שמורת דלבים

שמורת דלבים
מידע כללי
תאריך הקמה 18 בנובמבר 1992 עריכת הנתון בוויקינתונים
כניסה בתשלום חינם, לא נגיש לנכים
נתונים ומידות
שטח 3.209 קמ"ר
מיקום
מדינה ישראלישראל ישראל
מיקום מערב הרי בנימין
קואורדינטות 31°55′42″N 35°08′40″E / 31.92832°N 35.14457°E / 31.92832; 35.14457
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שמורת דלבים[1] היא שמורת טבע במערב בנימין, בין היישובים טלמון ודולב, בה עובר נחל דולב (או בשמו הערבי ואדי דילב) הנגזר משמם של עצי הדולב המזרחי שגדלים בו, ועל שמם נקרא גם היישוב הסמוך דולב. הנחל הוא אחד מיובליו של נחל מודיעים. אורכו כ-20 ק"מ, ובחלקו העליון הוא שופע מעיינות, 6 מהם נכללים בתחומי השמורה.[2]

תיאור[עריכת קוד מקור | עריכה]

השמורה נמצאת בצד המזרחי של נחל דלב, באזור היישוב דולב שבמערב בנימין.

קיים שביל שמתחיל בכרמים של היישוב דולב, בעליות ליישוב, וחוצה את כל השמורה עד לצד המזרחי שלה, ממנו עולים שבילים לכיון טלמון ודולב. דרך לרכב שטח מסומנת כחול יוצאת מהישוב חרשה, מתפתלת לאורך הגדה הצפונית של ואדי דילב דרך טלמון עד לאפיק הנחל באזור הדלבים, וממשיכה במעלה הגדה הדרומית עד לכביש דולב - עין קיניא. הדרך סומנה בשנת 2009.


לאורך הנחל יש שטחי חקלאות שלחין ומטעי זיתים, וכן טחנת קמח הנמצאת בין דולב וטלמון.

בתחום השמורה נמצא ריכוז דלבים, אוכלוסיית הבר היחידה ביהודה ושומרון, והדרומית ביותר בעולם, שככל הנראה נתנה לנחל את שמה. באוקטובר 2005 נכרתו עצים אלו להסקה בידי פלסטינים, והעצים נמצאים כיום בתהליך התחדשות.

במדרונות מדרום לנחל נמצא יער אורנים נטוע ושרידי חורש טבעי אשר משתקם מאוד והיום מהווה חורש ים תיכוני מרשים, עם אלון מצוי, אלות, חרובים ושיחי לוטם. מצפון לנחל גדלה בעיקר בתה של קידה שעירה וסירה קוצנית, ומתפתח גם חורש טבעי.

בשנת 2018 חוותה השמורה רצף הצתות מצד תושבי הכפרים הסמוכים במטרה לשרוף את היישוב דלב.

במדרונות הנחל נמצאים מצוקים שגובהם מגיע ל-20 מ', ובהם מספר מערות. ניתן לגלוש בסנפלינג מהמצוק.

בין בעלי החיים באזור השמורה ניתן לראות צבאים וחזירי בר, תנים ושועלים ואף צבועים לעיתים נדירות. בנוסף דורסים רבים מוצאים את מקומן בשמורה, הודות לצמחייה הרבה ואזורי כינון במצוקים.

עצי הדולב גדלים בדרך כלל בקווי רוחב צפוניים, ושמורת הדלבים משמרת את תפוצתם הדרומית ביותר בכדור הארץ.

בשנים האחרונות נשפך ביוב רב מהעיר רמאללה ומכפרי הסביבה לנחל, בנוסף לפסולת בניין רבה, דבר אשר פוגע פגיעה בלתי הפיכה בשמורה, מזהם את מי התהום והמעיינות, מחריב את הצמחייה הטבעית ומברח את בעלי החיים.

גאוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

במהלך השנה מצויות בנחל נביעות מים קבועות, ומימי הנחל זורמים עד לטחנת הקמח. בסוף החורף, ולעיתים גם באביב, זורמים בנחל מים לכל אורכו, עד המיזוג עם נחל מודיעים.

השמורה נמצאת מספר ק"מ מערבית לעיר רמאללה, ומשתרעת בין דולב ועין קיניא בדרום לטלמון ואל-מזרעה אל-קיבליה בצפון, ובין ח'רבת כפריה במזרח לכפר אל-ג'ניה במערב.

גאולוגיה והיסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לנחל דלבים ישנן תצורות קרקע ייחודיות, כמו תצורת ה'טמון'. בין היישוב דלב לכפר עין קניא קיים מחשוף סלע עתיק, המכונה תצורת עין קניא. התחתרות עמוקה של הנחל, יחד עם ההבדל בין השיא הטופוגרפי לשיא הגאולוגי בהרי בית אל יצר את החשיפה של הסלעים. במורדות היישוב דלב קיים צניר יפיפה באורך של כ20 מ'.

על גדת הנחל, בין היישובים טלמון ודולב, עוברת דרך רומית עתיקה שהשתמרה היטב. מעל הדרך ישנו מצוק ובו מספר מערות מפלט, שמשוערות כשרידים מהמרד הגדול של היהודים ברומאים.

בשמורה מספר מבנים עתיקים, טחנת קמח ובורות מים.[3]

עץ הדולב[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרי עץ הדולב
פרי עץ הדולב

מאפיינים: עץ נשיר, גבוה ורחב, הגדל בארץ ליד נחלי איתן כמו נחל דולב כזיב, בצת, נחל עמוד ומקורות הירדן, במקומות בעלי מי תהום גבוהים ובגנים ציבוריים. הדולב מאריך ימים ויש עצים שגילם נאמד במאות שנים. העלים גדולים ושסועים ככף היד. הפריחה באביב. הפרחים ירקרקים, קטנטנים וחד מיניים. הם נישאים בתפרחות דמויות עגילים. מכל פרח נוצר פרי זעיר הנקרא אגוזית. האגוזיות מאוגדות בכדורים המשתלשלים כלפי מטה. הדולב הוא צמח מוגן.

תיירות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשמורה שבילים מסומנים למטיילים והולכי רגל, דרכים ייעודיות לרכבי שטח ומצוק שחביב על גולשי ספורט ה"סנפלינג". בצד הדרומי, על כיפה קטנה ליד צוק הנשרים נמצה מצפה רנה, בו אפשר לעצור לנוח. במקום ספסלים, פרגולה, עצים, בוסתן, מגדל תצפית ומבנה אבן.

ניתן לשכשך ולשחות בבורות המים ברחבי השמורה ובנביעות הפזורות בה.[4]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ עמנואל הראובני, קום התהלך בארץ
  2. ^ מנחם מרקוס, סקר נוף ומסלולי טיול -ואדי דילב העילי, הרי בית אל
  3. ^ ואדי דלב, באתר עמוד ענן
  4. ^ הקוביא - בור מים, באתר עמוד ענן