ג'פרי האו

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ג'פרי האו
Geoffrey Howe
האו, 2011
האו, 2011
האו, 2011
לידה 20 בדצמבר 1926
פורט טלבוט, ויילס
פטירה 9 באוקטובר 2015 (בגיל 88)
ווריקשייר, אנגליה
שם מלא ריצ'רד אדוארד ג'פרי האו
מדינה בריטניה הממלכה המאוחדתהממלכה המאוחדת
השכלה
  • טריניטי הול
  • וינצ'סטר קולג'
  • Abberley Hall School עריכת הנתון בוויקינתונים
מפלגה המפלגה השמרנית
דת נוצרי אנגליקני
בן או בת זוג Elspeth Howe, Baroness Howe of Idlicote (1953–?) עריכת הנתון בוויקינתונים
סגן ראש ממשלת בריטניה ה־6
24 ביולי 19891 בנובמבר 1990
(שנה ו־14 שבועות)
תחת ראש ממשלת בריטניה מרגרט תאצ'ר
מזכיר המדינה לענייני חוץ וחבר העמים
11 ביוני 198324 ביולי 1989
(6 שנים ו־6 שבועות)
תחת ראש ממשלת בריטניה מרגרט תאצ'ר
שר האוצר של בריטניה
4 במאי 197911 ביוני 1983
(4 שנים ו־5 שבועות)
תחת ראש ממשלת בריטניה מרגרט תאצ'ר
פרסים והוקרה
Knight Bachelor עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סר ריצ'רד אדוארד ג'פרי האו (באנגלית: Richard Edward Geoffrey Howe;‏ 20 בדצמבר 19269 באוקטובר 2015) היה פוליטיקאי בריטי מהמפלגה השמרנית שכיהן כסגן ראש ממשלת בריטניה וכמזכיר המדינה לענייני חוץ וחבר העמים בשלטונה של מרגרט תאצ'ר. בשנים 19701992 הוא נקרא סר ג'פרי האו.

האו היה השר בעל הכהונה הארוכה ביותר בקבינט של מרגרט תאצ'ר; הוא כיהן כשר האוצרמזכיר המדינה, ולבסוף מנהיג בית הנבחרים הבריטי, סגן ראש הממשלה והלורד נשיא המועצה. הוא היה מאנשיה ויועציה הקרובים ביותר של תאצ'ר ובשנת 1990 הוא התפטר מתפקידו במפתיע נוכח חוסר נכונותה של תאצ'ר להישמע להצעות מבריסל לאיחוד המטבע עם מדינות אירופה. יש האומרים כי התפטרותו זירזה את התפטרותה של תאצ'ר מראשות ממשלת בריטניה ופרישתה מהחיים הפוליטיים.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדות והשכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ג'פרי האו נולד ב-20 בדצמבר 1926 בפורט טלבוט שבוויילס לבנג'מין אדוארד האו, עורך דין וחוקר מקרי מוות ולאלייזה פירנצה (לבית תומסון) האו[1]. הוא התחנך בשלושה בתי ספר בווסטרשייר ובהמפשייר. האו היה לא ספורטיבי, ולא תפס מקום בולט בחברה. בעת מלחמת העולם השנייה הוא הצטרף לשורות משמר המולדת[2].

הוא עשה קורס במשך שישה חודשים במתמטיקה ובפיזיקה. את שירותו הצבאי בכוחות המזוינים של בריטניה עשה במזרח אפריקה כסֶגֵן. הוא הרצה בסוואהילית לתושבים אפריקאים כנגד הקומוניזם ואף עשה סוג של מסע הסברה למלך בריטניה ג'ורג' השישי[3].

