שלמה כישור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלמה כישור
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1 באוקטובר 1943
רחובות, פלשתינה (א"י)
פטירה 20 בנובמבר 2019 (בגיל 76)
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שלמה כישור (1 באוקטובר 194320 בנובמבר 2019) היה פזמונאי ישראלי. חיבר למעלה מ-200 שירים ובהם "המענטזת" שביצע ג'קי מקייטן, "מפרץ שלמה" של זהר ארגוב, "מאמי מאמי" של איציק קלה ו"עלם חמודות" של מרגלית צנעני.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

כישור נולד ב-1943 ברחובות למשפחה חרדית והיה קרוב משפחה של ג'קי מקייטן ויגאל בשן.[1] הוא עזב את בית הוריו בגיל 17 בעקבות סכסוך על רקע דתי. החל בכתיבת שירים בנערותו כאשר נתבקש על ידי אחד מחבריו לחבר שיר לחברתו. יצירותיו הראשונות נכתבו בשפה תנכ"ית.

בשנת 1973 עזב את רחובות, עבר לראשון לציון ולאחר מכן עבר לנס ציונה בה גר עד לפטירתו

בתחילת שנות ה-80 כתב 2 שירים לזוהר ארגוב (שהולחנו על ידי צוריאל לוי): "מפרץ שלמה" ו"סיימתי מילואים" אשר הופיעו באלבומו נכון להיום שיצא ב-1982. כישור החל בכתיבה עבור זמרים כאשר הבין שג'קי מקייטן, שהיה קרוב משפחה רחוק שלו, הוא זמר ומקליט שירים ויצר עימו קשר. מקייטן מסר לו ארבעה שירים ביוונית לתרגום לשפה העברית, ומתוכם הצליח במיוחד שיר הנושא של אלבומו השלישי מענטזת שהופיע בסרט הקולנוע "כאסח" שביים חיים גיל. בנוסף, עבד עם הגיטריסט יהודה קיסר.

ב-1985 כתב מילים ל-6 שירים לאלבומו השלישי של איציק קלה "בחצות הליל". למרגלית צנעני יצר גרסה עברית לשיר "רוברטו", על בסיס "La Nave del Olvido", שיצא באלבום הבכורה שלה נערי שובה אלי ב-1986, וכן את השיר "עלם חמודות" שחידשה לאחר מכן בדואט עם זהבה בן.

ב-1987 כתב 2 שירים לאלבום הבכורה של אלי לוזון: "איזו מדינה", בהם בלט השיר "ילדה".

ב-1988 כתב מלים לשיר "זה האדם" לאלבומו של איציק קלה "אדם ועולמו".

ב־1995 כתב לזמר חיים אל את השיר "הרוח"

כישור עבד עם אמנים רבים מהמוזיקה המזרחית בהם הזמרים חיים אל, שימי גל, אייל גולן, משה פרץ, חיים משה, אלי לוזון, ישי לוי, סטלוס, תמיר גל, אלי לוזון, דורון מירן, סטלוס, דקלון, אוריאל שלומי, משה גיאת, מומי אלפין, זוהר ישי, אבנר זקן, רון שובל, אהרון ירימי, חיים זריהן, משה חוף והמעבדים יגאל חרד וננסי ברנדס למרות שחלק משיריו זכו לביקורת בעת פרסומם בשל השפה הפשוטה והעממית, והוא נאלץ להשלים הכנסה כשומר, התמיד בכתיבתו וחיבר מעל ל-200 שירים שזכו להצלחה ובוצעו על ידי זמרים רבים.[2]

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

כישור נישא בגיל 27 ונולדו לו שני ילדים אך התגרש לאחר כשנתיים. ב-2001 נישא בנישואים אזרחיים בקפריסין לאלינור כריסטין, אמריקאית נוצרייה אשר הכיר באינטרנט וחי איתה עד לפטירתה בשנת 2012.

נפטר בנובמבר 2019, בגיל 76, לאחר מאבק במחלה קשה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ על פי הביוגרפיה באתר הרשמי
  2. ^ על פי עדותו של דודי פטימר לכתבה "מותו של פורץ הדרך" בכותרת ידיעות אחרונות, אתי אברמוב, 24 בנובמבר 2019