שמואל פאוסט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שמואל פאוסט
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 7 במרץ 1968 (בן 56)
ירושלים, ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מדעי היהדות עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים אוניברסיטת בר-אילן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות מכללת אפרתה עריכת הנתון בוויקינתונים
מספר צאצאים 4 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שמואל פאוסט (נולד ב-7 במרץ 1968, ז' באדר ה'תשכ"ח) הוא חוקר ספרות חז"ל ישראלי, מבקר ספרות ועורך במוסף "שבת" של העיתון מקור ראשון. משמש כראש התוכנית לתואר שני באגדה במכללת אפרתה.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שמואל פאוסט נולד בירושלים. למד בישיבת נתיב מאיר, בישיבת ברכת משה במעלה אדומים ובבית מורשה בירושלים. בשנת 2010 קיבל תואר דוקטור מטעם אוניברסיטת בר-אילן, על מחקר שכותרתו "תופעת הביקורת במעשי חכמים מן התלמוד הבבלי", שנעשה במסגרת התוכנית הבינתחומית לפרשנות ולתרבות. עומד בראש התוכנית לתואר שני באגדה והוראתה וראש המרכז להוראת האגדה במכללת אפרתה בירושלים.

בשנת 2011 ראה אור בהוצאת דביר ספרו אגדתא – סיפורי הדרמה התלמודית, המנתח עשרות מדרשי אגדה תלמודיים. הספר פורסם בעקבות מדורו של פאוסט "אגדתא" בעיתון מקור ראשון, שעליו קיבל את פרס שרת החינוך ליוצרים בתחומי התרבות היהודית לשנת תשס"ז.[1] בנימוקי ועדת הפרס נאמר:

שמואל פאוסט הוא אחד מן הבולטים בדור החדש של קוראי סיפורי חכמים, המשכילים להפיץ את תורתם החדשנית לתועלת הרבים בלשון בהירה ומושכת לב ... הוא מצליח לשלב בצורה משובחת את עולם הלימוד המסורתי עם המחקר החדיש, את הידע הקלאסי שהצטבר במהלך הדורות עם קריאה רעננה המושתת גם על אדני המתודות החדשות של קריאה ספרותית, שביסודה הידע הלשוני, הטקסטואלי וההיסטורי המתחדש יום יום.

בשנת 2023 ראה אור בסדרת הקיפוד והשועל שבהוצאת דביר ספרו תהיו חכמים - חשיבה תלמודית למאה ה-21: חדשנות, יצירתיות, מנהיגות. הספר דן בדפוסי החשיבה שביסוד המדרש והתלמוד, כדרכים המתאימות להתמודדות עם אתגרים במציאות משתנה ובתנאי חוסר ודאות.

מלבד עבודתו האקדמית, משמש פאוסט כעורך משנה ועורך מדור הספרים במוסף "שבת" של העיתון מקור ראשון, וכן כותב ומגיש ההסכת "סטארט-עם" - על חדשנות, יצירתיות ויזמות בהקשר יהודי וישראלי, בערוץ ההסכתים של מקור ראשון. הוא חבר צוות התוכן ומנחה בכיר ב"אדרבה – בית יוצר לחשיבה יהודית". מרצה בקהילות יהודיות בעולם, בין השאר במסגרת Bereshit - European Jewish Community University.

בעבר ניהל את המחלקה ללימודי חוץ בבית מורשה בירושלים, ושימש כ-Program Director בקהילה היהודית בסיאטל, ארה"ב. לימד והנחה סדנאות כתיבה במרכז יעקב הרצוג ללימודי יהדות בעין צורים, היה ממקימי ועורכי המגזין הישראלי להיסטוריה "סגולה" והגיש את תוכנית הרדיו האישית "אלה הדברים" ברשת "כאן תרבות".

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

מתגורר במזכרת בתיה, נשוי ואב לארבעה.

ספריו[עריכת קוד מקור | עריכה]

אגדתא – סיפורי הדרמה התלמודית, דביר תשע"א

תהיו חכמים - חשיבה תלמודית למאה ה-21, סדרת "הקיפוד והשועל", דביר תשפ"ג

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ אבי חיים, האם האגדות התלמודיות הן רק דרמות?, באתר ערוץ 7, 3 בנובמבר 2011