תריסנית קוצנית

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןתריסנית קוצנית
תריסנית קוצנית
תריסנית קוצנית
מצב שימור
מצב שימור: קרוב לסיכוןנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: קרוב לסיכון
קרוב לסיכון (NT)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
מחלקה: דגי סחוס
סדרה: תריסנאים
משפחה: תריסניתיים
סוג: תריסנית
מין: תריסנית קוצנית
שם מדעי
Raja clavata
ליניאוס, 1758
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תְּרִיסָנִית קוֹצָנִית[2] (שם מדעי: Raja clavata) הוא מין של בטאי ממשפחת התריסניתיים. היא מצויה לחופי האוקיינוס האטלנטי המזרחי, בקרבת חופי מערב אפריקה וצפונה לחופי אירופה וכן מצויה לחופי הים התיכון והים השחור. לעיתים היא נמצאת גם בשפכי נהרות בקרבת הים. לרוב היא תימצא על קרקעית הים העשויה חול, בוץ או חצץ בעומק 10 עד 60 מטרים.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

התריסנית היא דג שטוח באורך של 105 סנטימטרים בזכרים ו-135 סנטימטרים בנקבות הגדולות יותר, אך רובם יותר נפוצים באורך 85 סנטימטרים. משקלם המרבי מגיע ל-18 קילוגרם. צבעה אפור בהיר עם כתמים כהים המתמזגים על הקרקעית והחלק התחתון הוא בהיר-שמנת ברובו. לתריסנית זנב ארוך ועליו שורת זיזים בולטים ולנקבות ישנם זיזים נוספים בתחתית גופם. הם נעים באמצעות נפנוף חזק של סנפירי החזה דמויי-הכנפיים שלהם.

התריסניות חיות על הקרקעית ומחפשות חסילונים, סרטנים, דגים ותולעים שהם מוחצות בשיניהם החזקות. הן מתרבות לאורך חופים רדודים ובתוכם מטילים ביצים צמודות לקרקעית חולית או בוצית. כל נקבה יכולה להטיל 48–74 ביצים בממוצע והם בוקעות כעבור 4 עד 7 חודשים, תוך ניצול החלמון הרב שבהם.

ואולם מצבה של התריסנית נפגע עקב דיג יתר לאורך חופי אירופה, בהם היא מקננת. רבים מהתריסניות שנתפסו בשנים האחרונות היו קטנות מהרגיל ולא בשלים לבגרות מינית.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תריסנית קוצנית בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ תריסנית קוצנית באתר הרשימה האדומה של IUCN
  2. ^ לפי מונחי האקדמיה ללשון העברית