FreeCAD

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
FreeCAD
מפתח Yorik van Havre, Bernd Hahnebach, Werner Mayer עריכת הנתון בוויקינתונים
מחזור חיים 29 באוקטובר 2002 – הווה (21 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
גרסה אחרונה 0.21.2 (14 בנובמבר 2023) עריכת הנתון בוויקינתונים
מערכת הפעלה לינוקס, Unix, Microsoft Windows, macOS עריכת הנתון בוויקינתונים
נכתבה בשפות C++, פייתון עריכת הנתון בוויקינתונים
סוג רישיון GNU Library General Public License, version 2.0 or later עריכת הנתון בוויקינתונים
קוד מקור https://github.com/FreeCAD/FreeCAD עריכת הנתון בוויקינתונים
www.freecad.org
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

FreeCAD היא תוכנת CAD ו BIM לשימוש כללי עם תמיכה בשיטת אלמנטים סופיים (FEM).[1] היא יועדה לתכנון מוצר בהנדסת מכונות אך הורחבה למגוון רחב יותר של שימושים סביב הנדסה, כגון אדריכלות והנדסת חשמל. FreeCAD היא תוכנה חופשית וקוד פתוח, תחת רישיון LGPL-2.0 (או מאוחר יותר), וזמינה עבור מערכות ההפעלה Linux, macOS ו- Windows. משתמשים יכולים להרחיב את הפונקציונליות של התוכנה באמצעות שפת התכנות Python.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

FreeCAD כולל כלים הדומים ל־CATIA, Creo, SolidWorks, Solid Edge, NX, Inventor, Revit, ולכן גם נכנס לקטגוריה של מידול אינפורמציה של מבנה (BIM), תכנון מכני בעזרת מחשב (MCAD), PLM, CAx ו־CAE. היא נועדה להיות מודל פרמטרי מבוסס תכונות עם ארכיטקטורת תוכנה מודולרית, מה שמקל על מתן פונקציונליות נוספת מבלי לשנות את מערכת הליבה.

בדומה למעצבי 3D CAD מודרניים רבים, ל-FreeCAD יש רכיב 2D כדי להקל על המרת ציור 3D-to-2D. במצב הנוכחי, ציור דו-ממדי ישיר (כמו AutoCAD LT ) אינו מוקד עבור תוכנה זו, וגם לא אנימציה או מניפולציה של מודל תלת-ממד (כמו בלנדר, מאיה או סינמה 4D). עם זאת, האופי המודולרי של FreeCAD מאפשר למשתמש להתאים את זרימת העבודה שלו לסביבות כאלה באמצעות שימוש בתוספים.

FreeCAD משתמשת בספריות קוד פתוח ביניהן Open CASCADE Technology [2][3]Coin3D (גלגול של Open Inventor), מסגרת ה-Qt GUI וכן Python. כאשר FreeCAD עצמו יכול לשמש גם כספרייה על ידי תוכנות אחרות.[4]

פורמטי קבצים נתמכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פורמט הקובץ הראשי של FreeCAD הוא FreeCAD Standard file format (קובץ עם הסיומת FCStd.).[5] זהו קובץ zip סטנדרטי שמכיל קבצים במבנה מסוים.[5] המסמך Document.xml מכיל את כל הגדרות האובייקטים הגאומטריים והפרמטריים.[5] GuiDocument.xml מכיל פרטי ייצוג חזותי של אובייקטים.[5] קבצים אחרים כוללים קובצי brep עבור אובייקטים ותמונה ממוזערת של ציור.[5]

מלבד פורמט הקבצים של FreeCAD, ניתן לייצא ולייבא קבצים ב־DXF,SVG ,STEP, IGES, STL (STereoLithography), OBJ (Wavefront), DAE (Collada), SCAD (OpenSCAD), IV (Inventor) ו־IFC.[6]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא FreeCAD בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Testing FEM Workbench of FreeCAD". jolahde.kapsi.fi. נבדק ב-2020-05-31.
  2. ^ "Feature list - FreeCAD Documentation". wiki.freecadweb.org. נבדק ב-2020-06-01.
  3. ^ "Open Cascade at FOSDEM 2020". opencascade.com. אורכב מ-המקור ב-2020-06-19. נבדק ב-2020-06-01.
  4. ^ Okoi, Martins (1 בדצמבר 2017). "FreeCAD – A 3D Modeling and Design Software for Linux". FOSSMint. נבדק ב-2 במאי 2019. {{cite web}}: (עזרה)
  5. ^ 1 2 3 4 5 "File Format FCStd - FreeCAD Documentation". freecadweb.org. נבדק ב-2015-09-03.
  6. ^ "Feature list". FreeCAD wiki. נבדק ב-15 בדצמבר 2013. {{cite web}}: (עזרה)

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Falck, Daniel; Collette, Brad (2012): FreeCAD [How-to]. Solid Modeling with the Power of Python, Packt Publishing, Birmingham, מסת"ב 978-1-84951-886-4.
  • Hinchliffe, Jo; van Havre, Yorik (2022): FreeCAD for Makers. From The Makers of HackSpace Magazine, Raspberri Pi Press, PDF (CC BY-NC-SA 3.0).