קריירה פוליטית מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

האו ייצג את מחוז בבינגטון בבית הנבחרים הבריטי מ-1964 עד 1966. הוא הפך ליושב ראש ה"backbench" (המקום בו יושבים חברי המפלגות הזוטרים, היושבים על הספסלים האחוריים מכונים "יושבי הספסלים האחוריים"). הוא היה חבר בוועדת השירותים החברתיים והפסיד את מקומו בבית הנבחרים לאחר שהובס ב-1966. הוא חזר לפרלמנט כעבור ארבע שנים. בשנים 19701974 שימש כנציג מחוז רייגייט (Reigate), ובשנים 1974–1992 – כנציג מחוז מזרח סארי (East Surrey).

בממשלת תאצ'ר[עריכת קוד מקור | עריכה]

שר האוצר[עריכת קוד מקור | עריכה]

עם ניצחונה של המפלגה השמרנית בבחירות הכלליות בבריטניה 1979, האו מונה על ידי מרגרט תאצ'ר להיות שר האוצר של בריטניה. במהלך כהונתו הוא תמך בהעלאת שיעורי הריבית הממשלתית על מנת לרסן את האינפלציה, מה שגרם לעלייתה. צעדים אלו פגעו בעסקים, בעיקר בתחום הייצור, ושיעור האבטלה עבר במהרה את קו שני מיליון האנשים. בכך הוכפל השיעור של מיליון המובטלים שהיו בתום כהונת ממשלת הלייבור.

שר החוץ[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר הבחירות הכלליות בבריטניה 1983 תאצ'ר מינתה את האו לתפקיד מזכיר המדינה לענייני חוץ וחבר העמים. הוא התנגד למדיניותה הקומוניסטית של ברית המועצות והתנגד לברית ורשה[4].

את כהונתו פתח בדיונים עם מנהיג ברית המועצות מיכאיל גורבצ'וב, שבו האמין כי יש לו כימיה יוצאת דופן עם ת'אצר. במבט לאחור הוא החשיב תקופה זו (1983–1985) כתקופתו הפוליטית הפורה ביותר, והוא קיים מפגשים עם מדינאים מרחבי העולם, ביניהם פגישתו הבולטת עם מזכיר המדינה האמריקאי קספר ויינברגר בשנת 1982. מדיניות החוץ של בריטניה וארצות הברית הובילו לקץ הקומוניזם באירופה.

סגן ראש ממשלת בריטניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בחודש יולי 1989, ג'ון מייג'ור היה צפוי להחליפו בתפקיד שר החוץ לכן האו נתמנה לסגן ראש הממשלה, הלורד נשיא המועצה ויושב ראש בית הנבחרים. הוצע לו גם תפקיד מזכיר הפנים, אך לבסוף דחה את ההצעה הזו[5]. הוא התפטר מתפקידו נוכח חוסר נכונותה של תאצ'ר להישמע להצעות מבריסל לאיחוד המטבע עם מדינות אירופה. יש האומרים כי התפטרותו זירזה את התפטרותה של תאצ'ר מראשות ממשלת בריטניה ועזיבתה מהחיים הפוליטיים. האו היה מאנשיה הקרובים ביותר של תאצ'ר והתפטרותו הייתה מפתיעה.

לאחר החיים הפוליטיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

האו פרש מבית הנבחרים ונבחר לבית הלורדים מטעם מחוז סארי בשנת 1992. הוא הפך לורד לכל החיים ב-30 ביוני 1992[6]. הוא כתב ספר העוסק בזיכרונותיו מקריירתו הפוליטית זמן קצר לאחר מכן. בבית הלורדים, האו המשיך לדבר על מגוון רחב של מדיניות חוץ ונושאים אירופיים, והוביל התנגדות לתוכניות ממשלת הלייבור בראשותו של טוני בלייר ב-1997. הוא פרש מבית הלורדים ב-19 במאי 2015[7]. אנתוני הד שיחק את דמותו של האו בסרט "אשת הברזל". האו היה חבר במסדר עמיתי הכבוד, במועצה המלכותית וחבר יועצי המלכה.

מותו[עריכת קוד מקור | עריכה]

האו מת בגיל 88 ב-9 באוקטובר 2015, ככל הנראה כתוצאה מאוטם שריר הלב[8][9].

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ג'פרי האו בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]