ'ים. בעקבות יציאתו של ויימס גם ראסט מחליט לצאת עם כל הצבא (למרות אי מוכנותו) לקלאטץ'.

ויימס מצליח להגיע להסכמה עם שבטי המדבר ויחד עם אחמד 71 שעות, שוטר מקומי מטעם שליט הממלכה הנסיך קאדרם, הוא מגלה שמי שבאמת זמם את ההתנקשות בנסיך היה אחיו קאדרם מכיוון שהוא חשב שמותו יהיה קזוס בלי מוצלח יותר למלחמה מאשר השליטה באי קטן ונידח שאיש לא שמע עליו ושבאמצעות המלחמה הוא יצליח לכפות את שלטונו ולאחד את כל העמים השונות בקלאטץ' תחת שלטונו.

בשעה שהצבא האנק מורפורקי עשה את דרכו לקלאטץ', האציל ביחד עם סמל קולון ורב"ט נובס, עושים את דרכם לקלאטץ' בעזרת המכשיר לשייט באופן בטוח מתחת למים, אחת מהמצאותיו של ליאונרד דה-קווירם (מדען גאון המקביל ללאונרדו דה וינצ'י של עולמנו) הוא מצליח להגיע אל הנסיך ומוסר לו כתב כניעה של העיר אנק מורפורק, הנסיך מקבל את כניעת העיר ומוסכם שטקס הכניעה יערך לשף. בני אנק מורפרק חוזרים הביתה.

בעיר האציל נעצר ומובא למשפט בעוון בגידה, בשעה שהוא נשפט מתבררת תוכניתו - הוא ירד עם המכשיר לשייט באופן בטוח מתחת למים מתחת לאי לשף וגרם לו לשקוע שוב מתחת למים וכך גזל את ההישג הדיפלומטי מידיו של הנסיך וחילץ את צבא העיר בשלום מקלאטץ'. הוא משוחרר וחוזר לתפקידו כשליט העיר, מעשהו הבא הוא הענקת התואר דוכס לווימס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]