שערוריית בופורס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
תותח הוביצר FH77 מהסוג שעמד במרכז השערורייה

שערוריית בופורסשוודית: Boforsaffären; בהינדית: बोफोर्स घोटाला) הייתה שערורייה פוליטית שהתרחשה בשוודיה ובהודו בסוף שנות ה-80 של המאה ה-20. במרכז השערורייה עמד חוזה נשק שנחתם בין צבא הודו לחברת הנשק השוודית בופורס, וטענות לשוחד שנתנו אנשי החברה לפקידים ופוליטיקאים בהודו ובשוודיה.

מהלך האירועים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ב-24 במרץ 1986, נחתם חוזה אספקת נשק בין ממשלת הודו לחברת הנשק השוודית בופורס לאספקת 410 תותחי הוביצר FH77 לצבא הודו. שווי העסקה היה 285 מיליון דולר.[1] ב-16 באפריל 1987, חשף רדיו שוודיה כי אנשי בופורס שילמו שוחד לפוליטיקאים ופקידים בשוודיה ובהודו כדי לקדם את העסקה.[2] את השוחד, כך נטען, העביר המתווך האיטלקי אוטביו קוואטרוצ'י אשר היה מקורב לראש ממשלת הודו רג'יב גנדי.[3] החשיפה לא התפרסמה בהודו, אולם ממשלת הודו הכניסה את בופורס לרשימה השחורה שלה, ואסרה עליה לערוך עסקאות בהודו.[4]

ב-20 באפריל 1987 הכחיש ראש ממשלת הודו רג'יב גנדי את הטענות בלוק סבהה, ואמר כי אם יוצגו ראיות לשיחוד, יפעלו נגד כולם, ללא משוא פנים לבכירותם. בעקבות הלחץ הציבורי הוקמה באוגוסט 1987 ועדה בת 30 חברים משני בתי הפרלמנט ההודי לחקור את הפרשה. הוועדה הגישה דו"ח ב-1988 שדחה את הטענות כשגויות.[5]

העיתונאית ההודית צ'יטרה סוברמאניאם ששהתה בשוודיה באותה תקופה לצורך סיקור של סיפור אחר, השיגה מעל 350 מסמכים המתעדים את הפרשה, אותם פרשמה בעיתון "ההינדו". הקונגרס הלאומי ההודי הפעיל לחץ עצום על ההינדו להפסיק לפרסם דיווחים על התקדמות הפרשה. בעקבות כך, סוברמאניאם עברה לפרסם בשני עיתונים אחרים: The Indian Express, ו-The Statesman. השערורייה הסעירה את הודו, ותרמה בצורה משמעותית לתבוסת הקונגרס הלאומי ההודי בבחירות ללוק סבהה ב-1989.[6] הממשלה החדשה החלה לחקור את המקרה, אולם עברו עשר שנים נוספות עד שהוגשו כתבי אישום נגד הפקידים והפוליטיקאים המעורבים בפרשה. באותו זמן רבים מהם כבר לא היו בין החיים. באוקטובר 1999 הגישה לשכת הביון של הודו כתבי אישום בפרשה. ב-2002 ביטל בית המשפט הגבוה של להי את האישומים בפרשה, אך בית המשפט העליון של הודו ביטל את הפסיקה והחזיר את המקרה לדיונים. המשפט התעכב במשך מספר שנים, וב-5 בפברואר 2004 ביטל בית המשפט של דלהי את האישומים.

למרות השערורייה, תותחי ההוביצר של בופורס התגלו כיעילים מאוד במהלך מלחמת קרגיל ב-1999, והעניקו להודים יתרון משמעותי מול פקיסטן.[7] בעקבות כך, חזרה ממשלת הודו לעשות עסקים עם בופורס.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]