Fragile (אלבום של יס)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Fragile
אלבום אולפן מאת YES
יצא לאור 26 בנובמבר 1971
הוקלט ספטמבר 1971 באופני אדוויז'ן, לונדון, אנגליה
מקום הקלטה אולפני Advision עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רוק מתקדם
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 41:11
חברת תקליטים Atlantic Records
הפקה יס, אדי אופורד
כרונולוגיית אלבומים של YES
The Yes Album
(1971)
Fragile
(1971)
Close to the Edge
(1972)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

Fragile הוא האלבום הרביעי של להקת הרוק המתקדם הבריטית יס שיצא ב-1971 על ידי חברת אטלנטיק רקורדס. זהו האלבום הראשון שבו מנגן הקלידן ריק וייקמן, מחליפו את טוני קיי, הקלידן המקורי של הלהקה. זהו גם האלבום הראשון בו עיצב הצייר רוג'ר דין את עטיפת האלבום. מאז יציאת אלבום זה, דין עיצב כמעט את כל עטיפות אלבומי הלהקה.

עם שחרורו של האלבום בבריטניה ב-1971 הגיע למקום השביעי במצעד האלבומים הבריטי שהתברר כי היה המיקום הכי גבוה של הלהקה במצעד. לעומת זאת, בארצות הברית במגזין בילבורד, מוקם האלבום במקום הרביעי, שם נשאר במשך 46 שבועות. השקתו של האלבום בארצות הברית גרם להצלחה של הלהקה במדינה והביא לפופולריות רבה מאז אלבומם הקודם, The Yes Album.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

החומר לאלבום החל בזמן שטוני קיי עוד היה חבר בלהקה. השיר הנודע ביותר באלבום הוא "Roundabout", שזכה לגרסה ערוכה מ-8 דקות ל-3 דקות. הגרסה הערוכה לשיר הפכה ללהיט בארצות הברית, ומהווה אחד מההצלחה של הלהקה בארצות הברית ובעולם בכלל.

השירים "South Side of the Sky" ו-"Heart of the Sunrise" נכתבו על ידי ג'ון אנדרסון וכריס סקווייר עם עזרתו של ריק וייקמן, אך וייקמן לא נכלל בקרדיט על השירים.

האלבום כולל בתוכו חמישה שירים מתוך התשעה שהם עבודת סולו של כל אחד מחברי הלהקה. "Cans and Brahms" של ריק וייקמן, הוא עיבוד לקטע מתוך הסימפוניה הרביעית של המלחין יוהנס ברהמס. לעיבוד וייקמן הוסיף סינתיסייזר. הקטע "We Have Heaven" הוא של ג'ון אנדרסון. טכניקת השירה בערוצים שונים שומשה גם באלבום הסולו של אנדרסון, Olias of Sunhillow. המילים היחידות בקטע הן: "Tell the Moon Dog, Tell the March Hare". הקטע לאחר מכן גם סיים את האלבום כאשר נוגן שוב בסוף הקטע "Heart of the Sunrise". ביל ברופורד תרם את הקטע "Five Per Cent for Nothing", קטע שמשכו 35 שניות, עם קטעי תיפוף מהירים ואלתור אורגן. כריס סקווייר תרם את הקטע "The Fish" שהיה בהשפעת בילוי זמנו במקלחת. הקטע "Mood for a Day" הוא של הגיטריסט סטיב האו. זהו קטע פלמנקו הנמשך 3 דקות, ומרמז על הסגנון הספרדי שמנגן האו אשר יהיה גם נגן אורח בשיר "Innuendo" של קווין.

ל-Fragile השפעה גדולה מאלבום הבכורה של אמרסון, לייק ופאלמר בשל קטעי הסולו המופעים גם באלבום של ELP.

האלבום כולו הוקלט בספטמבר 1971 באופני אדוויז'ן ונערך על ידי אדי אודפורד (במקביל גם עבד עם ELP). העריכה נשמעת ברור מאוד באלבום עם קטע הפסנתר ההפוך בתחילת השיר "Roundabout".

עטיפת האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

עטיפת האלבום של רוג'ר דין הפכה לאחת מן העטיפות הנודעות והמשפיעות ביותר באמנות המודרנית ולאמני רוק מתקדם רבים. העטיפה מראה כוכב לכת ובו בולטים עצים. על כוכב הלכת נמצאת ספינת חלל מעץ המסתובבת בו. בעטיפה האחורית, כוכב הלכת מתפרק וספינת החלל עוזבת. עטיפה זו השפיעה על סולן הלהקה, ג'ון אנדרסון בכך שתרם לקונספט של אלבומו, "Olias of Sunhillow".

הוצאה מחודשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003 יצאה גרסת SCAD לאלבום שבתוכה שתי רצועות בונוס. הראשונה היא ביצוע של יס לשיר "America" של סיימון וגרפונקל, והשנייה היא מיקס לשיר "Rounabout".

שירי האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

מס' שםכותב(ים) משך
1. Roundabout ג'ון אנדרסון, סטיב האו 8:30
2. Cans and Brahms (קטע מהסימפוניה הרביעית של ברהמס) יוהנס ברהמס, עיבוד מוזיקלי על ידי ריק וייקמן 1:38
3. We Have Heaven אנדרסון 1:40
4. South Side of the Sky אנדרסון, כריס סקווייר 8:02
5. Five Per Cent for Nothing ביל ברופורד 0:35
6. Long Distance Runaround אנדרסון 3:30
7. The Fish (Schindleria Praematurus) סקווייר 2:39
8. Mood for a Day האו 3:00
9. Heart of the Sunrise אנדרסון, סקווייר, ברופורד 11:27

גרסאות בונוס בהוצאה מחודשת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. America (פול סיימון) - 10:33
  2. Roundabout (Early Rough Mix) (אנדרסון, האו) - 8:33

ביצוע[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]