דורבניים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף דרבניים)
קריאת טבלת מיוןדורבניים
דורבן מלאי לצד דורבן עב-זנב אסייתי בפארק הלאומי קאנג קרצ'ן
דורבן מלאי לצד דורבן עב-זנב אסייתי בפארק הלאומי קאנג קרצ'ן בתאילנד
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכרסמים
תת־סדרה: דמויי קביה
משפחה: דורבניים
שם מדעי
Hystricidae
ולדהיים, 1817
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
זוג דורבנים מצויים
דורבן עב-זנב אפריקני
דורבן הכף

דוֹרבָּניים[1] (שם מדעי: Hystricidae; המכונים גם דורבני העולם הישן להבדיל בינם לסמרניים מיבשת אמריקה), היא משפחה בסדרת המכרסמים ותת-סדרה דמויי קביה במחלקת היונקים.

תפוצת הדורבניים היא ברובה באסיה כששלושה מינים חיים באפריקה והמין דורבן מצויץ נצפה גם בדרום אירופה. אלו המכרסמים הגדולים ביותר בעולם הישן ובין המכרסמים הגדולים ביותר כיום.

המאפיין העיקרי של בני משפחה זו הוא רעמת קוצים או דורבנות סביב גופם (ומכאן שמם) המשמשת להתגוננות מטורפים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדורבניים הם מכרסמים כבדי גוף, גדולים ואטיים. מקור שמם, מהקוצים הארוכים והחלולים שבגבם, המשמשים להם כהגנה מפני טורפים. הדורבנים הגדולים ביותר מגיעים למשקל 25 ק"ג, שאר המינים במשקל 1–4 ק"ג בקירוב. הראשים גדולים ושטוחים, האוזניים והעיניים קטנות. גודל הזנב משתנה בגודלו ממין למין. הגפיים הקדמיות והאחוריות קצרות וגסות בצורתן. בכפות הרגל הקדמיות חמש אצבעות, אולם האגודל קטן ומנוון. בכפות הרגל האחוריות חמש אצבעות מתפקדות. טפרי הרגל קצרים. בהליכתם, שמים הדורבניים את מרבית משקלם על עקב הרגל.

מראה הפרווה משתנה ממין למין, אך לכולם קוצים מסוג כלשהו: לסוג דורבן ארוך זנב יש קוצים קצרים ולא מפותחים ביותר למטרות הגנה. בסוג דורבן מצויץ, הקוצים חלולים ומגיעים לאורך של 20 ס"מ. הם מסומנים בטבעות שחורות-לבנות וחיבורם לגוף רופף. בעת סכנה מרעיד הדורבן את גופו וכך מרתיע את האויב. כמוצא אחרון, ייצמד לגוף האויב עד שהקוץ יינעץ בגופו וישתחרר מגב הדורבן. בניגוד לאגדה הרווחת, הדורבן אינו מסוגל "לירות" את קוציו לעבר האויב. הדורבניים מאופיינים גם בפרוות שער ארוכה וזקופה (כמין קוצים לא מפותחים) המופיעה על הצוואר ועל הראש, ויוצרת מעין ציצית.

הדורבניים שוכני קרקע, ואינם מטפסים על עצים, כמשפחות אחרות בתת-סדרת דמויי דורבן. חופרים במיומנות את מחילותיהם, או מרחיבים מחילות נטושות של בעלי חיים אחרים. התזונה מורכבת מסוגי צמחייה מרובים, אך גם מפגרים (מקור לסידן). מסביב למאורתם יימצאו באופן תדיר עצמות מכורסמות.

נמצאו מאובנים של המשפחה המתוארכים לתקופת המיוקן.

מיון הדורבניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשפחה אחד-עשר מינים המחולקים לשלושה סוגים בשתי תתי-משפחות:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דורבניים בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]