תקרית מטוס הורייזון אייר (2018)

תקרית מטוס הורייזון אייר (2018)
המטוס שהיה מעורב בתקרית
המטוס שהיה מעורב בתקרית
תאריך 10 באוגוסט 2018
מיקום האי קטרון (אנ'), מדינת וושינגטון, ארצות הברית
גורם חטיפת מטוס, התאבדות
קואורדינטות 47°09′26″N 122°38′03″W / 47.157222222222°N 122.63416666667°W / 47.157222222222; -122.63416666667
הרוגים 1 עריכת הנתון בוויקינתונים
פצועים 0 עריכת הנתון בוויקינתונים
ניצולים 0 עריכת הנתון בוויקינתונים
המעורבים באסון
כלי טיס
כלי טיס בומברדייה דאש 8 Q400
מספר זנב N449QX
מוצא נמל התעופה הבינלאומי סיאטל-טקומה
מפעיל הורייזון אייר
מפה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תקרית מטוס הורייזון אייר התרחשה ב-10 באוגוסט 2018. עובד קרקע של חברת התעופה הורייזון אייר הפעיל לבדו ללא רשות מטוס נוסעים קל ריק של החברה שחנה בנמל התעופה הבינלאומי סיאטל-טקומה במדינת וושינגטון שבארצות הברית והמריא אתו מהנמל. לאחר 71 דקות של טיסה ריסק החוטף את המטוס על אי במפרץ פיוג'יט. באירוע נהרג רק חוטף המטוס.

התקרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

המטוס שנחטף והוטס ללא אישור היה מדגם בומברדייה דאש 8‏ Q400, שנבנה ב-2012 ונמסר לחברת הורייזון אייר באותה שנה. המטוס הגיע מויקטוריה שבמערב קנדה לנמל התעופה סיאטל-טקומה בשעה ונחת בו בשעה 13:35. הוא לא היה מיועד לטוס שוב באותו היום וחנה ברחבת חנייה בחלקו הצפוני של הנמל.

החוטף, ריצ'רד ראסל (Richard Russell), בן 29, היה איש צוות קרקע של חברת הורייזון שעסק בגרירת מטוסים ברחבי הנמל. הוא הניע את המטוס והסיע אותו במסלולי הסעה אל מסלול הטיסה 16C. מגדל הפיקוח של הנמל ניסה להתקשר עם המטוס במהלך ההסעה, ללא הצלחה. בשעה 19:32 המריא המטוס מהנמל ללא אישור. בעקבות זאת הופסקו זמנית פעולות הטיסה בנמל ובשעה 20:15 הוקפצו להמראה לעברו שני מטוסי קרב חמושים מדגם F-15 של המשמר הלאומי האווירי של אורגון. גם מטוס מכלית המריא כדי לסייע למטוסי הקרב. הם ניסו להנחות את המטוס החטוף לכיוון האוקיינוס השקט ולא ירו לעברו.

פיקוח הטיסה האזורי הצליח ליצור קשר רדיו עם החוטף ראסל שהטיס את המטוס וניהל עמו שיחה. השידור היה בלתי מוצפן ותוכנו הועלה במהרה לאתרי רשתות חברתיות. ראסל שידר שאיננו יודע להנחית את המטוס וציין כי "לא באמת תכננתי להנחית אותו וכי "רציתי לעשות כמה תמרונים ולראות מה אוכל לעשות לפני שאוריד אותו". הפיקוח האווירי ניסה לשכנע את ראסל להנחית את המטוס בשדה התעופה הצבאי לואיס מק'קורד (Lewis–McChord) שמדרום לטקומה, אשר המטוס נמצא באותה עת בקרבתו, אך הוא סירב. ראסל שאל את פקח הטיסה אם יוכל לעבוד כטייס מסחרי אם ינחית את המטוס, קיבל תשובה חיובית והתייחס אליה בספקנות. הוא ביקש לקבל את פרטי המיקום של לוויתן קטלן שהתפרסם בחדשות באותו זמן כדי שיוכל לצפות בו. ראסל שידר שהוא "בחור מקולקל, עם כמה ברגים רופפים כנראה. לא באמת ידעתי את זה עד עכשיו".[1] הוא ציין שלא התכוון לפגוע באיש, והתנצל על מעשיו בפני מי שהכיר אותו. לקראת סיום הטיסה נראה המטוס עורך תמרונים אווירובאטיים מעל מפרץ פיוג'יט, וטייס שראה אותם העיד כי הם נעשו ברמה גבוהה.

בשעה 20:43, לאחר רדת החשכה, פגע המטוס באזור מיוער באי הזעיר קטרון (Ketron) במפרץ פיוג'יט, כ-40 קילומטר מדרום מערב לנמל התעופה סיאטל-טקומה. שטח האי היה 0.89 קילומטר רבוע וגרו בו אנשים בודדים. בהתרסקות נהרס המטוס וראסל נהרג. כוחות הצלה וכבאים הגיעו אל האי כשעה וחצי לאחר ההתרסקות. השרפה שפרצה באי בעקבות ההתרסקות כובתה סופית בבוקר המחרת.

לאחר התקרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התקרית נחקרה על ידי לשכת החקירות הפדרלית, חוקר מקרי המוות המחוזי והמועצה הלאומית לבטיחות בתחבורה, אשר איתרה באתר ההתרסקות את הקופסאות השחורות שלו.

החקירה העלתה כי ראסל, יליד פלורידה, נחשב לאדם שקט ולעובד אהוד בנמל התעופה סיאטל-טקומה. בשנת 2012 התחתן ופתח מאפייה עם אשתו, ובשנת 2015 מכרו אותה והשתקעו במדינת וושינגטון. אז החל ראסל בעבודתו בנמל התעופה, למד לימודי מדעי החברה באוניברסיטת המדינה של וושינגטון והיה פעיל בקהילה נוצרית במקום מגוריו.

ב-9 בנובמבר 2019 הודיעה לשכת החקירות הפדרלית כי סיימה את חקירתה בנוגע לתקרית. נקבע כי היא לא הייתה מעשה טרור, לא הייתה קשורה למעשה פשע רחב יותר וכי ראסל פעל ללא שותפים וללא מניע ברור למעשיו. נמצא כי ראסל הכיר מתוקף עבודתו את הליכי ההתנעה של מטוסים, אך לא נמצא כי עבר אימוני טיסה כלשהם. מקליט הקול בתא הטייס לא הקליט קולות מלבד אלו שנקלטו בשידורי הרדיו מהמטוס אל הפיקוח האווירי. על סמך הקלטת נתוני הטיסה נקבע כי ההתרסקות באי קטרון הייתה מכוונת וכי נראה שראסל בחר להתאבד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "a broken guy, got a few screws loose I guess. Never really knew it until now."