500‎ Miles

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"500 Miles"
סינגל בביצוע The Journeymen
יצא לאור 1961 עריכת הנתון בוויקינתונים
שפה אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
כתיבה הדי וסט עריכת הנתון בוויקינתונים
לחן הדי וסט, עממי עריכת הנתון בוויקינתונים
עיבוד הדי וסט עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

500 Miles (ידוע גם בשם "500 Miles Away from Home" או "Railroaders' Lament") הוא שיר עם שזכה לפופולריות בארצות הברית ובמערב אירופה בזמן תחיית זמר העם בשנות ה-60. מילות השיר מושרות על ידי נוסע נודד המקונן על המרחק הרב בו הוא נמצא מביתו כשהוא חסר פרוטה ומתבייש לחזור במצבו אל הבית שעזב.

לרוב, מיוחס השיר לזמרת שירי העם, הדי וסט (Hedy West) שהקליטה אותו בקליפורניה ב-1963.[1] חלק מהקלטות השיר מייחסות אותו לצ'רלי ויליאמס (Charlie Williams) ובובי בייר (Bobby Bare) בגרסה אחת וג'ון פיליפס בגרסה שנייה, כשותפיה של הדי וסט לכתיבת השיר.[2] ההקלטה הראשונה של השיר היא מ-1961 בתקליט של קפיטול רקורדס בביצוע להקת ג'רנימן (The Journeymen) בה היו חברים, ג'ון פיליפס, סקוט מקנזי ודיק וייסמן.[2] יש הטוענים כי מקורו של השיר הוא בשיר עם הנקרא "900 Miles" שמקורותיו לקוחים מנעימות שהיו מנוגנות בכינור בדרום ארצות הברית בשמות: "Reuben's Train" ו-"Train 45".[1][2]

פרסום השיר[עריכת קוד מקור | עריכה]

השיר יצא לאור בפברואר 1962 על גבי התקליט, "College Concert", של שלישיית קינגסטון שהוקלט בהופעה חיה והגיע למקום השלישי במצעד האלבומים של בילבורד. במאי 1962 הוא יצא לאור בביצועם של פיטר, פול ומרי באלבום הבכורה של השלישייה שנשא את שם הלהקה ("Peter, Paul and Mary"). האלבום הגיע למקום הראשון במצעד האלבומים ושהה במקום זה חודש שלם. באוקטובר 1963 יצא השיר כסינגל בביצועו של הזמר בובי בייר, שעשה שינויים קלים במילות השיר, והגיע למקום ה-7 במצעד הלהיטים האמריקאי וזכה להצלחה גם בנורווגיה שוודיה ודנמרק.

גרסאות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעקבות הצלחת השיר הוא זכה לגרסאות רבות נוספות שתרמו גם הן להעלאת הפופולריות שלו. בין היתר, בוצע השיר על ידי: ארבעת האחים, סוני ושר, ג'ואן באאז, המשחרים, פיטר וגורדון, ג'קי דה-שאנון (Jackie DeShannon), רישאר אנטוני (Richard Anthony), פרנקו בטיאטו (Franco Battiato), היווימן (The Highwaymen), ניק קייב, רבה מקנטייר (Reba McEntire), ההוטרס (The Hooters) ואלכסנדר ריבאק. ב-2014 התפרסם ביצוע משותף של ג'סטין טימברלייק, קארי מאליגן וסטארק סנדס שהופיע בפסקול הסרט "בתוך לואין דיוויס".

גרסאות בישראל[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-1966 יצא לאור תקליט של השחקנית אביבה מרקס, "מתוק מיין" ובו, בין היתר השיר "500 מייל". הפזמון מושר באנגלית והבתים תורגמו לעברית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 Norm Cohen, Long Steel Rail: The Railroad in American Folksong, 2nd Ed, Urbana: University of Illinois Press. pp. 503–517.
  2. ^ 1 2 3 David Neale, 500 Miles recorded by Elvis on ?, 1966, Elvis Presley The Originals
ערך זה הוא קצרמר בנושא שירים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.