A Farewell to Kings

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
A Farewell to Kings
אלבום אולפן מאת ראש
יצא לאור 1 בספטמבר 1977
הוקלט יוני, 1977, ויילס
סוגה רוק מתקדם, הארד רוק
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
אורך 37:13
חברת תקליטים Anthem Records (קנדה), Atlantic Records/אפיק רקורדס (יפן), Mercury Records
הפקה ראש וטרי בראון
כרונולוגיית אלבומים של ראש
2112
(1976)
A Farewell to Kings
(1977)
Hemispheres
(1978)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

A Farewell to Kings הוא האלבום החמישי של להקת הרוק הקנדית, ראש, שיצא לאור בשנת 1977. האלבום הוקלט ב-Rockfield Studios בוויילס, ועבר תהליך מיקסינג (mixing) באולפני אדוויז'ן בלונדון.

A Farewell to Kings הוא האלבום הראשון של ראש להגיע למעמד של אלבום זהב בארצות הברית, אך לאחר חודשיים, עבר למעמד אלבום פלטינה.

גדי לי כתב למעשה את חלקי הבס שלו באלבום על בס אקוסטי. הציפורים שנשמעות בשיר הנושא וב-"Xanadu" הוקלטו מחוץ ל-Rockfield Studios.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר צאת האלבום 2112, עברו ראש אל הממלכה המאוחדת כדי להקליט את האלבום ב־Rockfield Studios,ווילס. אלבום זה דחף את ראש עוד יותר אל ז'אנר הפרוגרסיב רוק, והכיל בו יותר מוטיבים מתקדמים מאשר קודמיהם. באלבומים אלו היו מוטיבים חדשניים נוספים ; שימוש נרחב בסינתסייזרים, ויצירות קונספט ארוכות. כדי לקדם את המוטיבים הפרוגרסיביים באלבום, עבר אלכס לייפסן לנגן על גיטרת 12 מיתרים, וגדי לי התחיל לנגן גם על פדאלי-בס ומינימוג סינתיסייזר. בנוסף לכך, גיוון גם ניל פירט בתפקידי התיפוף בכך שהחל לתופף גם על משולש הקשה, גלוקנשפיל, קרשים, קאמפנה, טימפני, גונג ופעמון צינורי. האלבום קיבל ביקורות חיוביות, ואלבום זה גרם ללהקה להמשיך לכיוון הפרוגרסיבי באלבומים הבאים.

שירי האלבום[עריכת קוד מקור | עריכה]

A Farewell to Kings[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיר הנושא הפותח מראה על הגיוון במוזיקה של הלהקה, כשהשיר נפתח בלחן של גיטרה קלאסית. שיר זה הוא הראשון של הלהקה שבו משתתפים כל חברי הלהקה בהלחנה. נושא השיר קורא לעתיד פוליטי טוב יותר. בסוף השיר, מוזכר גם השיר "Closer to the Heart" שיופיע בהמשך באלבום. לשיר צולם וידאו קליפ כדי לקדם את האלבום.

Xanadu[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצירה זו אורכת 11 דקות. המילים שאותן כתב ניל פירט, מושפעות מן הפואמה של המשורר האנגלי, סמואל טיילור קולרידג', קובלא חאן, והן מספרות על חוקר שמנסה למצוא את הארמון זאנאדו אשר יעניק לו חיי נצח ועושר. לאחר שהוא מוצא, וכשאלפי שנים חולפות, הוא מתחרט על כך ועכשיו הוא מחכה לסופו של העולם. מבחינה מוזיקלית, "Xanadu" כולל שימוש נרחב יותר בסינתסייזרים. בניגוד לאלבומים קודמים כמו Caress of Steel ו-2112, ב-"Xanadu" הלהקה משתמשת גם באפקטים של גיטרה וסינתסייזר, ומראה על השינוי הסגנוני של ראש.

השיר גם מסמן את מעברה הסופי של ראש אל מוזיקה תוכניתית, בניגוד לאלבומים קודמים בהם השתמשה ראש רק באלמנטים של מוזיקה תוכניתית. באלבומיה הבאים של הלהקה, יחקרו ראש את המוזיקה התוכניתית באופן יותר שיטתי.

"Xanadu" גם מסמל את הגיוון בכלי הנגינה של כל אחד מחברי הלהקה. אלכס לייפסן מנגן על גיטרה כפולת צוואר (Gibson EDS-1275), גדי לי מנגן על גיטרת ריקנבר כפולת צוואר (Rickenbacker 4080/12) הכוללת בס וגיטרת 12 מיתרים. לי גם ניגן על סינתסייזר ושר. ניל פירט ניגן על כלים שונים בנוסף לתופים (כגון גלוקנשפיל, פעמון צינורי, פעמוני רוח ואחרים).

