שירלי שרון-זיסר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שירלי זיסר
מדינה ישראל
עיסוק פסיכואנליזה
מעסיק אוניברסיטת תל אביב עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג אייל זיסר עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שירלי שרון-זיסר היא פסיכואנליטיקאית לאקאניאנית, פרופסור חבר וראש החוג לשעבר בחוג לספרות אנגלית ואמריקנית באוניברסיטת תל אביב, מטפלת באומנות, מורה ברשת הלאקאניאנית ובעלת מינוי להוראת פסיכואנליזה במוסדות לימוד של השדה הפרוידיאני בעולם שתחת חסות המחלקה לפסיכואנליזה באוניברסיטת פריז-8, חברה באסכולה הלאקאניאנית החדשה, וסופרת. זיסר חיברה עשרות מאמרים וספרים, בעברית ובשפות אחרות, בתחומי הפסיכואנליזה והאומנויות.

רקע מקצועי[עריכת קוד מקור | עריכה]

שרון-זיסר הייתה תלמידתה של הפסיכואנליטיקאית הצרפתייה מישל מונטרלה[1], אשר בעצמה הייתה תלמידתו של הפסיכאנליטיקאי והפסיכיאטר הצרפתי הידוע ז'אק לאקאן. היא חברה בחברה הישראלית לפסיכואנליזה באסכולה הלאקאניאנית החדשה, וכן מורה במוסד הלימוד הרשת הלאקאניאנית, ובעלת מינוי להוראת פסיכואנליזה במוסדות לימוד של השדה הפרוידיאני בעולם.

הכשרתה האקדמית של שרון-זיסר כוללת תואר שני בטיפול באומנויות מאוניברסיטת לסלי בבוסטון, ארצות הברית, תואר דוקטור בהצטיינות מאוניברסיטת תל אביב, פוסט-דוקטורט מאוניברסיטת קורנל בארצות הברית, פרופסורה באוניברסיטת תל אביב.

השילוב של פסיכואנליזה ואומנות, בעבודתה וכתיבתה של שרון-זיסר, נוכחת לכל אורך דרכה. כן בהוראתה בארץ ובעולם.

פסיכורטוריקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בתחום הפסיכואנליזה, עוסקת שרון-זיסר בחומר העיקרי עמו עובדים בקליניקה - השפה. משום כך, מחקרה ועניינה העיקרי קשור בתחום הרטוריקה, כפי שזה הובנה ונכתב בעת העתיקה וברנסאנס האנגלי במיוחד. שילוב זה, של פסיכואנליזה ורטוריקה, זכה לכינוי 'פסיכורטוריקה' על ידי תלמידיה.

שאלת השפה והקשר בינה לבין הגוף מופיע עוד בכתביו הראשונים של זיגמונד פרויד, כאשר שם הוא מנסח למעשה את הלא-מודע באופן אשר לאקאן אמר אודותיו כי "הלא-מודע מובנה כשפה"[2]. בעקבות עבודתה הקלינית, ומתוך התנסות אנליטית אישית, כותבת זיסר אודות קשר זה בין השפה והגוף אשר מגולם דרך אופני הכתיבה בלא-מודע.[3] כך היא מחלצת גם מתוך אופנים שונים של עבודת אומנות: ציור - הוספה של שכבות צבע על גבי בד הקאנבס, ופיסול - חציבה או סיתות באבן הגולמית עד חילוצו של הפסל מתוכה.[4] כך, חידושה של זיסר קשור, בין השאר, לאופני הכתיבה וההתערבויות הקליניות אשר ניתן לזהות בהן שני מתווים - מתווה ההוספה אשר מזוהה יותר עם הפרקטיקה הפסיכותרפית אליבא דפרויד, או מתווה ההחסרה אשר מזוהה יותר עם הפסיכואנליזה, ובעיקר הלאקאניאנית.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

נשואה לאייל זיסר, ולהם שלושה ילדים.

ספריה בעברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

ספריה באנגלית[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Critical Essays on Shakespeare's A Lover's Complaint - בהוצאת Routledge, יצא לאור בשנת 2017.
  • Art, Death and Lacanian Psychoanalysis - בהוצאת Routledge, יצא לאור בשנת 2018.
  • Writing, Speech and Flesh in Lacanian Psychoanalysis - בהוצאת Routledge, יצא לאור בשנת 2022.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ דינה חרובי, ריאיון עם פרופ' שירלי שרון-זיסר, מכאן 8
  2. ^ ז'אק לאקאן, פונקציה ושדה של הדיבור ושל השפה בפסיכואנליזה
  3. ^ Shirley Zisser, Writing, Speech and Flesh in Lacanian Psychoanalysis, Routledge, 2022
  4. ^ נושא זה היא מחלצת גם מעבודתו של פרויד, לדוגמה מאמרו על לאונרדו דה וינצ'י.