דגל ויילס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דגל ויילס
כינוי הדרקון האדום (אי דרייג קוך)
סוג הדגל דגל מדיני ואזרחי דגל מדיני ואזרחי
יחס אורך/גובה 2:3
הונף לראשונה המאה ה-15
קבלת מעמד רשמי 1959
מוטיבים עיצוביים דרקון אדום פוסע על שדה ירוק ולבן
הדרקון האדום של ויילס
דגל ויילס על זנב מטוס אייר ויילס

דגל ויילס הוא הדרקון האדוםוולשית: Y Ddraig Goch, אי דרייג קוך) אשר מתאר דרקון אדום פוסע על שדה לבן וירוק. כמו מטענים הרלדיים רבים, צורתו של הדרקון אינה מתוקננת וקיימות לו גרסאות רבות.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הדגל קיבל מעמד רשמי כדגל ויילס בשנת 1959, אך הדרקון האדום עצמו מקושר לוויילס כבר מאות בשנים ולעיתים נטען כי הדגל הוא הדגל הלאומי העתיק ביותר, אף על פי שמקורותיו אבדו בנבכי ההיסטוריה והפכו למיתוס. על פי אחת הסברות, הסמל הגיע לוויילס של ימינו על ידי הרומאים כדגלם של הפרשים הרומים, אשר בעצמו הושפע כנראה מסמלי הפרתים או הדסיאנים(אנ')[1]. הפסים הלבנים והירוקים שעל הדגל נוספו על ידי בית טיודור, שושלת ולשית אשר החזיקה בכס אנגליה משנת 1485 ועד 1603. לבן וירוק הם צבעי הכרישה, הצמח הלאומי של ויילס.

האזכורים הראשונים של הדרקון כסמל ויילס הם בהיסטוריה בריטונום אשר נכתב בשנת 830 לערך, אך הוא נחשב לדגל הקרב של המלך ארתור או מנהיג קלטי/רומי-בריטי עתיק אחר. הדרקון מוזכר עוד קודם לכן בשירה הוולשית ומקושר לקד'וולאדר אפ קדוולון(אנ') (655682).

אגדות רבות מזכירות את הדרקון הוולשי. המפורסמת ביותר משייכת אותו לנבואתו של הקוסם מירדין (מרלין) על קרב ארוך בין דרקון לבן לדרקון אדום. על פי הנבואה, הדרקון הלבן ישלוט בקרב אך יובס לבסוף בידי הדרקון האדום. ניצחון זה, יחד עם תפיסת השליטה על לואגר (Lloegr) (בריטניה) מיוחס למאב דרוגאן (בן הנבואה, אשר יגרש את האנגלו-סקסונים מבריטניה וישיב את שלטון הקלטים) - נבואה המשויכת כיום לסכסוך בין הקלטים הבריטים (אשר הפכו במרוצה הזמן לוולשים) לפולשים הסקסונים במרוצת המאות החמישית והשישית לספירה.

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

ניתן לראות את הדגל מונף על בניין האספה הלאומית של ויילס בקארדיף ועל משרד ויילס בווייטהול, לונדון מדי יום[2].

דגלה של ויילס הוא דגל הלאום היחיד מבין ארבע האומות המרכיבות את הממלכה המאוחדת שאינו שותף בדגל האיחוד. זאת כיוון שוויילס סופחה לממלכה אנגליה על ידי אדוארד הראשון עוד בשנת 1282 ומאז חוקי ויילס 1542–1535 (אנ') היא נחשבה חלק מממלכת אנגליה. לאחרונה הועלו הצעות שונות לכלול את סמל הדרקון האדום או את צלב דייוויד הקדוש בדגל האיחוד אך הן לא זכו להצלחה.

ויילס ובהוטן הן שתי המדינות היחידות בעולם כיום שעל דגלן מופיע דרקון. בעבר, דגל שושלת צ'ינג הסינית הכיל גם הוא דרקון.

המחלוקת[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2007 ג'ורג' הארגראבס (אנ'), יוצרה של המפלגה הנוצרית של ויילס(אנ'), פתח במערכה במסגרת הבחירות לאספה הלאומית של ויילס, ואמר כי אם ייבחר לאספה, דגל הדרקון האדום יוחלף בדגל דייוויד הקדוש. הוא אמר גם כי הדרקון הוא "סמלו של השטן, המתואר בחזון יוחנן, פרק י"ב, ג'"[3].

דגלי ויילס נוספים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Collins Gem Flags (1994). Haper Collins Publishers pp 218. ISBN 0-00-470723-0

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דגל ויילס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Weston, John. "The Welsh Flag and other Welsh symbols". Data Wales. אורכב מ-המקור ב-2007. נבדק ב-11 בדצמבר 2007. {{cite web}}: (עזרה)
  2. ^ Flag of Wales (ארכיון האינטרנט, במקור באתר www.britishflags.net)
  3. ^ וטסון, מולי (3 במאי 2007), "קבוצת נוצרים רוצה להחליף את דגל ויילס ה'מרושע'" ויילס און ליין, 1 ביולי 2008.