תחרות הכתיבה הארצית לילדים ע"ש ריקה ברקוביץ'

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

תחרות הכתיבה הארצית לילדים על שם ריקה ברקוביץ' היא תחרות כתיבה ישראלית לתלמידי בתי הספר היסודיים בישראל, והיא מתקיימת ברציפות אחת לשנה החל בשנת 2004. את התחרות מנהל כיום הסופר אלירן דיין בסיוע צוות כתב העת מוטיב.

כללי[עריכת קוד מקור | עריכה]

התחרות נוסדה בשנת 2004 על ידי הסופרת העיתונאית והמשוררת ריקה ברקוביץ'[1] בסיוע אגודת הסופרים העברים במדינת ישראל, לזכר הוריה ובהמשך אף לזכר אחיה וכתרומה לקידום העיסוק בכתיבה בקרב ילדי ישראל.

בשנת 2010 השתתפו זוכי התחרות בתוכנית הטלוויזיה יוצרים צעירים שהפיקה הטלוויזיה החינוכית וקראו את יצירותיהם בליווי אנימציה[2].

בשנת 2019 נפטרה ברקוביץ' במפתיע[3]. לבקשת חברי אגודת הסופרים, התחרות שהתקיימה באותה השנה נוהלה על ידי סופרת הילדים סמדר שיר.

החל בשנת 2019 נקראת התחרות על שמה של ברקוביץ' במטרה להנציח את מפעל חייה ופעילותה לפיתוח היכולת היצירתית בקרב ילדים ובני נוער מכל רחבי ישראל[4].

בחודש דצמבר 2019 העבירה משפחת ברקוביץ' את ניהול התחרות לידי הסופר אלירן דיין וצוות כתב העת מוטיב.

מעת לעת משתתפים בתחרות גם תלמידים מהתפוצות, בהם ילדים מארצות הברית[5], מבריטניה ומצרפת.

מאפייני התחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בכל שנה עולה מספר הזוכים בתחרות כמניין שנות קיומה של מדינת ישראל.

כדי להשתתף בתחרות הילדים נדרשים לכתוב שיר או סיפור מקורי פרי עטם, וסמוך לתאריכי ההגשה נערכים ברחבי הארץ מפגשי הכנה לילדים בבתי הספר ובספריות, שם מלמדים אותם לכתוב דבר מקורי ומיוחד.

מטרת התחרות היא לעודד כתיבה וקריאה עברית, לחזק את אהבת המילה הכתובה, הלשון והספרות העברית, לפתח יצירתיות ודמיון ויכולות ביטוי בכתב ובעל פה כעזרה בכל תחומי החיים. התחרות מעודדת קירוב לבבות בין כל חלקיה השונים של החברה הישראלית ללא הבדל של דת, מגזר, מין, מעמד או יישוב.

היצירות המוגשות נבחנות על ידי ועדת התחרות. צוות השיפוט מורכב ממשוררים, סופרים ואנשי חינוך.

עם השופטים שנמנו במהלך השנים: סמדר שיר, חני נחמיאס, שושנה ויג, עדנה אפק, יהודית מליק-שירן, ורדה גנזך, זוהר אביב, רמי שיר עורך עיתון הילדים אצבעוני, האחים הרצל חקק ובלפור חקק ועוד.

זוכי התחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

המשתתפים הזוכים בתחרות מוזמנים לטקס חגיגי ובו הם מקבלים תעודה ואת ספר היצירות של ילדי ישראל המכיל את היצירות הזוכות של אותה השנה. לטקס מוזמנים סופרים ומשוררים ואנשי ציבור. בשנים 2017–2019 לא הופק ספר יצירות וחולקו רק תעודות מצוינוּת לזוכים על ידי אגודת הסופרים העברים.

בשנת 2020, לראשונה מאז קיומה של התחרות, לא התקיים טקס בשל מגפת קורונה והספרים והתעודות נשלחו אל בתי התלמידים ולבתי הספר. מאותה שנה מחולקות תעודות השתתפות ונשלחים מכתבים אישיים גם לכלל הילדים המשתתפים. ב-2021, לאחר שנה שלא התקיים, נערך טקס קבלת התעודות והספרים המסורתי[6]. החל ב-2022 מחולקות תעודות הוקרה גם לבתי ספר המשתתפים בתחרות בקביעות במשך שנים רבות.

ספר היצירות בנוי מארבעה חלקים:

נוסף על ספר היצירות הארצי של ילדי ישראל התחרות מפיקה מעת לעת גם ספרים מקומיים, בהם ספר היצירות של ילדי אשקלון, ספר היצירות של ילדי נס ציונה[7] וספר היצירות של ילדי שער הנגב.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]