שרה ארואסטי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שרה ארואסטי
Sarah Aroeste
לידה 1976 (בת 48 בערך)
וושינגטון די. סי., ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
שם לידה שרה סילברמן
מוקד פעילות ארצות הברית
תקופת הפעילות מ-2001 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים קולג' הקונסרבטוריון של מקהלת וסטמינסטר, אוניברסיטת ייל עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה מוזיקה יהודית ספרדית, מוזיקת עולם, אינדי רוק
שפה מועדפת אנגלית, לאדינו
פרסים והוקרה פרס בחירת ההורים במוזיקה (2016) עריכת הנתון בוויקינתונים
www.saraharoeste.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שרה ארואסטיאנגלית: Sarah Aroeste; ‏נולדה ב-1976, וושינגטון די. סי., ארצות הברית) היא זמרת-יוצרת, מלחינה, וסופרת ילדים יהודייה, נצר לקהילת ביטולה אשר פועלת בעיקר בארצות הברית. ארואסטי נמנית עם הזמרות והמלחינות הבולטות בלאדינו, ולאורך הקריירה שלה, שימרה וחידשה ניגונים ורומנסות בלאדינו.

קורות חייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ילדותה וראשית הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרה ארואסטי נולדה בוושינגטון די. סי. כשרה סילברמן, וגדלה בפרינסטון ניו ג'רזי. משפחתה של אימה שנמנתה עם יהודי ביטולה היגרה לארצות הברית ב-1912, בעת מלחמת הבלקן הראשונה. קהילת ביטולה חרבה בשואה לאחר שבניה גורשו למחנה ההשמדה טרבלינקה על ידי שלטונות בולגריה וכל קרובי משפחתה שנותרו בעיר, ניספו.

ארואסטי למדה שירת אופרה קלאסית בקונסרבטוריון בפרינסטון, והמשיכה ללימודים מתקדמים באוניברסיטת ייל. ב-1997 למדה במרכז הישראלי לאמנויות הקול (IVAI) ונחשפה למוזיקה יהודית–ספרדית ולשפת הלאדינו.[1] בשלהי שנות ה-90 של המאה ה-20 הועסקה ארואסטי בקרן לתרבות יהודית בארצות הברית (אנ'), ובעוד שבתקופה זו התחוללה תחייה של מוזיקת כלייזמרים יהודית–אשכנזית, לא נרשמה כזו בתחום המוזיקה היהודית–ספרדית. ב-2001 הקימה להקת רוק יהודית–ספרדית, אימצה את שם נעוריה של אימה–ארואסטי, והחלה להופיע בלאדינו. מאז נחשבת ארואסטי לחלוצה בתהליך תחיית המוזיקה היהודית–ספרדית בארצות הברית.[2][3]

שיא הקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-2003 יצא לאור אלבום המוזיקה הראשון שלה וב-2007 השני. אלבומים אלו עמדו בסימן מוזיקת לאדינו עממית בעיבוד מוזיקלי מחודש בסוגות רוק, פאנק וג'אז. ב-2012 יצא לאור אלבומה השלישי שנקרא "גראסיה" על שמה של דונה גרציה נשיא ובו חומר מקורי של ארואסטי ובכלל זה לחן לנאום של גלוריה סטיינם שתורגם ללאדינו. האלבום שילב מוזיקת עולם, מוזיקת היפ הופ עם השפעה מסורתית ספרדית ומיצב את ארואסטי כיוצרת בולטת בתחום, אשר זכתה לכינוי פמיניסטית רוק הלאדינו.[4] ב-2016 יצא לאור אלבומה "זמן להתעורר" (בלאדינו: Ora de Despertar) שכלל שירי ילדים, תוך לימוד בסיסי של השפה. ב-2017 הוציאה לאור ספר ילדים באנגלית ובלאדינו כהמשך לאלבום. ב-2017 יצא לאור אלבומה "ביחד" (בלאדינו: Endjuntos) ובו גרסאות באנגלית ובלאדינו לשירי חגי ישראל ומועדיו.

ב-2020 הוציאה לאור ספר ילדים נוסף בשם "שבת שלום" (בלאדינו: Buen Shabat, Shabbat Shalom) המתאר את הבית היהודי ספרדי, ומלמד את השפה ואורחות החיים שהיו נהוגים בעבר.[5] ב-2021 יצא לאור אלבומה השישי שנקרא מונסטיר שהוקדש כהוקרה ליהדות ביטולה אשר חרבה בשואה. באריך הנגן השתתפו 30 מוזיקאים מ-5 מדינות ששרו בשלוש שפות: אנגלית, לאדינו ומקדונית. אחד מהשירים נכתב לזכרה של אסתר עובדיה פרטיזנית ילידת ביטולה שנפלה ב-1944 בקרב מול כוחות צבא בולגריה וזכתה בהמשך לעיטור גיבורת יוגוסלביה.[6] האלבום זכה לתואר "אלבום הטוב ביותר של מוזיקה יהודית" לשנת 2021, על ידי ארגון "אלמה" בארצות הברית.[7] בהמשך אותה השנה הוציאה לאור את אלבומה "חנוכה" אשר כלל שירים מסורתיים וחדשים אשר כתבה לחג החנוכה. האלבום כלל ביצוע מחודש לשירה הנודע של פלורי יאגודה "שמונה נרות" (בלאדינו: Ocho Kandelikas).

ארואסטי הוציאה לאור שני אלבומי אוסף. ב-2010 את "פסטיבל מוזיקה ספרדית חלק ראשון" ובו רמיקס של תמיר מוסקט לשיר "ילדתי" (בלאדינו: Hija Mia), וב-2012 את "פסטיבל מוזיקה ספרדית חלק שני" ובו השתתף זמר ההיפ הופ Y Love.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שרה ארואסטי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ שרה ארואסטי–ביוגרפיה, באתר saraharoeste.com (באנגלית).
  2. ^ שרה ארואסטי באנד, באתר qube.co.il.
  3. ^ נמרוד דביר, המלצות השבוע של ידיעות אמריקה (ניו-יורק), באתר ynet, 7 בספטמבר 2012.
  4. ^ Latin Music That Breaks Barriers And Pushes Boundaries, באתר npr.org (באנגלית).
  5. ^ Finally, Jewish kids’ books are starting to reflect the diversity of Judaism, באתר forward.com (באנגלית).
  6. ^ A musical quest to learn more about a once-thriving Jewish community in the Balkans, באתר theworld.org (באנגלית).
  7. ^ The Best Jewish Music of 5781, באתר heyalma.com (באנגלית).