עם הזמן, ראש ניגנה את השיר בסדר שונה בהופעות שלה, אך בהופעות ה-R30 ניגנה אותו במבנה המקורי.

Closer to the Heart[עריכת קוד מקור | עריכה]

שיר זה הוא אחד מהמפורסמים של הלהקה. שיר זה כמו שיר הנושא קורא לעידן פוליטי טוב יותר, והוא נכתב על ידי פירט לראשונה יחד עם כותב חיצוני, פיטר טאבלוט. מאז, השיר יצא כסינגל שהצליח לא רע. שיר זה הוא אחד מחמשת השירים שהכניסו את ראש להיכל התהילה של המוזיקה הקנדית. מאז יציאתו, השיר מבוצע בהופעות הלהקה עד היום.

Cinderella Man[עריכת קוד מקור | עריכה]

המילים לשיר נכתבו בהשראת הסרט של פרנק קפרה, מר דידס הולך לעיר. שיר זה גם ידוע כאחד מהשירים היחידים של הלהקה שגדי לי כתב בשלמותו לאחר הצטרפותו של ניל פירט שכתב את מרבית הטקסטים של הלהקה.

Madrigal[עריכת קוד מקור | עריכה]

זהו אחד מהשירים הרכים יותר של ראש באותה תקופה. שיר זה הוא גם אחד הקצרים של הלהקה אחרי "Need Some Love" (2:19), "Malignant Narcissism" (2:17), "Hope" (2:02), ו-"BU2B2" (1:28).

Cygnus X-1 Book One: The Voyage[עריכת קוד מקור | עריכה]

היצירה הסוגרת משכה עשר דקות, והיא מספרת סיפור מדע בדיוני בו מסופר על חוקר אשר טס לחלל לחקור את החור השחור ברבור X-1 (שהוא חור שחור אמיתי) הנמצא בקבוצת הכוכבים, ברבור. החוקר שטס בספינתו רוסיננטה (אשר קרויה על שם סוסו של דון קישוט בסיפור), נשאב אל תוך החור השחור, והסוף נשאר פתוח. ההמשך לסיפור יבוא באלבום הבא, Hemispheres. מבחינה מוזיקלית, היצירה מורכבת מ-4 חלקים:

פרולוג - חלק זה מתחיל באפקטים אלקטרוניים "חלליים" כדי להדגיש את סיפור היצירה, וקול מעוות שדובר דרך מגפון על ידי מפיק הלהקה, טרי בראון. בהדרגתיות, האפקטים נחלשים בהדרגתיות כשבו זמנית מתגבר הבס שמנגן במקצבים שונים (3/4, 7/8, 3/4, 4/4), עד שכל הלהקה מנגנת, והאפקטים מסתיימים.

חלק 1 - החלק הקצר ביותר של היצירה, בו מתואר החור השחור והתהייה מה קורה למי שנשאב אליו.

חלק 2 - גיבור הסיפור טס לחלל עם הרוסיננטה שלו. החלק כולל גם סולו של אלכס לייפסן על גיטרת הוואה וואה.

חלק 3 - החלק האחרון מתחיל עם מנגינה אשר נשמעה קודם בפרולוג בתזמון 3:21. בחלק זה, הרוסיננטה יוצאת משליטה, והגיבור נשאב אל החור. חלק זה גם כולל את התו הגבוה ביותר שגדי לי שר אי פעם בכל אלבום סטודיו של הלהקה (Bb5 בתזמון 9:27). היצירה נחלשת בהדרגתיות עם רצף אקורדים שיחזור על עצמו בפרק השני של היצירה, בתזמון 11:56, יחד עם צליל של פעימות לב.

רשימת השירים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כל השירים הולחנו על ידי גדי לי ואלכס לייפסן פרט לאיפה שמצוין. כל המילים נכתבו על ידי ניל פירט פרט לאיפה שמצוין

צד א'
מס' שם משך
1. A Farewell to Kings (מוזיקה: לי, לייפסן, פירט) 5:51
2. Xanadu 11:05
צד ב'
מס' שם משך
3. Closer to the Heart (מילים: פירט, פיטר טאבלוט) 2:54
4. Cinderella Man (מילים: לי) 4:20
5. Madrigal 2:35
6. Cygnus X-1 Book I: The Voyage (מוזיקה: לי, לייפסן, פירט) 10:25

קרדיטים[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]