שלום קדוש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלום קדוש
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 1947 (בן 77 בערך)
מרוקו מרוקומרוקו
מסעדות "פרה על הגג", "פרימוורה"
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שלום קדוש (נולד ב-1947) הוא שף ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלום קדוש נולד ב-1947 במרוקו, עלה ארצה בגיל 14 וגדל בעפולה, בן למשפחה בת תשעה ילדים.[1] ב-1967 סיים ללמוד בבית הספר לבישול "יורדי ים" בחיפה.

קריירה מקצועית[עריכת קוד מקור | עריכה]

קדוש החל לעבוד כטבח באוניות נוסעים ואוניות משא, עבודה בה עסק כשש שנים. הוא הגיע לירושלים ב-1974 והחל לעבוד במלון "הילטון" (היום "הולידיי אין") שנפתח אז בירושלים, והיה אחראי על המרקים והתוספות. כעבור שישה חודשים נוסד מלון "גן אור", שלימים הפך למלון "מלון פלאזה " בבעלות רשת מלונות "פתאל", והחל לעבוד בו כסגן-שף. כששף המלון פרש אחרי חצי שנה התמנה קדוש לשף המלון, משרה בה הוא מכהן עד היום. במלון בישל למנהיגים ובהם ביאטריקס, מלכת הולנד, פרנסואה מיטראן, המלך חוסיין, ג'ימי קרטר, הנרי קיסינג'ר, ומנחם בגין.

בשנת 1984 נפתחה במלון מסעדת שף תחת ניצוחו של קדוש בשם "פרה על הגג", המסעדה נסגרה בעקבות האינתיפאדה השנייה. הוא עומד בראש "פרימוורה", המסעדה האיטלקית-חלבית כשרה של המלון. ב-2009 פתח במלון את בר הסושי הכשר הראשון בישראל, עליו מופקד המאסטר סושי היפני יאמה אויאמאדה. מבקר המסעדות דניאל רוגוב דירג את מסעדת "פרה על הגג" ומסעדת ה"פרימוורה" במלון שרתון פלאזה ירושלים בין 8 המסעדות הטובות והכשרות בישראל בשנת 1997. מסעדת "פרימוורה" נבחרה במדריך המסעדות של ג'יימס בירד לשנת 2006, כאחת משלוש המסעדות הטובות בישראל, יחד עם "מיקה" ו"ארקדיה". ב-1980 השתתף קדוש עם צוות המטבח של המלון בתחרות אליפות העולם בבישול, הם בישלו מטבח כשר וזכו בשתי מדליות זהב ושתי מדליות כסף.

הוא התלמד במסעדת "לה קוט סן-ז'אק" של מישל לורן ואחר-במסעדת "אוברז' דה ל'יל" של השף פול אברלן. אצל קדוש התלמדו בראשית דרכם כמה מגדולי השפים בישראל כמו יונתן רושפלד, אביב משה וירון שלו.

קדוש הקים וניהל פסטיבלים של אוכל ישראלי מסביב לעולם. ב-1996 ארגן את "סעודת דוד המלך" לרגל 3000 שנה לירושלים, בה בישלו תריסר שפים מהטובים בתבל.

היה העורך הגסטרונומי של "אנציקלופדיה לבישול ולאפיה" בת 16 כרכים, שראתה אור ב-1982 בהוצאת רביבים וכתב את הספר "בישול ואפיה עם פירות הארץ", שיצא לאור ב-1987, בהוצאת מעריב - הד ארצי.

הופיע בתוכניות בישול של ז'ואל רובישון ומרתה סטיוארט.

פרסים והוקרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • ב-2011 היה הישראלי הראשון שמצטרף למועדון הגסטרונומי "Des Chefs Des Chefs", עליו נמנים שפים של ראשי ממשלה, נשיאים ובתי מלוכה מ-30 מדינות בעולם.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במרץ 2021 אושפז במצב קשה בבית החולים הדסה עין כרם לאחר שנשדד בתחנת דלק בירושלים, בערב חתונת בתו, והתאושש חלקית לאחר מספר חודשים.[5][4]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • טל פרידמן ואלינוער רבין, ירושלים: הסיפור הקולינרי, הוצאת קוראים, 2010, עמ' 78–81.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ נתן רועי. "שף שלום קדוש התאהב ברמת הדסה". אתר הסוכנות היהודית. 13 באוגוסט 2014
  2. ^ יוסי זילברמן, הארוחה הרשמית של אובמה ונתניהו: ארטישוק ירושלמי והופעה של עידן רייכל, באתר "mako",‏ 20 במרץ 2013
  3. ^ מערכת חדשות טובות, ‏רופאים, מחנכים, אנשי צבא ושף: נבחרו יקירי ירושלים, באתר ‏מאקו‏, 24 בינואר 2018
  4. ^ 1 2 תיקי גולן, "הרופאים היו סקפטים, זה נס": השף שלום קדוש מתאושש ויקבל פרס מפעל חיים, באתר ynet, 28 בנובמבר 2021
  5. ^ משה נוסבאום, ‏הותר לפרסום: השף שנפצע בניסיון השוד בירושלים - שלום קדוש, באתר ‏מאקו‏, 26 במרץ 2021