תור הכסף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
"סוף תור הכסף" מאת לוקאס קראנאך האב, 1527-35

תור כסף הוא תקופה בהיסטוריה שמגיעה לאחר עידן זהב היסטורי, יוקרתי ועתיר אירועים באופן דומה אך פחות מתקופת הזהב הקודמת. השם נובע מהעובדה שהמתכת כסף היא בעלת ערך גבוה, אך גבוה פחות מזה של זהב בתרבויות רבות.

מיתוס יווני[עריכת קוד מקור | עריכה]

תור הכסף המקורי (ביוונית – Αργυρόν Γένος) היה השני מבין חמשת "דורות האדם" שתוארו על ידי המשורר הקדום הסיודוס בשירו מעשים וימים, לאחר תור הזהב ולפני תור הברונזה. אנשים בתקופה זו חיו מאה שנים כילדים מבלי להתבגר, ואז הזדקנו לפתע ומתו. זאוס השמיד את האנשים האלה בגלל חוסר האדיקות שלהם, במבול בתקופתו של המלך אויגיגס .

לאחר שקרונוס הוגלה, העולם נשלט על ידי זאוס. כתוצאה מכך שפנדורה שחררה את הדברים הרעים על העולם, הגיע דור שני של גברים והעידן נקרא "תור הכסף" מכיוון שגזע האדם היה פחות אצילי מהגזע של תור הזהב.

בתקופת הכסף צמצם זאוס את האביב, וחילק את השנה לארבע עונות, כך שבני אדם חיפשו לראשונה מחסה באמצעות בתים ונאלצו לעמול כדי לספק את מזונם.

זרעי הדגן הראשונים נזרעו באדמה שכן כעת האדם היה צריך לאסוף את מזונו בעצמו. ילד גדל לצד אמו מאה שנים, אבל הבגרות נמשכה זמן קצר. בהיותה פחות אצילית מתור הזהב, האנושות לא יכלה להימנע מלהילחם אדם כנגד רעהו, וגם לא יכלה לשרת את בני האלמוות כראוי. מעשיו של הדור השני עוררו את חמתו של זאוס, ולכן הוא השמיד אותם כעונש.

אזכורים אחרים של תור הכסף[עריכת קוד מקור | עריכה]

המונח הוחל על מספר תקופות אחרות לאחר "תור הזהב", כולל:

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]