שער תלמי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שער תלמי
Ptolemy's Gate
מידע כללי
מאת ג'ונתן סטראוד
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה
מקום התרחשות לונדון עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה ספטמבר 2005 עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה בעברית
הוצאה כתר הוצאה לאור
תרגום אורי בלסם
מספר עמודים 444
סדרה
סדרת ספרים טרילוגיית ברטימאוס
ספר קודם עינו של הגולם עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא The Ring of Solomon עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 002562388
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שער תלמיאנגלית: Ptolemy's Gate) הוא הספר השלישי בטרילוגיית ברטימאוס - סדרת ספרי פנטזיה מאת הסופר הבריטי ג'ונתן סטראוד. הספר יצא לאור בשנת 2005, ותורגם לעברית ב-2007 בהוצאת כתר.

כמו שאר הספרים בטרילוגיה, שער תלמי מתרחש בלונדון מודרנית, אבל בעולם שבו קסם הוא דבר רגיל, והקוסמים הם החברה הגבוהה, ובעמדות כוח. הממשלה מורכבת מקוסמים, והם ומתייחסים אל פשוטי-העם כנחותים. הדמויות הראשית הן ברטימאוס, שד עוקצני בדרגת ג'ין, הקוסם נתנאל, כעת בן 17, וקיטי ג'ונס, פשוטת עם.

הרקע העלילתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעולם הדומה לשלנו מלבד קיומם של הקסמים, שולטת בריטניה בעולם. שליטתה נחלשת, עקב מרידות חוזרות ונשנות ברחבי האימפריה - ובעיקר באמריקה, מושבה נידחת, בה נלחמים הבריטים בחוסר הצלחה.

הממשלה הבריטית לא יציבה, לאחר שעברה שני ניסיונות הפיכה בשנים האחרונות. בנוסף, מתגלים יותר ויותר אנשים בקרב פשוטי העם שפיתחו עמידות בפני קסמים, ונערכות הפגנות רבות נגד הממשלה.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

האימפריה הבריטית מתחילה להתמוטט עקב מלחמה לא מוצלחת מחוץ והפגנות מתחזקות והולכות מצד פשוטי העם. מתברר שישנו גם ניסיון השתלטות של השדים על העולם, מה שיחרוץ את גורלם של ברטימאוס ונתנאל לנצח. קיטי ג'ונס מתגוררת בזהות בדויה בלונדון, ונתנאל מאתר אותה. המחזאי מייקפייס זומם השתלטות על הממשלה באמצעות הטמעת שדים בתוך בני אדם. השדים משתלטים על בני האדם שמארחים אותם, ומנסים להשתלט על העולם. נתנאל וברטימאוס מפעילים את המטה של גלדסטון והורגים את כל השדים. נתנאל מקריב את עצמו במאבק כדי להציל את העולם מהשתלטות השדים.

צורת הכתיבה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גם ספר זה מסופר מנקודת המבט של שלושת הגיבורים, כאשר ברטימאוס כותב בגוף ראשון, ומוסיף הערות שוליים שנונות, והפרקים של נתנאל וקיטי בגוף שלישי. המיוחד בספר זה, הוא שחלק מהפרקים של ברטימאוס מתרחשים בעבר, בתקופתו של תלמי.

בספר זה, נע הסופר בין השם נתנאל, שמו מלידה של הקוסם ושמו ה"אמיתי", ובין השם ג'ון מנדרייק, אותו קיבל נתנאל בגיל 12, כדי להתערות בעולם הקוסמים, וזאת במטרה להדגיש את השינוי שעבר עליו במהלך הספרים. לקראת סוף הספר, כשנתנאל מקריב את עצמו למען ברטימאוס, הוא חושב שמאז ומעולם החשיב את שמו לנתנאל בלבד - הוא אומר שבאותו הרגע ראה את נתנאל האמיתי, ולא את ההצגה שהיה ג'ון מנדרייק.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שער תלמי, באתר OCLC (באנגלית)