תומאס בראש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תומאס בראש
Thomas Brasch
לידה 19 בפברואר 1945
Westow, הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 בנובמבר 2001 (בגיל 56)
ברלין, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה גרמניה, גרמניה המזרחית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות דורותיאנשטאדט עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Katharina Thalbach עריכת הנתון בוויקינתונים
פרסים והוקרה Ernst Reuter Prize (1978) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תומאס בראש (נכתב גם ברש; Thomas Brasch; ‏19 בפברואר 1945, וסטו ביורקשייר - 3 בנובמבר 2011, ברלין) היה מחזאי, סופר, משורר, במאי ותסריטאי גרמני.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

בראש נולד כבן לפליטים יהודים באנגליה, בשנת 1947 חזרה המשפחה לברלין אזור הסובייטי. אביו, הורסט, החל קריירה פוליטית, שהביאה אותו עד למשרת סגן שר התרבות של הגרמניה המזרחית. אמו של בראש הייתה עיתונאית ופרסמה באמצע שנות החמישים את שירו הראשון. לבראש שני אחים, קלאוס בראש שהיה שחקן, פטר בראש, סופר, ואחות, מאריון בראש, שדרנית ברדיו. אחרי תעודת הבגרות עבד בראש כדפס, עובד מתכת ומנעולן. בשנים 1964-1965 הוא למד עיתונאות בלייפציג, אך גורש מהלימודים בגלל "העלבת דמויות בולטות של גרמניה המזרחית". הוא עבד שוב כמלצר וסלל כבישים. ב-1968 הוא הועמד למשפט, יחד עם אחרים, באשמת חלוקת כרוזים נגד הדיכוי של האביב של פראג. הוא ישב בכלא 77 יום ושוחרר לעבודות שירות בתור עובד מתכת. הלנה וויגל סידרה לו עבודה בארכיון של ברכט, ב-1976, לאחר שהפגין נגד גירושו של וולף בירמן, עבר בראש למערב גרמניה ומאז חי כסופר עצמאי. לאחר שתיקה של שנים רבות לאחר נפילת חומת ברלין ושמועות על שימוש לרעה באלכוהול ובסמים, הפתיע בראש ב-1999 עם כרך הפרוזה החדש שלו "ברונקה, ילדה רוצחת",[1] שעלה מכתב יד שהכיל במקור יותר מ-10,000 עמודים. באותה שנה בכורה של שני מחזות שכתב. המחזה האחרון שלו, "קומדיה אגדות מברלין", נותר לא גמור. בראש מת ב-3 בנובמבר 2001 בגיל 56 עקב אי ספיקת לב וריאות; שנבעו ככל הנראה, עקב התמכרות ארוכת שנים לאלכוהול וסמים.[2]

יצירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתוך יותר משלושים מחזות, ספרי שירה, ורומנים מוכר בעברית בעיקר המחזה "לאוולי ריטה", שהופיע בקובץ המחזות "מבעד לאלים" בשנת 1988 בהוצאת פפירוס. זהו מחזה לשש נשים, זונות בברלין שאחרי מלחמת העולם השנייה, שמגלמות גם את הקצין האנגלי, אותו רוצחת הדמות הראשית, שכינויה לאוולי ריטה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תומאס בראש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Zu dem Verbrechen, das die Grundlage von Braschs Buch war, siehe Karl Brunke
  2. ^ די ולט, Tragisch umdunstetes Versprechen נובמבר 2001