ישיבת אדרת אליהו

ישיבת אדרת אליהו
בית המדרש של הישיבה הגדולה
בית המדרש של הישיבה הגדולה
בית המדרש של הישיבה הגדולה
ישיבה
השתייכות חרדית.
תקופת הפעילות תשמ"ב–הווה
מייסדים הרב יצחק שלמה זילברמן
בעלי תפקידים
ראש הישיבה הרב אליהו זילברמן
תלמידים
250
מיקום
מיקום הישיבה הקטנה ברובע היהודי, הישיבה הגדולה והכולל ברובע המוסלמי
מדינה ישראלישראל ישראל
קואורדינטות 31°46′40.62″N 35°13′52.54″E / 31.7779500°N 35.2312611°E / 31.7779500; 35.2312611
(למפת ירושלים העתיקה רגילה)
 
ישיבת אדרת אליהו
ישיבת אדרת אליהו
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
בית המדרש באגף החדש

ישיבת אדרת אליהו היא ישיבה חרדית ליטאית השייכת לקהילת אדרת אליהו ("זילברמן"), שנמצאת בעיר העתיקה בירושלים.

מוסדות הישיבה כוללים תלמוד תורה, ישיבה קטנה הנמצאת ברובע היהודי ובה כ-75 תלמידים, ישיבה גדולה (כתשעים תלמידים) וכולל שבו כמאה אברכים, הנמצאים בבית הכנסת ציון המצוינת בחצר גליציה שברובע המוסלמי.

תולדות הישיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הישיבה הוקמה בשנות השמונים על ידי הרב יצחק שלמה זילברמן, מייסד שיטת זילברמן, ובנו, הרב אליהו זילברמן. הישיבה נקראת על שם הגר"א. בעבר קמו תלמידי הישיבה ללמוד בחצות הלילה והתפללו תפילת שחרית כותיקין. כיום מעטים מן התלמידים ממשיכים לנהוג כך וסדר יומם של רוב התלמידים מתנהל באופן דומה לשאר הישיבות. במשך היום לומדים התלמידים כאשר הם מעוטרים בתפילין, בין היתר על פי דעת הגר"א[1].

הישיבה משתייכת לזרם הליטאי, אולם המאפיינים של הקהילה שאליה היא משתייכת מייחדים אותה לעומת שאר הישיבות בזרם. לפני ביצוע תוכנית ההתנתקות התקיימו בישיבה תפילות ותעניות לביטול הגזירה[2].

סדר הלימוד בישיבה הוא על פי הספק של דף גמרא ליום, והמסכתות הנלמדות בישיבה אינם בהכרח מה שנקרא מסכתות ישיבתיות הנלמדות בדרך כלל בישיבות הליטאיות, אלא כולל גם מסכתות נוספות, בנוסף לכך, בצורת הלימוד בישיבה מניחים דגש יותר על בקיאות מאשר על עיון, ואת הלימוד העיוני לומדי כדי לאסוקי שמעתתא אליבא דהלכתא (להסיק מן הסוגיא מהי פסיקת ההלכה).

בישיבה מתקיימים שיעורים בספרי הרמח"ל (מסילת ישרים, דרך ה' ועוד), ספר הכוזרי, ספר משלי עם ביאור הגר"א. שיעורים אלו נחשבים בקרב תלמידי הישיבה לחשובים לא פחות מהשיעורים במסכת הנלמדת.

ראש הישיבה הגדולה הוא הרב אליהו זילברמן. המשגיחים הם הרב מרדכי יוסף שיף והרב יהודה בן הרב אליהו זילברמן. הר"מים הם הרבנים משולם וורמסר, אליהו ברי"ט זילברמן, יקותיאל בן הרב אליהו זילברמן, צבי פסח דנציגר.

ראש הישיבה הקטנה הוא הרב ירמיהו זילברמן. הרב מנחם הייזלר - ר"מ ומשגיח. הר"מים הם הרבנים: יוסף דוד ציטרין, ירמיה וסרשטיין ומלאכי רואה.

בוגרים מהישיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצחק פינדרוס - ח"כ יו"ר סיעת יהדות התורה ויו"ר ועדת פניות הציבור של הכנסת

צבי סוכות - ח"כ במפלגת הציונות הדתית

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך זה הוא קצרמר בנושא ישיבות ובנושא ירושלים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.