Everyman's Library

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדפים הפנימיים End papers הצמודים מתחת לעטיפות הספרים בסדרת Everyman's Library בשנת 1906. הם עוצבו על ידי רג'ינלד נולס (RKW) לפי הסגנון של ויליאם מוריס ב"קלמסקוט פרס". הציטטה המודפסת שאולה מהמחזה "Everyman" מימי הביניים

Everyman's Libraryאנגלית: "הספרייה של כולם") היא סדרת ספרים מן קאנון הספרותי המערבי שהודפסה על ידי ההוצאה לאור האנגלית J.M.Dent (מיסודו של ג'וזף מלבי דנט) (מאוחר יותר מחלקה של ההוצאה לאור ויידנפלד וניקולסון) וממשיכה להתפרסם בכריכה קשה על ידי הוצאת רנדום האוס. הוצאת ויידנפלד וניקולסון ממשיכה לפרסם את Everyman Classics בכריכה רכה.

חברת J. M. Dent and Company התחילה לפרסם סדרה זו ב-15 בפברואר 1906[1]. יזם אותה ב-1905 המו"ל הלונדוני ג'וזף מלבי דנט שתכנן להוציא אלף ספרים מן הספרות העולמית במחיר שווה לכל כיס, עבור כל שכבות האוכלוסייה - מתלמידים ופועלים ועד האליטה התרבותית. דנט הלך בעקבות העקרונות ובמידה מסוימת הסגנון שקבע ויליאם מוריס ב"קלמסקוט פרס" שלו. ב-1935 הועבר לסגנון העיצוב של אריק רוויליוס. הספרים בסדרה "Everyman's Library" כללה ספרי כיס בכריכה קשה שנמכרו תחילה במחיר, אז זול מאוד, של שילינג אחד. הזכויות להפצה בארצות הברית הוענקו לחברה הניו יורקית א.פ.דאטון.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספר העלילות של מרי דה פראנס בסדרת "Everyman's Library c" בתרגומו לאנגלית של יוג'ין מייסון

הראשון בסדרה היה הספר "חיי סמואל ג'ונסון" מאת ג'יימס בוזוול שהופיע כשעל העטיפה ציטוט מג'ון מילטון: "A good book is the precious life-blood of a master-spirit, embalmed and treasured upon purpose to a life beyond life." (ספר טוב הוא תמצית דם החיים של רוח נעלה, שנחנטה והיא נשמרת לחיים שאחרי החיים[2]). בשנת 1910 כבר ראו אור בסדרה 500 ספרים. עד שנת 1956 הופיעו ב-"Everyman's Library" מעל אלף כותרות ונמכרו מעל 50 מיליון עותקים. הספר מספר אלף (מספר שהיה שאיפתו המקורית של דנט האב) הופיע רק בשנת 1956 - "המטאפיזיקה" של אריסטו, שנבחרה במיוחד לכבוד היובל. בשנת 1975 כבר מנתה הסדרה "Everyman's Library" ‏994 כותרות ב-1,239 כרכים.

ספרי "Everyman's Library" כוללים דברי מבוא מקוריים, ביבליוגרפיות עדכניות ולוחות כרונולוגיים מלאים של חיי המחברים ויצירותיהם.

כל ספר בסדרה משויך לאחת מהקטגוריות הבאות:מסע, מדע, ספרות יפה, תאולוגיה ופילוסופיה, היסטוריה, קלאסיקה, ספרים לנוער, מסות, נאומים, שירה ודרמה, ביוגרפיות, ספרי מידע, ספרי אהבה. הקטגוריה המתאימה צוינה בפנים הספר ושימשה לארגון רשימות של ספרי הסדרה שפורסמו מעת לעת. כדי לציין את תקופת כתיבת הספרים הכרכים לבשו עטיפות בצבעים שונים: צבע אדום שני - קלאסיקה עכשווית, צבע כחול-ים: ספרות מן המאה ה-20, צבע בורדו - ספרות ויקטוריאנית - מן המאה ה-19, ירוק כהה - ספרות רומנטית וטרום-ויקטוריאנית, כחול בהיר - ספרות מן המאה ה-17, ירוק סלאדון - מן הקלאסיקה הלא אירופית, סגול חלמיתי ("מוב") - הספרות הקלאסית העתיקה, צבע חול - שירה.[1]

הסופר הבריטי הראשון שפרסמו לו בסדרה את כלל יצירותיו הייתה ג'יין אוסטן. אחר כך בא תורו של צ'ארלס דיקנס עם מבוא מאת ג. ק. צ'סטרטון. בהמשך פורסמו גם כלל יצירותיהם של דוסטויבסקי, רבלה, רוסו, פלובר, סטנדל וכן של סופרים מדורות שלאחר מכן כמו רוברט לואיס סטיבנסון, הנרי ג'יימס, ג'וזף קונרד, דייוויד הרברט לורנס, סומרסט מוהם, וירג'יניה וולף.

