תאודור האגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תאודור האגן
Theodor Hagen
לידה 24 במאי 1842
דיסלדורף, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 12 בפברואר 1919 (בגיל 76)
ויימאר, רפובליקת ויימאר עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות ההיסטורי בוויימאר עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנות של דיסלדורף (1868) עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אימפרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי אוסוולד אכנבאך עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

תאודור יוזף האגןגרמנית: Theodor Joseph Hagen‏; 24 במאי 184212 בפברואר 1919) היה צייר נוף גרמני.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

האגן הגיע ממשפחת סוחרים ותיקה. בין השנים 18581868 למד באקדמיה לאמנות בדיסלדורף. מלבד אוסוולד אכנבאך (אנ'), שבשיעורי הנוף שלו למד בין השנים 1862–1868, המורים שלו היו יוזף וינטגרסט, אנדראס (אנ') וקרל מילר (גר'), לודוויג הייטלנד (גר'), היינריך מיקה (אנ'), רודולף ויגמן וקרל אירמר (אנ').[1] בשנת 1871 מונה לבית הספר לאמנות סכסונית הגדולה בוויימאר, שם הוא ירש את מקס שמידט (אנ') בשיעור ציור הנוף.

בשנת 1874 היה האגן המורה הראשון בבית הספר לאמנות בוויימאר שקיבל חוזה קבוע. בין השנים 1876–1881 הוא היה מנהל בית הספר לאמנות, אך ויתר על פעילות מנהלית זו כדי להיות מסוגל להתמסר כולו לציור ולהוראת אמנות. התלמיד החשוב ביותר שלו היה כריסטיאן רולפס. תלמידי המאסטר שלו קרל בוכהולץ, פרנץ בונקה, רודולף הקנר (אנ'), פרנץ הופמן-פאלרסלבן נודעו גם הם, סטודנטים אחרים היו פאול באום, קרל ארפ, פאול אדוארד קרודל (אנ'), יוזף רומפלשפאכר (גר'), קרל מלכין, פטר פאול דרווינג (גר'), אוגוסט האקה ואלפרד היינזון (גר').

האגן נחשב לנציג שהגדיר את סגנון של בתי הספר לציור של דיסלדורף ושל וויימאר, ומייסד האימפרסיוניזם הגרמני. לאחר שפנה לסגנונות שונים בימיו הראשונים, הוא גילה ריאליזם צרפתי וציור צרפתי באוויר הפתוח מבית הספר ברביזון. האגן ליצא עיתים קרובות לטיולים בחיק הטבע וצייר נופים.

מעל הכל השתתף הצייר בתערוכות קבוצתיות רבות, כולל באקדמיה בברלין, באיגוד האמנים הגרמני בוויימאר ובארמון הזכוכית של מינכן. משנת 1893 היה חבר בזצסיון במינכן, משנת 1902 בזצסיון הברלינאי ואחרי 1903 גם חבר באיגוד האמנים הגרמני.[2]

את עבודותיו של תיאודור האגן ניתן למצוא באוספי אמנות פרטיים וציבוריים בברלין, בהמבורג, בדרזדן, במגדבורג, בדיסלדורף, במינכן, בשטוטגרט ובוויימאר, בין היתר.

הוא קבור בבית העלמין ההיסטורי בוויימאר.

תערוכה מיוחדת לשנת 100 למותו של תיאודור האגן בשנת 2019 במוזיאון האמנות בטחנת המים שוואן הציגה עבודות נבחרות של תלמידים, מורים בבית הספר לציור של ויימאר תחת הכותרת "כרוניקה של הנוף".[3]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא תאודור האגן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]