Boe-CFT

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
Boe-CFT
משגר אטלס 5 ועליו חללית הסטארליינר, מוכנים בכן השיגור LC-41 בנמל החלל קייפ קנוורל.
משגר אטלס 5 ועליו חללית הסטארליינר, מוכנים בכן השיגור LC-41 בנמל החלל קייפ קנוורל.
נתוני משימה
מטרה מרכזית נשיאת צוות אל תחנת החלל הבינלאומית
חללית סטארליינר "קליפסו" (Spacecraft 3)
כן שיגור LC-41, נמל החלל קייפ קנוורל
שיגור 7 במאי 2024, 02:34:14 UTC (מתוכנן)
נחיתה 15 במאי 2024, מטווח הטילים וייט סנדס
משך המשימה 8 ימים (מתוכנן)
נתוני חללית
משגר אטלס 5
נתוני מסלול
גובה מסלול מסלול לווייני נמוך
נטיית מסלול 51.66 מעלות
תחנת עגינה הרמוני
תאריך עגינה 8 במאי 2024
צוות
אנשי צוות 2
בארי וילמור
סוניטה ויליאמס
משימות קשורות
משימה קודמת
Boeing OFT 2
משימה הבאה
Boeing Starliner-1

Boe-CFT ‏(Boeing Crewed Flight Test) היא טיסת הניסוי המאוישת הראשונה של חללית הסטארליינר של בואינג כחלק מהתוכנית המאוישת המסחרית של נאס"א. הטיסה מתוכננת להיות משוגרת ב-7 במאי 2024 בשעה 02:34:14 על פי זמן אוניברסלי מתואם (UTC).

הטיסה המאוישת הראשונה של הסטארליינר תוכננה במקור להמריא עוד בשנת 2017.[1] לאחר דחיות חוזרות ונשנות הוחלט על 21 ביולי 2023 כאל תאריך היעד, אך באוגוסט 2023 הודיעה בואינג כי טיסת הניסוי תידחה לכל הפחות עד מרץ 2024 עקב בעיות עם מערכת המצנחים.

המשימה כוללת שיגור של שתי אסטרונאוטים של נאס"א אל תחנת החלל הבינלאומית למשימה בת כשבוע ימים, והחזרתם אל הארץ בנחיתה על אדמת ארצות הברית.

צוות[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאור העיכובים בפיתוח והכשרת החללית, הוחלפו צוותי המשימה המתוכננים מספר פעמים. לבסוף, באוקטובר 2020 נבחר בארי וילמור כמפקד המשימה. ביוני 2022 נבחרה גם סוניטה ויליאמס.

תפקיד אסטרונאוט
מפקד החללית ארצות הבריתארצות הברית בארי וילמור, נאס"א
טיסת חלל שלישית
טייסת ארצות הבריתארצות הברית סוניטה ויליאמס, נאס"א
טיסת חלל שלישית

משימה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חללית הסטארליינר תשוגר למסלול על גבי משגר האטלס 5 ותישא את צמד האסטרונאוטים אל עבר עגינה במודול הרמוני שבתחנת החלל הבינלאומית. עם סיום משימתם, תינתק החללית מתחנת החלל ותעשה את דרכה חזרה לכדור הארץ, כאשר תנחת באדמת דרום-מערב ארצות הברית. החללית תבצע נחיתה רכה בעזרת מצנחים בדאייה אל הקרקע במהירות של כ-6 קמ"ש ומעט לפני הנחיתה ייפתחו שש כריות אוויר גדולות.

החללית שתשמש עבור משימה זו היא סטארליינר "קליפסו" (או Spacecraft 3), אשר שימשה בעבר עבור טיסת הניסוי הלא מאוישת Boe-OFT. משימה זו תהיה הפעם הראשונה שמשגר מסוג אטלס 5 משגר חללית מאוישת. כמו כן, זאת תהיה הפעם הראשונה שתשוגר משימה מאוישת מנמל החלל קייפ קנוורל מאז מאז משימת אפולו 7 באוקטובר 1968.

מטרת המשימה המוצהרת של נאס"א ובואינג היא הוכחת יכולת של הסטארליינר להטיס בבטחה משימות מבצעיות מאוישות אל ומתחנת החלל הבינלאומית.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Boe-CFT בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ סטיבן סיסלוף,‏ "Boeing and SpaceX Selected to Build America’s New Crew Space Transportation System", ‏ 16 בספטמבר 2014, אתר נאס"א