סהר וכוכב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף כוכב וסהר)
עיצוב עתיק של סמל הכוכב והסהר כפי שהיה בשימוש בביזנטיון במאה הראשונה לפנה"ס.
מטבע מהאימפריה הסאסאנית מהמאה ה-7

סהר וכוכבתו מחשב: ☪) הוא שילוב של שני סמלים הנפוצים, כל אחד לחוד, או יחדיו, כסמל של דת האסלאם.

הכוכב והסהר היו הסמלים בדגל האימפריה העות'מאנית ובדגלי מדינות שונות שבאו בעקבותיה: טורקיה, לוב (בין השנים 1951–1969 והחל מ-2011), תוניסיה (החל מ-1956) ואלג'יריה (החל מ-1958). גם בדגלי אז'רבייג'ן, פקיסטן, מלזיה ומאוריטניה מופיע הסמל. גרסאות שונות של הסמל מופיעות גם בדגל אוזבקיסטן, טורקמניסטן, ברוניי, קומרו, וכן בדגלים וסמלים של ישות תת־מדינתיות או בעלות הכרה מוגבלת, כגון אמירות אום אל-קיויןאיחוד האמירויות הערביות), צפון קפריסין, רפובליקת סהרה הערבית הדמוקרטית וישויות אחרות.

בעולם המערבי קיבל הסמל החל משנות השבעים של המאה ה-20, משמעות של סמל האסלאם. הסמל אומץ בידי ארגוני הלאומיות הערבית, וכן בידי תנועת אומת האסלאם וארגונים אחרים המטיפים לאסלאמיזם.

שימוש היסטורי בסמל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ציור בן המאה ה-14 המתאר את חיילי הסולטנות הממלוכית במהלך הקרב על חומס בשנת 1299
מינרט בקצהו של הטאג' מהאל מעוטר בכוכב וסהר המוסלמים בגרסה המוגולית

בעבר הרחוק, הסמל שימש עבור המואבים והשומרים, כשהסמל מופיע על בולות עם שמות מואביים. הפרשנות המקובלת היא שהסהר מייצג את אל הירח סין ואת עשתר המיוצגת בדמות כוכב-הלכת נוגה.

שילוב הסמלים הגיע למסופוטמיה במאה הראשונה לפני הספירה, ומיתרידטס הראשון, מלך פרתיה הטביע מטבעות עם סמלים אלו, אם כי הקשר לשימוש בידי המואבים והשומרים.

השימוש בשילוב הסמלים באזור נמשך, ושימש את מיתרידטס השישי, מלך פונטוס כחותמו, כשהסהר מייצג אלת ירח מקומית והכוכב את אהורה מזדא (או זאוס היווני). במהלך תקופת האימפריה הסאסאנית נטבעו מטבעות עם שילוב הסמלים.

בימי הביניים השימוש בסמל לא היה משויך לאסלאם ומופיע גם בסמלים נוצריים. תחילת השיוך לאסלאם קשורה עם מסעי הצלב, כשלעיתים צוירו הצבאות המוסלמים כשעל דגליהם הכוכב והסהר.

שאה ג'האן, מלך האימפריה המוגולית, נודע בשימושו בסהר ובכוכב בסמליו, אך הסהר בגרסתו מופנה כלפי מעלה ולא לצידו של הכוכב. כך למשל בקצה הטאג' מהאל מופיע הסמל בצורה זו, כשמקורו מהאימפריה המוגולית.

שימוש בסמלים דומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במדינות שונות נעשה שימוש בסמלים דומים, אך ללא קשר ולרוב עם דמיון רופף בלבד לסמל. כך למשל דגל איי קוקוס נושא סהר וחמשת כוכבי הצלב הדרומי, גם דגל סינגפור נושא סהר וחמשה כוכבים, אך אף הוא ללא קשר לכוכב ולסהר המזרח-תיכוני או לדגל איי קוקוס.

סמל מלזיה

הסמל במאונך[עריכת קוד מקור | עריכה]

סמל סינגפור

ישנן מדינות רבות ומוסדות רשמיים רבים בעולם הנושאים סמל זה - בפרט במדינות מוסלמיות שונות כמו ברוניי, מאוריטניה ומלזיה.

לעומת זאת, ישנן מדינות בהן סמלים אלה לא-מייצגים בהכרח זיקה מובהקת לדת האיסלאמית. למשל, בסמל של רפובליקת סינגפור מייצג הסהר את מולד הירח, כשהכוכבים מסמלים את חמשת עקרונותיה של סינגפור: דמוקרטיה, שלום, קידמה, צדק ושוויון.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סהר וכוכב בוויקישיתוף