שלמות הגוף

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

שלמות גופנית היא מניעת פגיעה בגוף הפיזי ושמירה על החשיבות של אוטונומיה אישית, בעלות על עצמי ויכולת הגדרה עצמית של בני אדם על גופם. בתחום זכויות האדם, פגיעה בשלמות גופו של אחר נחשבת כהפרה לא אתית, חודרנית ואולי פלילית.[1][2][3][4][5][6]

ממשלה ומשפט[עריכת קוד מקור | עריכה]

אירלנד[עריכת קוד מקור | עריכה]

באירלנד, שלמות הגוף הוכרה על ידי בתי המשפט כזכות טבעית, המוגנת על ידי הערובה הכללית של "זכויות אישיות" הכלולה בסעיף 40 של החוקה האירית. ב"ריאן נגד התובע הכללי" נאמר כי "יש לך הזכות שלא יפריעו לך לגופך או לצלם אנוש שלך". המשמעות היא שהמדינה אינה רשאית לעשות דבר כדי לפגוע בחייך או בבריאותך. אם אתה במעצר, יש לך זכות שלא תסכן את בריאותך בזמן הכלא".[7][8]

בתיק נפרד M (Immigration - Rights of Unborn) - v - Minister for Justice and Equalification & Ors, קבע בית המשפט העליון של אירלנד כי הזכות לשלמות הגוף חלה על העובר.[9] בסיכום המקרה בסעיף 5.19 קבע בית המשפט העליון:

... הזכות היחידה של הילד שטרם נולד כפי שמחוקק כרגע בחוקה לגבי הזכאות להגנה היא זו המעוגנת בתיקונים בסעיף 40.3.3, כלומר, הזכות לחיים או, במילים אחרות, הזכות להיוולד, וייתכן, (וזה עניין להכרעה עתידית) שגם זכויות קשורות כגון הזכות לשלמות הגוף שהן טבועות ובלתי נפרדות מהזכות לחיים עצמם.[10]

ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

התיקון הרביעי לחוקת ארצות הברית קובע כי "זכות האזרחים להיות בטוח בצלמם, בבתיהם, בניירותיהם ובחפציהם ולהיות מוגנים מפני חיפושים ומעצר בלתי סבירים, לא תופר". כמו כן, בית המשפט העליון של ארצות הברית אישר את הזכות לפרטיות, אשר, כפי שניסחה ג'ולי ליין, מגינה לעיתים קרובות על זכויות שלמות הגוף. ב-Griswold v. בקונטיקט (1965) בית המשפט תמך בזכויותיהן של נשים להשיג אמצעי מניעה (ולפיכך, לשמור על אוטונומיה מבחינת רבייה) ללא הסכמה של בן הזוג. באופן דומה, זכותה של אישה לפרטיות בביצוע הפלות זכתה להגנה על ידי פסק דין רו נגד וייד (1973). ב-McFall v. Shimp‏ (1978), בית משפט בפנסילבניה קבע שלא ניתן לכפות על אדם לתרום מח עצם, גם אם תרומה כזו תציל חיים של אדם אחר.

בית המשפט העליון ביטל פסק דין רו נגד וייד ב-24 ביוני 2022. בית המשפט העליון גם הגן על זכותם של גורמים ממשלתיים לפגוע בשלמות הגוף בנסיבות מסוימות. דוגמאות לכך כוללות חוקים האוסרים על שימוש בסמים, חוקים האוסרים המתת חסד,[11] חוקים המחייבים שימוש בחגורות בטיחות ובקסדות, חיפוש גופני באסירים[12] ובדיקות דם כפויות.[13]

קנדה[עריכת קוד מקור | עריכה]

באופן כללי, אמנת הזכויות והחירויות הקנדית מגינה על החירות האישית ועל הזכות שלא להתערב בה. עם זאת, בנסיבות ייחודיות מסוימות עשויה להיות לממשלה הזכות לעקוף זמנית את הזכות לשלמות גופנית על מנת לשמור על חייו של האדם. ניתן לתאר פעולה כזו באמצעות עקרון האוטונומיה הנתמכת,[14] מושג שפותח כדי לתאר מצבים ייחודיים בבריאות הנפש (דוגמאות כוללות האכלה בכפייה של אדם שנמצא בסכנת חיים בשל הפרעת האכילה אנורקסיה נרבוזה, או טיפול זמני באדם שחי עם הפרעה פסיכוטית בעזרת תרופות אנטי פסיכוטיות ).

