שנות הירח

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שנות הירח
סוגה דרמה אוטוביוגרפית מוזיקלית
יוצרים אביב גפן
כותבים אביב גפן
בימוי אוהד פרח
שחקנים נח אנגלהרד
ניר לוי
אסנת פישמן
גילי איצקוביץ'
אלישבע וייל
עונג אפרון
ארץ מקור ישראלישראלישראל
שפות עברית
מספר עונות 1
מספר פרקים 8
הפקה
מפיק יואב חיון
מפיקים בפועל ירון ליכטנשטיין
חברת הפקה סוכנות ADD
צלמים דניאל מילר
מוזיקה אביב גפן
אורך פרק 36 - 38 דקות
שידור
רשת שידור בישראל HOT
NEXT TV
תקופת שידור בישראל 10 במרץ 202221 באפריל 2022
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שנות הירח היא סדרת דרמה אוטוביוגרפית מוזיקלית ישראלית שיצר אביב גפן וביים אוהד פרח. הסדרה עלתה לאוויר ב-10 במרץ 2022 בחברת התקשורת והכבלים "HOT", אך מוקדם יותר ב-8 במרץ 2022 עלו שני פרקי הבכורה של הסדרה ל-HOT VOD ו-NEXT TV[1] וליוטיוב הועלה פרק הבכורה[2].

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסדרה מסופרת מנקודת מבטו של אביב גפן הצעיר בגילומו של נח אנגלהרד. כל האירועים המוצגים בה מבוססים על הביוגרפיה האישית של גפן, והם מגיעים לשיאם עם הופעתו בעצרת השלום, כשבסיומה נרצח ראש הממשלה יצחק רבין[1][3][4][5][6]. העלילה של העונה הראשונה נעה על ציר זמן ומתרחשת משנת 1991 ועד שנת 1995.

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2018 הצהיר גפן כי הוא מחפש שחקן אשר יגלם את דמותו בסדרה[7]. בשנת 2020 החלו צילומי הסדרה[5]. בנשף רוק 9, אשר אירע ב-3 ביולי 2021 בלייב פארק בראשון לציון, הוקרן פרומו ראשון לסדרה[8][9]. בראיון עם גפן הוא סיפר כי הוא שוקל לכתוב עונה שנייה לסדרה[10].

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

עידו ישעיהו מוואלה! ציין כי הסדרה לא חפה מטעויות: "היא עמוסה בהרבה יותר מדי ניימדרופינג - שמות של כוכבים שמושלכים כלאחר יד בחלק מהשיחות. [...] יש לה פה ושם רגעים שנראים כמו מלודרמה חבוטה, ודווקא בזמנים שאמורים להיות הכי מרגשים, כמו הטלפון הנופל בהילוך איטי בפרק השני [...] כמה מהבחירות היצירתיות תמוהות או מיותרות, כמו המסך החצוי בין אביב וחברו כשהם משוחחים במיטה, או תמונות ממלחמת יום כיפור שמבליחות פתאום מאחורי אביו מבעד לחלון המונית." עם זאת, ישעיהו ציין "כי [הסדרה] בבסיסה, גם בלי קשר לקורות חייו של אביב גפן, לסיפור על מוזיקאי על סף פריצה או לתקופה ספציפית בהיסטוריה הישראלית - מדובר בדרמת התבגרות מתוקה עם אקורדים מתחנפים ועגולים"[11].

גפי אמיר מהארץ טענה כי "ליהוק מבריק וצוות שחקנים מצוין ומאופק, מצליחים לחפות במעט על החולשה, הרדידות ומגבלות המנייריזם". בין היתר אמיר מציינת את השימוש התכוף בקריינות אשר "מטיח בצופה מונולוגים גדושי פאזות דרמטיות, פתוס, קורבנות ודימויים בשקל" וכי בזמן הקריינות "הסצינות מתערפלות בקלישאות תאורה ומניירות שחוקות כגון לילה, עננים, צללים, ירח מוגדל פתאומי או גשם שניתך היישר מתקרת החדר." לצד שבחים לשחקן הראשי נח אנגלהרד, שבגילומו את הדמות של גפן "נשען על אינטראקציות ויזואליות יותר ממילוליות ושימוש נרחב בשפת גוף ומימיקה", אמיר מציינת לשלילה את עיצוב הדמות הראשית. לדעתה, גפן התסריטאי "מאוהב ומתרפק על דמותו המעוצבת כנשגבת, ולכן רדודה ומוגבלת. התוצאה קרובה יותר לסוגת הקולונוסקופיה מאשר לדרמה טלוויזיונית"[12].

סמדר שילוני מ-ynet כתבה כי "הסדרה החדשה שכתב אביב גפן על עצמו מלאת קלישאות ודיאלוגים ילדותיים - ולמרות שאת הסיפור הזה כבר שמענו, הוא מספק את יצר המציצנות שלנו עם כניסה לארון הפצעים המשפחתיים." עוד הוסיפה כי "ההאדרה העצמית של גפן מחבלת ביכולת להעמיד יצירה ראויה, אך אי אפשר להתעלם גם מהצדדים היפים בה"[13].

