נאסר עוויס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית

נאסר עוויס (יליד 1970) הוא מחבל ממחנה הפליטים בלאטה שליד שכם, האחראי להירצחם של לפחות 14 אזרחים ישראלים. היה המפקד של אזור שכם וצפון השומרון של ארגון הטרורתנזים" ושימש כמפקד ארגון גדודי חללי אל-אקצא באזור זה. עוויס היה כפוף ישירות למרואן ברגותי, ראש ארגון "התנזים" באזור יהודה ושומרון.

מאז פרוץ האינתיפאדה השנייה, בחודש ספטמבר 2000, יזם עוויס פיגועים נגד מטרות ישראליות (בעיקר במתווה של פיגוע ירי), בתחומי מדינת ישראל ובאזור שכם, וביצע בעצמו סדרת פיגועי ירי אל עבר מטרות צבאיות באזור שכם.

פיגועים אותם ביצע עוויס[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוויס ביצע כמה וכמה פיגועי ירי לעבר עמדת צה"ל, שמוקמה ליד קבר יוסף, לעבר עמדות של צה"ל בהר גריזים, לעבר סיורים של צה"ל בסמוך למחנה בלטה ומטרות צבאיות באזור חווארה, וכן הניח מטען חבלה בכביש עוקף זועתה.

פיגועים להם היה אחראי[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוויס גייס, תכנן ותדרך מחבלים לקראת פיגועים שונים, ומסר להם כלי נשק לביצוע פיגועים:

  • פיגוע ירי ודקירה שבוצע במסעדת "סי פוד מרקט" בתל אביב, על ידי מחבל בשם איברהים חסונה, שנשלח על ידי נאסר עוויס. המחבל החל לירות לכל עבר, הטיל רימוני יד (שלא התפוצצו), ודקר את כל מי שנקרה בדרכו. עד שנורה המחבל למוות על ידי כוחות הביטחון, הספיק לדקור למוות שני סועדים, ואת השוטר הראשון שהגיע למקום והסתער עליו, ופצע עשרות אנשים שלחלקם נגרמו חבלות חמורות.
  • פיגוע ירי שבוצע על ידי המחבל עבד א-סלאם חסונה באולם האירועים "ארמון דוד" בחדרה, בעת שהתקיימה שם מסיבת בת מצווה מרובת משתתפים. המחבל התפרץ פנימה וירה לכל עבר מספר צרורות, עד שכמה מבאי המסיבה הסתערו עליו, השתלטו עליו, וגררו אותו אל מחוץ לאולם, שם נורה למוות בידי כוחות הביטחון שהגיעו למקום. עד להשתלטות עליו הצליח המחבל לרצוח שישה אנשים (בגילאים שבין 25 ועד 63) ולפצוע עשרות אחרים, כשלחלק מהם נגרמו חבלות חמורות.
  • פיגוע ירי שבוצע בירושלים, ברחוב יפו פינת לונץ, כשהמקום הומה אנשים. המחבל, סעיד רמדאן, התחיל לירות לכל עבר, במטרה לפגוע במספר רב ככל הניתן של אנשים. כתוצאה מכך, נרצחו שתי נשים שעברו ברחוב, ונפצעו עשרות, עד ששוטרים שנזדמנו והוזעקו למקום ירו בו למוות, לאחר מרדף קצר.
  • פיגוע ירי שבוצע באזור בתי המלון בנתניה: שני מחבלים, שהדי אל נג'מי וסעיד בטא, הגיעו סמוך למלון "ג'רמי" בנתניה ופתחו בירי בצרורות, והשלכת רימוני רסס, אל עבר אולם הכניסה, כשהם גורמים למותה של תינוקת בת שנה, ולפציעתם של עשרות אנשים. המחבלים נסוגו מהמקום עם הגיע כוחות הביטחון, ובתום מרדף הסתתרו בבניין של מלון אחר, כשהם חוטפים בדרכם ומחזיקים עמם כבן ערובה, עובר אורח יהודי, שנורה למוות במהלך ההשתלטות של כוחות הביטחון עליהם. גם שני המחבלים נורו למוות.

ניסיונות פיגוע להם היה אחראי[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • פיגוע המוני שנמנע, כששני מחבלים חמושים ברובי M-16 וברימוני יד, וכן בחומרי נפץ, עשו דרכם לישראל במכונית גנובה, ונתקלו, בסמוך לבאקה אל-גרביה בכוח של שוטרי מג"ב. במהלך ההיתקלות ירו המחבלים לעבר השוטרים וזרקו רימון רסס שהיה ברשותם. אחד מהם פוצץ מטען נפץ שהיה במכונית (או שהמטען התפוצץ כתוצאה מירי השוטרים), ועד שנורו המחבלים למוות בידי כוח נוסף, הספיקו לגרום למותו של שוטר מג"ב ולגרום לפציעה של שוטר אחר.
  • ניסיון פיגוע ירי שתוכנן להתבצע בירושלים, כששני מחבלים, מצוידים ברובי סער ורימוני יד, נעצרו במחסום של צה"ל, בדרכם לביצוע הפיגוע.
  • ניסיון פיגוע ירי שתוכנן להתבצע בירושלים, ונמנע כשהמחבל החמוש נעצר על ידי שוטרים ליד בית חנינה, נורה ונהרג על ידם.

בנוסף לפיגועים אותם ביצע או תכנן, עוויס סיפק נשק לפעילים אחרים בתנזים, לצורך פיגועים שתוכננו על ידי אחרים, כדוגמת פיגועי ירי על ההתנחלות חומש, פיגוע כנגד סיור צבאי בדיר שארף והנחת מטען.[1]

לכידתו על ידי חיילי צה"ל[עריכת קוד מקור | עריכה]

עוויס נלכד על ידי כוחות הביטחון ב-13 באפריל 2002, במהלך מבצע "חומת מגן", על ידי יחידה מיוחדת של צה"ל שעצרה את עוויס במקום מסתור בכפר טובאס, ממזרח לשכם. החיילים הקיפו את הבית ועוויס הסגיר עצמו. בפעולה לא נפגע איש.[2]

הוא הורשע ב-14 עבירות רצח וב-8 עבירות ניסיון לרצח, בגין אחריותו למספר פיגועי טרור, בהיותו מפקד "גדודי חללי אלאקצה" של אזור שכם וצפון השומרון. בית המשפט קבע כי יש להטיל עליו 14 עונשי מאסר עולם מצטברים ועונש נוסף של 50 שנות מאסר בגין כל העבירות הנוספות, לריצוי באופן מצטבר.[3]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]