דוגמה ייחודית אחת לחוק קנדי המקדם את שלמות הגוף היא חוק הסכמת הבריאות של אונטריו. החוק הזה באונטריו קשור ליכולת להסכים לטיפול רפואי. ה-HCCA קובע כי לאדם יש את הזכות להסכים לטיפול או לסרב לו אם יש לו כשירות נפשית. על מנת להיחשב כשיר, אדם חייב להיות בעל יכולת להבין ולהעריך את ההשלכות של ההחלטה הטיפולית. החוק אומר שאדם נחשב כשיר להחלטה לגבי טיפול, קבלה למוסד סיעודי או שירות סיוע אישי אם האדם מסוגל להבין ולהעריך את המידע הרלוונטי לקבלת החלטה כזו.

זכויות אדם[עריכת קוד מקור | עריכה]

שני מסמכים בינלאומיים מרכזיים מגנים על זכויות אלה: ההצהרה האוניברסלית בדבר זכויות האדם והאמנה הבינלאומית לזכויות אזרחיות ופוליטיות. יתרה מכך האמנה בדבר זכויות אנשים עם מוגבלות, דורשת גם הגנה על שלמות גופנית ונפשית.[15]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Miller, Ruth Austin (2007). The Limits of Bodily Integrity: Abortion, Adultery, and Rape Legislation in Comparative Perspective. Ashgate Publishing. ISBN 9780754683391. נבדק ב-6 באפריל 2021. {{cite book}}: (עזרה)
  2. ^ Communication Technology And Social Change Carolyn A. Lin, David J. Atkin – 2007
  3. ^ Civil Liberties and Human Rights Helen Fenwick, Kevin Kerrigan – 2011
  4. ^ Xenotransplantation: Ethical, Legal, Economic, Social, Cultural Brigitte E.s. Jansen, Jürgen W. Simon, Ruth Chadwick, Hermann Nys, Ursula Weisenfeld – 2008
  5. ^ Personal Autonomy, the Private Sphere and Criminal Law Peter Alldridge, Chrisje H. Brants - 2001, retrieved 29 May 2012
  6. ^ Privacy law in Australia Carolyn Doyle, Mirko Bagaric – 2005
  7. ^ Ryan v Attorney General [1965] 1 IR 294 at 295. Judgement by Kenny J: "That the general guarantee of personal rights in section 3 (1) of Art. 40 extends to rights not specified in Art. 40. One of the personal rights of the citizen protected by the general guarantee is the right to bodily integrity."
  8. ^ "Right to Bodily Integrity". 2013-02-11. אורכב מ-המקור ב-2013-02-11. נבדק ב-2020-02-20.
  9. ^ Judgement by the Irish Supreme Court: M (Immigration - Rights of Unborn) - v - Minister for Justice and Equality & ors, 7 March 2018.
  10. ^ "M (Immigration - Rights of Unborn) - v - Minister for Justice and Equality & ors : Judgments & Determinations : Courts Service of Ireland".
  11. ^ "States with Legal Physician-Assisted Suicide - Euthanasia - ProCon.org". Euthanasia (באנגלית אמריקאית). נבדק ב-2021-09-11.
  12. ^ "Missouri v. McNeely: The Loss of Bodily Integrity in an Emerging Police State". 15 בינואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  13. ^ Totenberg, Nina; Chappell, Bill (27 ביוני 2019). "Supreme Court Affirms Police Can Order Blood Drawn from Unconscious DUI Suspects". NPR. {{cite web}}: (עזרה)
  14. ^ "琪琪布电影网". אורכב מ-המקור ב-9 באוגוסט 2013. נבדק ב-23 בפברואר 2013. {{cite web}}: (עזרה)
  15. ^ Convention on the Rights of Persons with Disabilities, Article 17