אחרי שבשנות ה-1970 הפסיקה הוצאתם לאור של ספרים חדשים נמכרו הזכויות לספרים בכריכה קשה של הסדרה להוצאה לאור דיוויוד קמפבל שנוסדה ב-1991 והתחילה הדפסה מחודשת של הספרים בתמיכת קבוצת רנדום האוס בבריטניה והוצאת אלפרד א. קנופף בארצות הברית. ההחלטה להדפיס את הספרים מחדש זכתה להדים חיוביים בקרב סופרים ידועים. הפיקוח על ה-"Everyman's Library" עבר בשנת 2002 לשלוחה האמריקאית של רנדום האוס, הממשיכה להוציאה לאור באמצעות ההוצאה לאור קנופף לשוק בארצות הברית ובאמצעות רנדום האוס בריטניה בשאר העולם. בשנת 2009 כלל ועד העריכה לשם כבוד של הסדרה שמות כמו הרולד בלום, הנרי לואי גייטס הבן, טוני מוריסון, סינתיה אוזיק וסיימון שאמה. הסדרה הופיעה בפורמט חדש, בעל דפוס מעוצב באופן קריא ומעודן, עם כריכות בד תרופות, בנייר נטול חומצה, עם סימני קריאה ממשי, ודברי מבוא ולוחות כרונולוגיים חדשים. בספטמבר 1991 הופיעה הכרך הראשון מן הסדרה המחודשת - "גאווה ודעה קדומה" מאת ג'יין אוסטן, ותך שנה פורסמו עוד 130 כותרות, כולל מגדולי הסופרים הקלאסיים של המאה ה-20, כגון "יוליסס" מאת ג'יימס ג'ויס, "המשפט" מאת קפקא, "הברדלס" מאת למפדוזה, "דוקטור ז'יוואגו" מאת פסטרנק, שלו פורסמו בסדרה המקורית. בהמשך הופיעו בסדרה המחודשת גם הומרוס וורגיליוס בתרגומים של רוברט פיצג'רלד, מהדורה של כתבי שייקספיר עם מעל 700 עמודי מקדמות מאת טוני טאנר, המהדורה השלמה היחידה הזמינה של "חיי הציירים, הפסלים והאדריכלים הדגולים ביותר" מאת ג'ורג'ו וזארי, ו"הקומדיה האלוהית" מאת דנטה בתרגומו של אלן מדנלבאום עם איורים רשומים בעט ובעפרון כסף מאת בוטיצ'לי. פורסמו גם סופרים מן העולם השלישי כמו צ'ינואה אצ'בה, והחל מ-1992 סדרת ספרות ילדים קלאסית עם איורים מאת אוברי ברדסלי, איוואן ביליבין, וולטר קריין, קייט גרינאוואיי, מרווין פיק, הית' רובינסון ואחיו צ'ארלס. בתחום השירה בלטה סדרת ספרי כיס של משוררים עם מעל 60 כותרות, כולל אנתולוגיות.

ההוצאה לאור J. M. Dent & Sons נרכשה בשנת 1988 על ידי בית המו"לים ויידנפלד וניקולסון, שנרכשה ב-1991 בעצמה על ידי קבוצת אוריון, חלק מהקונצרן אשט - בריטניה. על מנת שייווצר בלבול עם סדרת "Everyman's Library", "אוריון" הוציאה לאור את סדרת "Everyman Classics" בכריכה רכה, בבית הדפוס דנט בבריטניה ובאמצעות ההוצאה לאור צ'ארלס טארטל בארצות הברית.

שם הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

את שם הסדרה הציעה בזמנו העורך והמשורר ארנסט ריס שהיה העורך הראשי הראשון שלה ונדרש למצוא משהו שיתאים לתוכניתו של דנט. ריס עבר על רעיונות רבים עד שנזכר בציטוט מתוך מחזה המוסר "Everyman" מימי הביניים, שבו הגבור "ידע"(Knowledge) אומר ל-"Everyman" שיצא למסע ארוך, מפרך ומסוכן:

Everyman, I will go with thee
and be thy guide,
In thy most need to go
by thy side.

ציטטה זו הופיעה בדף הכותרת הפנימי שאחרי העטיפה בכל כרכי הסדרות "Everyman's Library" ו-"Everyman Classics".

Everyman's Encyclopedia[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1913 נוספה לסדרה אנציקלופדיה מרובת כרכים בשם "אנציקלופדיה של כולם". ניתן היה לרכוש את כרכיה גם בנפרד. מהדורתה החמישית פורסמה ב-1967, כשכללה 12 כרכים, עם 7,763 עמודים. גודלם ומשקלם של הכרכים התאים לשימוש על ידי הילדים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Everyman's Library בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 האתר הרשמי בהוצאת רנדום האוס
  2. ^ תרגום: דוד שחם, ב"ציטטות לכל עת", 1997