שי רגב ממעריב שיבחה את הסדרה, אולם הוסיפה כי "על אף הבימוי הסוחף של אוהד פרח, הצילום המדויק והמוזיקה המשובחת – ששידרו לי שזו הולכת להיות ההתמכרות הבאה שלי, משהו שם לא לגמרי עבד. דווקא נסחפתי עם העלילה, נשארתי צמודה למסך, ועדיין, הפרק הראשון לא הצליח לעורר בי רגשות עזים. ה"חיקויים" של הדמויות הראשיות בסדרה, כמו למשל דמותו של חמי רודנר שקיבל את תפקיד האויב המושבע של גפן, הזכירו לי פרק של "ארץ נהדרת" והשחקנים בעצם רק התחפשו לכוכבים המקוריים."[14]

מידת הדיוק ההיסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלק מהאירועים המתוארים בסדרה לא מתארים בצורה מדויקת את האירועים כפי שהתקיימו במציאות. הריאיון הפרובוקטיבי של אביב גפן ל"ידיעות אחרונות", המוצג בסדרה שהתרחש בקיץ 1993, קרה שנה וחצי לפני בחורף 1992. כך גם לגבי ההופעה הראשונה של גפן בטלוויזיה שבסדרה מתוארת שהתרחשה ב-1992 למרות שפועל התרחשה ב-1991. האלבום זמן סוכר של להקת איפה הילד? יצא רק בינואר 1993 בעוד שבסדרה חברי הלהקה מוזמנים למשרדי חברת התקליטים כדי לקבל את פרס אלבום הזהב ביוני 1992.

שחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם דמות
נח אנגלהרד אביב גפן
ניר לוי יהונתן גפן
אסנת פישמן נורית גפן
אלישבע וייל שירה גפן
גילי איצקוביץ' אילנה ברקוביץ'
עונג אפרון רן בר לב
צחי גראד בועז בן ציון
גפן גנני איגי וקסמן
אייל שכטר חיים שמש
שחר טבוך ערן מיטלמן
יחיעם ברקו חמי רודנר
מאור כהן שלום חנוך
ליאור דיין אסי דיין
שושיק שני גאולה מקובר

פרסים ומועמדויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שנה פרס קטגוריה מועמדות תוצאה סימוכין
2023 פרסי האקדמיה לטלוויזיה אפקטים ויזואליים ירון ישנסקי מועמדות [15]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 מאת מערכת טיים אאוט, מה רואים הלילה: הסיפור שאביב גפן רוצה לספר לכם, באתר טיים אאוט, ‏2022-03-08
  2. ^ שנות הירח - פרק 1 המלא!, נבדק ב-2022-03-08
  3. ^ רועי אבן, ‏"שנות הירח": הצצה ראשונה לסדרה של אביב גפן, באתר ‏מאקו‏, 4 ביולי 2021
  4. ^ קיץ ברבנר, ‏אביב גפן על התקופה הקשה: "במקום וויסקי לפני הופעות קיבלתי התקפי חרדה נוראיים", באתר מעריב אונליין, 7 במרץ 2022
  5. ^ 1 2 יובל אראל‏, שנות הירח של אביב גפן, בבלוג של יובל אראל, מגזין מוזיקה ותרבות, 18 באוגוסט 2020
  6. ^ חדש בטלוויזיה: סדרות וסרטים שמגיעים ל-HOT במרץ 2022, באתר www.gadgety.co.il, ‏2022-02-26
  7. ^ מי יגלם את אביב גפן בסדרה על שנות ה-90?, נבדק ב-2022-03-08
  8. ^ נועם כהן, ‏אביב גפן הוכיח אמש שוב - הרוק הישראלי עדיין רלוונטי, באתר ‏מאקו‏, 4 ביולי 2021
  9. ^ מופע הקסמים של רוקי: נשף הרוק הגדול של אביב גפן בלייב פארק, באתר www.israelhayom.co.il
  10. ^ אלונה קדם וגיא דיבון‏, אביב גפן מכין אותנו ל"שנות הירח", באתר וואלה!‏, 7 במרץ 2022
  11. ^ עידו ישעיהו‏, הילדים מתעופפים: "שנות הירח" היא כמו שיר של אביב גפן שהפך לסדרה, באתר וואלה!‏, 10 במרץ 2022
  12. ^ אתר למנויים בלבד גפי אמיר, "שנות הירח": אביב גפן מציג את עצמו כמוצרט צעיר בסדרה מלאת קלישאות, באתר הארץ, 11 במרץ 2022
  13. ^ סמדר שילוני, "שנות הירח": את הסיפור הזה אנחנו מכירים בעל פה, ועדיין נמשיך לצפות, באתר ynet, 11 במרץ 2022
  14. ^ שי רגב, ‏הדור הזה באמת מזוין: "שנות הירח" היא כמו תאונת דרכים, אי אפשר להפסיק להסתכל, באתר מעריב אונליין, 11 במרץ 2022
  15. ^ פְרָסֵי הַטֵלֵוִיזְיָה 2022 – תָכְנִּיַת הַגְמָר, באתר האקדמיה הישראלית לקולנוע וטלוויזיה